جوان آنلاین: دکتر بونس شکرخواه در کانال تلگرامی «عرصههای ارتباطی» بخشهایی از کتاب «تسلی بخشیهای فلسفه» اثر «آلن دو باتن» را به اشتراک گذاشت. در این بخش میخوانیم: اگر چیزهای گرانقیمت نمیتوانند چندان ما را شاد کنند، پس چرا به این شدت مجذوب آنها هستیم؟ زیرا اشیای گرانقیمت ممکن است راههای معقولی برای برآوردن نیازهایی به نظر برسند که ما آنها را درک نمیکنیم. اشیا در بُعد مادی ادای چیزی را در میآورند که میخواهیم در بُعد روانشناختی بهدست آوریم. باید در افکار خود تجدید نظر کنیم، ولی فریفته قفسههای جدیدی میشویم. سردرگمی و آشفتگی ما تنها تقصیر خودمان نیست. درک نادرست ما از نیازهایمان را به قول اپیکور، باورهای باطل اطرافیانمان بدتر میکند، باورهایی که سلسله مراتب طبیعی نیازهای ما را منعکس نمیکنند و بر تجمل و ثروت، و تنها به ندرت بر دوستی، آزادی و تفکر تأکید میکنند. رواج یافتن باورهای باطل، برحسب تصادف نیست. این به سود شرکتهای تجاری است که سلسله مراتب نیازهای ما را تحریف کنند تا دیدگاهی مادی نسبت به خوبی را ترویج کنند و خوبی غیرقابل فروش را کم اهمیت جلوه دهند و ما از طریق همنشینی موذیانه چیزهای زائد با دیگر نیازهای فراموش شده خود، فریفته و گمراه میشویم.