کد خبر: 1019654
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
طرح تازه پلیس راهور تهران رونمایی می‌شود
ناکامی تلاش‌های چند ساله برای قانونمند کردن موتورسواران سبب شد تا پلیس طرح تازه‌ای را به نام «موتوریار» در دستور کار خود قرار دهد. براساس این طرح، موتورسواران متخلف به مدت دو ساعت در کنار پلیس به موتورسواران متخلف دیگر تذکر می‌دهند!
حسین فصیحی
سرویس حوادث جوان آنلاین: پلیس راهور پایتخت در دوره‌های متفاوت طرح‌های بسیاری را برای اجبار موتورسواران به اجرای قانون عملی کرده‌است، با این حال آن‌چه در خیابان‌های تهران در معرض همگان قرار دارد گستره‌ای نابسامان از جولان موتورسواران در خیابان‌ها و معابر شهر است. از چند سال قبل و همزمان با افزایش نجومی قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت و بعد از آن شیوع کرونا استفاده از موتورسیکلت با اقبال بیشتر شهروندان مواجه شد. تردد آسان در مناطق طرح ترافیک، عدم نیاز به جای پارک به عنوان معضلی اساسی در تهران، عبور آسان از ترافیک‌های طولانی و مصرف سوخت پایین از امتیاز‌های ویژه‌ای است که بسیار از شهروندان ترجیح داده‌اند به جای استفاده‌از خودرو‌های شخصی یا پرس شدن در خودرو‌های عمومی، سوار بر موتورسیکلت در شهر تردد کنند. همچنین بسیاری از شهروندان از موتورسیکلت برای تأمین هزینه‌های زندگی خود استفاده می‌کنند. مسافرکشی و باربری با موتور سال‌هاست که به رویه‌ای عادی در شهر تبدیل شده‌است، با این حال افرادی که از این وسیله به عنوان کسب روزی استفاده می‌کنند، بدون هیچ ساماندهی به عنوان عضوی از این چرخه ناهمگون در آمده‌اند.

تخلف‌های آشکار

از جمله مهم‌ترین تخلف‌های آشکار موتورسواران هم می‌توان به عدم استفاده از کلاه ایمنی مناسب، عبور از چراغ قرمز، عبور از خط ویژه، تردد در پیاده‌رو، پل‌های عابر پیاده، حرکت خلاف جهت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها اشاره کرد، به طوری که بروز این تخلف‌ها سبب شده ۳۷‌درصد از قربانیان سوانح رانندگی به موتورسواران اختصاص پیدا کند.

ناکامی در اجرای طرح‌ها

در طول همه این سال‌ها طرح‌های پلیس در مواجهه با این گستره از تخلف در دو بخش فرهنگی و توقیف وسیله نقلیه خلاصه شده است. در حوزه فرهنگی، طرح‌ها پس از توقیف موتورسیکلت و با برگزاری کلاس‌های توجیهی برای متخلفان دنبال شده است. در بخش نخست پلیس در محل‌هایی مشخص توقف کرده و موتورسیکلت فرد متخلف توقیف و روانه پارکینگ می‌شود و فرد متخلف بعد از انجام رویه قانونی وسیله نقلیه خود را آزاد کرده و به چرخه تخلف باز می‌گردد. سال‌های بسیاری است که کفی‌ها و پارکینگ‌ها از موتورسیکلت متخلفان پر و خالی می‌شود، بدون اینکه این رفتار، قانونمند شدن عملی متخلفان را به همراه داشته باشد. تردیدی وجود ندارد در صورتی که پلیس اراده کند به راحتی توان آن را خواهد داشت که در مدتی‌کوتاه قانون را در مورد تمامی موتورسواران متخلف اجرا کند، اما از آنجا که بروز تخلف از سوی راکبان ریشه در ساختار‌های فرهنگی فرد متخلف دارد و این رویه اعمال قانون منجر به بروز آسیب‌های دیگر از جمله ناتوانی در امرار معاش بسیاری از متخلفان می‌شود تلاش شده با محوریت آموزش افراد متخلفان به اجرای قانون پایبند شوند.

طرح تازه‌

حالا پس از سال‌ها آزمون و خطا در این گستره، رئیس پلیس راهور تهران از اجرای طرحی تازه در این باره خبر داده‌است. طرحی که ممکن است با مقاومت برخی متخلفان به پیامد‌های ناگواری هم منجر شود. سردار محمدحسین حمیدی روز گذشته توضیح داد: «محصول اجرای طرح‌های متنوع را در ادوار مختلف مشاهده کردیم و می‌بینیم هم اکنون در کل کشور قریب به یک‌میلیون موتور سیکلت و در تهران، بیش از ۶۰‌هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها توقیف شده است. این موضوع که برخی راکبان از طریق موتورسیکلت امرار معاش می‌کنند، بر ما پوشیده نیست. وقتی در راستای اجرای قانون مجبوریم موتور متخلف را متوقف کنیم برای خود ما هم سخت است، اما نمی‌توانیم چشم روی تخلفات موتور سیکلت سواری که هم برای معیشت از این وسیله نقلیه استفاده می‌کند و هم قانون را به راحتی نقض می‌کند، ببندیم.» وی ادامه داد: «طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران در سال‌های گذشته اجرایی شده، اما منتج به نتیجه مطلوب نشده‌است و شاهد نارضایتی عمومی از رفتار‌های پرخطر موتور سیکلت سواران هستیم بنابراین باید به راهکار نو اندیشید.»

سردار حمیدی گفت: «در همین رابطه طرحی را با عنوان «موتور یار» در دست بررسی داریم؛ طرحی که با تعامل با قوه قضائیه در پی استفاده از مجازات‌های جایگزین برای موتور سیکلت سوار متخلف هستیم.»

سردار حمیدی افزود: «در نظر داریم با توقیف موتور سیکلت فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار دهیم و فرد در یک بازه زمانی مشخص مثلاً دو ساعته در محدوده‌ای که تخلف را مرتکب شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتور سواران دیگر شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار