کد خبر: 1020147
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
وزارت خارجه فرانسه با گذشت چند روز دیگر از بن‌بست سیاسی در لبنان، از طرف‌های سیاسی لبنان خواست مسئولیت‌های خود را برعهده گرفته و بدون هیچ‌گونه تأخیری دولت جدید را تشکیل دهند، ولی ظاهراً کارشکنی امریکا و عربستان مانع تشکیل دولت لبنان شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دیروز در کنفرانس مطبوعاتی گفت که لبنان با بحران بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. فرانسه به خاطر عدم پایبندی سیاستمداران لبنانی به تعهدات خود طبق جدول زمانی اعلام شده که در اوایل سپتامبر اعلام کرده بودند، متأسف است. وی در ادامه افزود: ما از تمامی طرف‌های سیاسی لبنانی می‌خواهیم مسئولیت‌های‌شان را برعهده گرفته و بدون تأخیر با تشکیل دولت پیشنهادی از سوی مصطفی ادیب موافقت کنند تا دولت جدید بتواند مأموریت‌هایش برای اصلاحات سیاسی ضروری را انجام دهد و خواسته‌های ملت لبنان را محقق کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که دو هفته قبل برای دومین بار به بیروت سفرکره بود گفته بود که رهبران گروه‌های سیاسی لبنان متعهد شده‌اند که در ۱۵ سپتامبر دولت جدید تشکیل شود. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز جمعه شب در توئیتی تلویحاً از اختلافات بر سر تشکیل دولت انتقاد و تأکید کرد که لبنان در دو راهی سرنوشت‌ساز میان آرزوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار و بحران‌های اقتصادی، مالی، پولی و اجتماعی قرار دارد. در چارچوب تلاش‌ها برای تشکیل دولت لبنان، عون گفته که با امانوئل ماکرون گفت‌وگوی تلفنی کرده و در این تماس درباره روند تشکیل دولت و لزوم ادامه تلاش‌ها برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت لبنان گفتگو شده است، ولی ظاهراً آنطور که از شواهد و قرائن پیداست، گروه‌های سیاسی لبنانی هنوز بر سر تشکیل دولت به توافق نرسیده‌اند. رسانه‌های لبنانی پیش از این گزارش کرده بودند که فرانسه با خواسته‌های حزب‌الله و حزب امل در تشکیل دولت جدید موافقت و از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است. دولت فرانسه دیروز هم در یک موضع‌گیری متفاوت از دولت امریکا، ادعای امریکا مبنی بر انبار مواد شیمیایی توسط حزب‌الله لبنان برای ساخت مواد منفجره در فرانسه را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، اگنس وان در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جناح نظامی حزب‌الله لبنان مواد شیمیایی را برای ساخت مواد منفجره در فرانسه انبار کرده است. وی افزود: تا جایی که ما می‌دانیم در فرانسه چیزی وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند. این اظهارات در پاسخ به اتهام مطرح شده از سوی ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه امریکا علیه حزب‌الله لبنان مطرح شد. نسخه فرانسوی زبان پایگاه اینترنتی میدل ایست‌آی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «فرانسه متوجه شد که اگر بخواهد در لبنان نقشی ایفا کند، قوی‌ترین مخاطب سیاسی آن حزب‌الله است.»
 
کودتای نرم علیه حزب‌الله

منابع سیاسی در لبنان می‌گویند که کارشکنی عربستان و امریکا مانع اصلی تشکیل نشدن کابینه حسن دیاب، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه است. اسلام‌تایمز نوشته که مهم‌ترین مانع تشکیل کابینه جدید مخالفت جریان ۱۴ مارس و بخشی از مسیحیان با حضور حزب‌الله و بر عهده گرفتن نقش‌های اساسی در کابینه از سوی شیعیان است. همین باعث شد که سه روز قبل یعنی ۱۷ سپتامبر، از میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان بخواهد زمان بیشتری را برای تشکیل کابینه و اعلام نام وزرای جدید به پارلمان ارائه کند. روزنامه «الاخبار» نیز در همین باره نوشت: «نشست‌های دو روز اخیر و تماس‌ها میان پاریس و قوای سیاسی محلی برای تسریع در روند تشکیل دولت نتیجه‌ای نداشته است. مصطفی ادیب بر انتخاب وزرا توسط خودش یا به بیان واضح‌تر عدم انتخاب هیچ وزیری از سوی حزب‌الله اصرار دارد. این مسئله فراتر از کرسی وزارت دارایی است و در چارچوب تکمیل محاصره حزب‌الله به دست امریکا و با ادوات و چهره‌های مختلف صورت می‌گیرد.» به نوشته الاخبار، ادیب و نخست‌وزیران سابق و در رأس آن‌ها «سعد الحریری» می‌خواهند نتایج انتخابات پارلمانی و اکثریت در پارلمان را زیر پا بگذارند؛ هدف اعلام نشده آنها، «کودتای نرم علیه حزب‌الله، جنبش امل، التیار الوطنی الحر (جریان آزاد ملی) و «میشل عون» رئیس‌جمهور است. این درخواست واضح و اعلام شده امریکاست. الاخبار می‌نویسد: «صحبت‌های زیادی در جریان است مبنی بر اینکه الحریری، قصد کنار زدن مصطفی ادیب را دارد تا به دولت بازگردد. ادیب نیز بر کناره‌گیری از تشکیل دولت اصرار دارد، اما نخست‌وزیران سابق از وی خواسته‌اند فعلاً ادامه دهد، زیرا ایده تعیین جایگزین برای وی هنوز نهایی نشده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار