کد خبر: 1019811
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
به رغم لحن به‌ظاهر مصالحه‌جویانه رئیس‌جمهور امریکا
در شرایطی که رئیس‌جمهور امریکا اخیراً لحن خود را به ظاهر نرم کرده و از توافق چندهفته‌ای با ایران سخن می‌گوید، داماد ترامپ که مرد پشت صحنه طراحی سیاست خارجی کاخ سفید به شمار می‌رود مدعی است که در توافق احتمالی ترامپ هیچ امتیازی به تهران نخواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک می‌شویم، لفاظی مقامات واشنگتن علیه ایران نیز تشدید می‌شود. جارد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا روز چهار شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرد که رئیس‌جمهور امریکا هیچ‌گونه امتیازی به ایران نخواهد داد. کوشنر که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «به تلاش‌ها برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد و دولت امریکا به سیاست فشار نظامی علیه ایران ادامه می‌دهد.» ادعای کوشنر به ندادن هیچ‌گونه امتیازی به ایران درحالی است که دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر بار‌ها مدعی شده است که در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در مدت کمتر از یک ماه ایرانی‌ها با دولت امریکا به توافق خواهند رسید. ترامپ تلاش می‌کند توافقی جدید با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی و موشکی امضا کند تا این توافق را به نام خود ثبت کند. هرچند معلوم نیست که ترامپ برای دومین بار راهی کاخ سفید شود، چرا که همه نظرسنجی‌های انجام شده از پیشتازی چند درصدی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها حکایت دارد. همچنین به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هفته آینده قرار است سیستم مکانیسم ماشه (بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) فعال شود. مقامات امریکایی در هفته‌های اخیر تلاش مضاعفی انجام داده‌اند تا بتوانند کشور‌های اروپایی را برای افزایش فشار‌ها به ایران با خود همراه کنند، اما این تحرکات به نتیجه نرسیده و به شکاف بین واشنگتن و اروپا منجر شده است. اقدام امریکا درباره فعال کردن مکانیسم ماشه درحالی است که هیچ یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل از آن استقبال نکرده و واشنگتن به صورت یکجانبه سعی در فعال کردن آن دارد.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، فضای شورای حکام آژانس هنگام بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران را مثبت اعلام کرد و افزود هیچ طرفی عملاً با تلاش‌های مضحک امریکا همراه نیست. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اولیانوف روز چهار شنبه در توئیتی در این خصوص نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران را با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرده است. لحن مثبت است. اتحادیه اروپا حتی قاطع‌تر حمایت از توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. تروئیکای اروپایی موضع منفی خود درباره اسنپ‌بک را تکرار کرد. مذاکرات ادامه دارد.»

دیپلمات روس در توئیتی دیگر فضای شورای حکام در ارتباط با تلاش امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اینطور توصیف کرد: «مباحث در شورای حکام تأیید می‌کند که عملاً هیچ‌کس تلاش‌های مضحک امریکا برای نشان دادن خود به عنوان یک مشارکت‌کننده خودخوانده برجام را جدی نمی‌گیرد. واشنگتن سال ۲۰۱۸، زمانی که از توافق هسته‌ای خارج شد، خود را از این جایگاه محروم کرد». روسیه به همراه چین بار‌ها از موضع خصمانه امریکا علیه ایران انتقاد کرده و قطعنامه‌های واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت را وتو کرده است.

حمایت از عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های

به‌نظر می‌رسد روس‌ها در مسیر مواجهه با تلاش‌های امریکا برای افزایش فشار حداکثری به ایران و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال کردن مکانیسم ماشه، به دنبال تقویت جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی هستند. در همین راستا، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو به منظور بحث و گفتگو در خصوص روند همکاری‌های ایران و سازمان همکاری شانگ‌های روز سه شنبه با بختیار حکیم‌اف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور این سازمان، دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفیر ایران و نماینده روسیه در این دیدار بر وجود زمینه‌های مختلف برای حضور فعال‌تر ایران در سازمان شانگ‌های تأکید و طرف روس موضع روسیه در مورد حمایت از عضویت دائم ایران در این سازمان را مورد اشاره قرار داد. در این ملاقات همچنین دورنمای همکاری‌های دو کشور با توجه به ریاست روسیه بر این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایران از چند سال پیش درخواست عضویت دائم در سازمان شانگ‌های را داده است، اما بنا به دلایلی درخواست عضویت از سوی اعضای سازمان مورد موافقت قرار نگرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار