کد خبر: 1019944
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
هيچ سن و جنسيتي از حملات کوويد19 در امان نيست
هر روز که سازمان هواشناسي اخباري در مورد سرد شدن هوا منتشر مي کند ترس از سرماخوردگي و آنفلوآنزا و کرونا هم بيشتر مي شود. انگار همه مي دانند کوويد 19 در سرما فعال تر است. شايد اتحاد اين 3 بيماري بتواند فاجعه اي براي بشريت باشد...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

هر روز که سازمان هواشناسي اخباري در مورد سرد شدن هوا منتشر مي کند ترس از سرماخوردگي و آنفلوآنزا و کرونا هم بيشتر مي شود. انگار همه مي دانند کوويد 19 در سرما فعال تر است. شايد اتحاد اين 3 بيماري بتواند فاجعه اي براي بشريت باشد و تمام جهان را درگير خود کند. هر چه هست خبرها خوب نيستند و همين که کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد به اين معني است که دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی نداشته و نارنجی و زرد وجود نداريم. تعطيلات تابستان به يک طرف و هرهفته با نزدیک شدن به تعطیلات پنجشنبه و جمعه، گروهی از شهرنشینان ترجیح می‌دهند براي تفريح و گردش به استان هاي خوش آب و هوا بروند. بدون اينکه توجه کنند آنها از نظر کرونا در چه وضعيتي هستند. اتفاقی که با احتمال افزایش سفرها، آمار مبتلایان به کرونا را دوباره بالا مي برد. نبايد فراموش کنيم هنوز هم وضعیت بسیاری از استان‌ها در حالت قرمز و هشدار قرار داشته و هر بی‌توجهی و نادیده گرفته شدن پروتکل‌های اجتماعی و رعایت نکردن اصول بهداشتی، روز‌های سختی را به همراه خواهد داشت.

 

***

 

مشت نشانه خروار است و از میان استان‌های با وضعیت قرمز، مازندران از جمله مناطقی به شمار می‌آید که طی چند ماه اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی در رابطه با کرونا روبه‌رو بوده است. کووید ۱۹ هنوز بر این استان شمالی و سرسبز سیطره دارد و با هر بار تجمع یا مسافرت مردم، فرصتی برای جولان پیدا می‌کند. این اتفاقات در شرایطی رقم می‌خورد که طی شش ماه گذشته و به خاطر فعالیت‌های شبانه‌روزی، کادر درمانی به شدت دچار فرسودگی شده‌اند. ناگفته نماند ستاد ملی مقابله با کرونا نیز معتقد است اگر در تعطیلات مسافرت‌ها به این استان افزایش یابد، قطعاً بر تعداد آمار مبتلایان به این ویروس افزوده خواهد شد که خود باعث ایجاد بحران در خدمت‌رسانی حوزه درمان می‌شود. به گفته سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد آخرین وضعیت مبتلایان کرونا، هم‌اکنون ۷۱۵ نفر بیمار مشکوک به این ویروس با علایم تنفسی مشکوک براساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد ۱۹۵ نفر با علایم حاد تنفسی در بخش‌های ویژه قرار دارند. این مسئول با بیان اینکه مسافرت نقش مهمی در انتقال ویروس دارد، گفته: “از مردم تقاضا می‌کنیم تا در تعطیلات با توجه به وضعیت قرمز کرونا در مازندران به این استان سفر نکنند.”

 

* کرونا به هيچ کس رحم نمي کند

 

با سرد شدن هوا و احتمال ابتلاي شهروندان به سرماخوردگي و آنفلوآنزا، نگراني متخصصان از اوج گيري دوباره کرونا هم افزايش يافته است. اين مسئله وقتي حادتر مي شود که بي توجهي گروهي از مردم نسبت به پروتکل ها و اصول بهداشتي چون سدي در مقابل پايين آمدن آمار مبتلايان به کرونا قرار گرفته است.

اما بازي جديد کرونا در هرمزگان با فوت شخصي که چند ماه پيش به ويروس کوويد 19 مبتلا شده و بهبود يافته بود، شروع شده و بر همين اساس معلوم مي شود بهبود يافته گان نيز در مقابل اين بيماري مصون نيستند. ضمن اينکه هيچ علائمي از روند بهبود شرايط در اصفهان به چشم نمي خورد و کارشناسان حوزه بهداشت خوزستان هم احتمال مي دهند پيک بعدي کرونا براي آنها روزهاي سخت و پرتلفاتي را به همراه داشته باشد.

طي روزهاي اخير اعلام شده بود که با جان باختن 3 نفر ديگر از شهروندان هرمزگاني تعداد جان باختگان در اين استان به 739 نفر رسيد.

اکه نکته حائز اهميت در فوتي هاي اخير اين است که یکی از جان باختگان، قبلا نيز سابقه ابتلا به اين کرونا را داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اين باره با بيان اينکه یکی از فوتی ها اخير 3 ماه پيش نيز به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بود و حالا دوباره مبتلا شده و متاسفانه فوت کرد، گفت: “افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده اند نیز باید مراقب باشند و شیوه نامه های بهداشت را رعایت کنند، چون اين مورد نشان داد آنها مصونيت ندارند.”

اصفهاني ها هم شرايط خوبي را تجربه نمي کنند و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت شیوع کرونا در اين استان برخلاف مناطق دیگر کشور هیچ نشانه ای از روند رو به بهبود ندارد.

آرش نجیمی با بيان اينکه از نظر تعداد موارد ابتلا به کرونا مشابه پیک اول در اسفندماه هستیم، اما از نظر شیوع بیماری وضعیتي به مراتب بدتری نسبت به پیک اول داریم، ادامه داد: “متاسفانه تعداد موارد مثبت کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک روز این هفته تقریبا یک سوم تعداد کل موارد کشور بود و از این نظر اصفهان جزو استان های به شدت قرمز است که در وضعیت خاصی قرار دارد.”

وي تاکيد کرد: “در برخی استان های کشور بعد از پیک دوم کرونا، شرایط نسبتا آرام شد، درحالی که در استان اصفهان بلافاصله بعد از پیک دوم، نه تنها میزان شیوع کاهش پیدا نکرد، بلکه مجددا با شیب صعودی شدیدتری روبرو شدیم که همچنان به سمت بالا حرکت می کند.”

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افزایش موارد مثبت کرونا و مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ خبر داد و افزود: “تعداد بیماران بدحال بستری در بیمارستان ها نیز همچنان بالا است که بار مضاعفی به کادر درمان و بیمارستان ها وارد کرده است.”

وی همچنین با اعلام اینکه تعداد موارد ابتلا به کرونا در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: “تقریبا ۲۳ درصد موارد کرونا مثبت مربوط به این گروه سنی است.”

 

* رنگ قرمز همه ايران را گرفت

 

حالا تمام استانهاي ايران در وضعيت هشدار و قرمز قرار دارند و به گفته مسئولان بهداشت و درمان در صورت ادامه این روند، آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.

اگر تا ديروز از اوج گيري کرونا در برخي از مناطق صحبت به ميان مي آمد حالا از واژه "انفجار" استفاده مي شود و بر همين مبنا در تبریز آمارها از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسيده است. در همين راستا نگراني خوزستاني ها از سير صعودي تعداد مبتلايان به کرونا در حالي احتمال بازگشت دوران پراضطراب اوج اين بیماری را بالا برده که خبرها از افزايش هزينه هاي درماني و چالش پولی بيمارستانها و حوزه سلامت به دلیل جدال با اين ويروس حکايت دارند.

معضلي که در موج بعدي کرونا به شدت نظام سلامت را درگير خواهد کرد موضع تامين هزينه ها و چالش های پولی و هزینه ای در حوزه سلامت به دلیل جدال با اين ويروس خواهد بود.

براساس گزارش ها و طبق بررسی سازمان نظام پزشکی بعد از شيوع کرونا به طور کلی در حوزه سرپایی و بستری متناسب با نوع خدمت بین 10 تا 30 درصد افزایش هزینه صورت گرفته است که تاثيرات آن در بخش‌های مختلف خدمات پزشکی و سلامت نيز موجب افزايش قيمت ها شده است.

حال اگر بیمه ها و دولت از بیمارستان‌ها حمايت نکنند جتما پاسخگويي به بيماران با مشکلات زيادي مواجه خواهد شد.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار