کد خبر: 1019476
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یادداشتی در سی‌ان‌ان نوشته که اگر در انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) وارد کاخ سفید شود، به برجام برخواهد گشت تا زمینه‌ای شود برای شروع مجدد مذاکرات برای تقویت برجام و واردکردن مسائل دیگر در آن. این موضع‌گیری بایدن مهر بطلانی بر ساده‌انگاری کسانی است که هنوز هم مصرند که دموکرات‌ها بدون قید و شرط به برجام باز خواهند گشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جو بایدن در یادداشتی که دیروز درباره سیاست دولت ترامپ در قبال ایران نوشته، برنامه سه مرحله‌اى خود در مورد ایران را برشمرده و گفته که راه‌های هوشمندانه‌تری نیز براى سختگیرى علیه ایران وجود دارد. او نوشته که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران برای سیاست خارجی امریکا یک شکست و برای ایران «یک موهبت» بود. او نوشته است: «ماه گذشته نشان داد که سیاست ترامپ در قبال ایران، یک شکست خطرناک است. در سازمان ملل ترامپ حتی نتوانست یکی از نزدیک‌ترین متحدان امریکا را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، با خود همراه کند. بعد از آن، ترامپ تلاش کرد یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل را بر ایران احیا کند، که فقط باعث شد تمام اعضای شورای امنیت در جلسه مجازی این قمار [ترامپ]را رد کنند.» بایدن نوشته که «ترامپ بار‌ها تنش‌ها را افزایش داد و در نزدیک کردن ما به جنگی دیگر در خاورمیانه، بدون داشتن یک استراتژی واقع‌گرایانه یا راه پایان، خطر کرد.» نامزد دموکرات‌ها مدعی است که ایران امروز بیشتر از زمانی که ترامپ زمام امور را در دست گرفت، به بمب اتمی نزدیک است و تأکید می‌کند: «ترامپ هم هیچ پاسخی برای این ندارد. پنج سال حتی روسیه و چین هم به همراه اروپایی‌ها پشت رویکرد امریکا علیه برنام هسته‌ای ایران ایستادند.» او نتیجه این سیاست ترامپ را این می‌داند که «اکنون امریکا تنها مانده است» و توضیح می‌دهد: «سیاست‌های ترامپ، چین و روسیه را به سمت ایران نزدیک‌تر کرد، همزمان روابط فراآتلانتیک را به نازل‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رساند. به دلیل اینکه ترامپ توافقی را که خود امریکا مذاکره کرده بود، نقض نموده و سپس بی‌پروایانه عمل کرد، دیگر قدرت‌های جهانی اکنون انرژی خود را برای مقابله با سیاست‌های امریکا اختصاص داده‌اند، به‌جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند.»

بایدن بعد از نقد سیاست ترامپ، توضیح داده در صورتی که رئیس‌جمهور شود، چه مسیری در قبال ایران در پیش خواهد گرفت: «خبر خوب، اما این است که راه بهتری هم وجود دارد. اگر من رئیس‌جمهور شوم، ابتدا تعهد تزلزل‌ناپذیری برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌دهم. دوم اینکه به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد می‌کنم.»‌در حالی که بایدن پیش از این هم بار‌ها گفته که در صورت ورود به کاخ سفید، بار دیگر به برجام برخواهد گشت، او در مقاله خود یک بار دیگر این موضوع را تکرار کرد، ولی بازگشت به برجام را زمینه‌ای برای فشار بر ایران برای مذاکرات در موضوعات غیر هسته‌ای می‌خواند: «اگر ایران به پایبندی محض به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده هم دوباره به توافق می‌پیوندد تا نقطه شروعی برای مذاکرات متعاقب آن باشد.» او توضیح می‌دهد: «با متحدان خود همکاری می‌کنیم تا مفاد توافق هسته‌ای را تقویت و تمدید کنیم، همزمان دیگر مسائل مورد نظر را نیز برطرف کنیم. این شامل همکاری مجدانه برای آزادی امریکایی‌هایی که غیرعادلانه [در ایران]بازداشت شدند، می‌شود. همچنین با شرکای خود کار می‌کنیم تا تنش‌ها را کاهش داده و به مناقشات منطقه‌ای پایان دهیم که شامل جنگ در یمن نیز می‌شود.» او نوشته که «به عقب راندن فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران، که دوستان و شرکای ما در منطقه را تهدید می‌کند، شرط و شروط بایدن برای برگشتن به توافق هسته‌ای در حالی است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای امیدوار است که پیروزی دموکرات‌ها باعث بازگشت امریکا به برجام شود. مجید تخت روانچی مذاکره کننده برجام و نماینده ایران در سازمان ملل گفته است: «برجام تعهد امریکا است؛ ممکن است رئیس‌جمهور دیگری بیاید و این تعهد انجام شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
0
«برجام تعهد امریکا است؛ ممکن است رئیس‌جمهور دیگری بیاید و این تعهد انجام شود.»
این دیگر آخر حماقت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار