کد خبر: 1018811
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
فرانسه:
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران را «بی‌اعتبار» توصیف کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را «بی‌اعتبار» توصیف کرده است.

پیش از این وزارت خارجه آلمان از رایزنی «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس و «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه درباره گام‌های بعدی در خصوص برجام خبر داده بود.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره این رایزنی‌ها خاطرنشان کرده است: «وزیر خارجه فرانسه با همتایانش درباره گام‌های بعدی درباره این مسئله (ایران) رایزنی کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در خلال این جلسه، او بار دیگر بر اهمیت تلاش‌های مشترک این سه کشور برای حفظ این توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ با ایران منعقد شد، به خصوص در شرایط تلاش‌های بی‌اعتبار ایالات متحده برای بازاعمال تحریم‌های چندجانبه علیه ایران، تأکید کرد.»

فرانسه در این بیانیه همچنین از ایران خواسته در آنچه به ادعای این کشور اقدامات «ناسازگار با تعهدات هسته‌ای» است تجدیدنظر کرده و به پایبندی کامل توافق بازگردد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «وزیر خارجه همچنین بر ضرورت تجدیدنظر ایران در اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌ای این کشور و بازگشت فوری به اجرای کامل آن تعهدات تأکید کرد.»

مطابق این بیانیه، وزیر خارجه فرانسه خواستار ادامه تلاش‌های مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس در این چارچوب شده و آن را برای حمایت از برجام، «کلیدی» توصیف کرده است.

کشور‌های اروپایی روز ۲۵ مرداد به قطعنامه آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی ممتنع دادند. چین و روسیه تنها کشور‌هایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

آمریکا روز ۳۰ مرداد با تقدیم نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ضمن متهم کردن ایران به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مطلع کرد.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار