کد خبر: 1019308
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
ادامه وضعیت قرمز و هشدار در ۲۸ استان کشور
با فوت ۱۲۸ بیمار کرونایی دیگر، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۳ هزار و ۱۵۷ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند. در دنیا هم تاکنون ۲۸ میلیون و ۹۴۳ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۹۲۴ هزار و ۵۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. چیزی که شطرنج با کرونا را بعد از ۹ ماه از پیدا شدن سر و کله‌اش به دنیای ما پیچیده‌تر می‌کند، این است که تاکنون هیچ دارو و درمان اختصاصی برای این بیماری کشف نشده و هیچ‌یک از درمان‌های کرونا، اختصاصی و استاندارد نیستند و هنوز سند قطعی درمان این بیماری به دست نیامده‌است.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی worldometer تا کنون ۲۸ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۵۷ نفر در جهان به ویروس کرونا ـ کووید ۱۹ ـ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۹۲۴ هزار و ۵۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۲۰ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۴۶۴ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. در ایران هم طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۳ شهریور ماه، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۵۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۰۲ هزار و ۲۹ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۷۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۴۶ هزار و ۲۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۲۸ استان همچنان د‌ر وضعیت قرمز و هشدار

همچنان ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار کرونا هستند. بر اساس اعلام کمیته اپیدومیولوژی کرونا در وزارت بهداشت در هفته منتهی به ۲۱ شهریورماه، در روند کشوری این بیماری، موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور مشاهده شده‌است.

بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهار محال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۹۰ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد و سفید هستند. لاری تصریح کرد: «هیچ منطقه سبز یعنی منطقه عاری از بیماری در کشور وجود ندارد.»

درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد

نادر توکلی، معاون درمان ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد، افزود: «برخی دارو‌ها یا پلاسما درمانی در مطالعات کوچکی که به شکل کارآزمایی بالینی انجام شده، اثرات مفیدی نشان داده‌اند، اما مطالعات آنقدر قوی نیستند که بتوان نتایج آن‌ها را به عنوان یک سند برای درمان کرونا در نظر گرفت.» به گفته وی به عنوان مثال اکتمرا که اختصاصاً برای بیماران روماتیسمی است یا IVIG که بیشتر برای درمان بیماری‌های نورولوژیک و همچنین رمدسیویر که برای درمان برخی بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شوند، هیچکدام درمان اختصاصی کرونا نیستند. به همین دلیل برای استفاده از این درمان‌ها در بین گروه‌های علمی اختلاف‌نظر وجود دارد و در دستورالعمل‌های کشوری هم وارد نشده‌اند، چون استاندارد نیستند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در ادامه با بیان اینکه از نظر تئوریک وقتی پلاسمای بیمار بهبود یافته را که دارای ایمونوگلوبولین است، به کسی که بیماری را گرفته تزریق می‌شود، طبیعتاً تأثیر مثبت دارد، افزود: «اما به دلیل رفتار نامشخص ویروس نه می‌توانیم پلاسما‌تراپی را رد کنیم و نه می‌توانیم آن را صد در صد در دستورالعمل‌های درمانی قرار دهیم.» وی با اشاره به جمعیت بالای مبتلایان به کرونا در کشور گفت: «میزان تولید پلاسما در سازمان انتقال خون کافی نیست. البته برای مصرف بیش از این هم توافقی در بین گروه پزشکان برای پلاسما درمانی وجود ندارد.» به گفته توکلی واقعیت این است که مکانیسم‌های ایجاد بیماری کووید ۱۹ بسیار پیچیده است و هنوز شناخته شده نیست. حتی مطالعاتی انجام‌شده که نشان می‌دهند، جنبه ژنتیکی هم دارد یعنی در برخی ژن‌های خاص می‌تواند بیماری یا مرگ ایجاد کند. بر این اساس آنچه از نظر وزارت بهداشت و ستاد کرونا مورد تأیید است، برای درمان‌های پیچیده باید به صورت گروهی تصمیم‌گیری شود و چند پزشک معتمد آن را تأیید کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار