کد خبر: 1019069
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگو‌های بین‌الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص شروع مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاورد‌های ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختار‌های مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند.

متن کامل بیانیه دستگاه دیپلماسی بدین شرح است:

جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگو‌های بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفتگو‌ها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان‌ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر گردد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که حل مشکلات در افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیرو‌های خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان می‌باشد. تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیرو‌های خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در آن کشور است.

جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاورد‌های ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختار‌های مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجرین افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء نمایند.

جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آنکه همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی‌های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هر گونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری‌های انتخاباتی از گفتگو‌های بین الافغانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفتگو‌ها می‌داند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار