کد خبر: 1018584
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
گزارشگر اسبق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین و استاد دانشگاه پرینستون با اشاره به اعتراضات گسترده که در پی نژادپرستی پلیس امریکا در سراسر این کشور در بیانیه‌ای هشدار داد که مردم ایران به صورت خاص متأثر از بی‌توجهی امریکا به حقوق بشر بنیادین هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اعتراضات گسترده که در پی نژادپرستی پلیس امریکا در سراسر این کشور به راه افتاد، جرقه‌ای برای آغاز اعتراضات گسترده در شهر‌های امریکا و سراسر جهان بود؛ چراکه امریکا مدعی حقوق بشر است، اما در واقعیت در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در زمینه نژادپرستی قصور ورزیده است.

رواج وحشیگری پلیس علیه رنگین‌پوستان

عده‌ای از حقوقدانان دانشگاه لس‌آنجلس هم در بیانیه‌ای اعلام کردند که این نوع از وحشیگری پلیس بیانگر نحوه آموزش و تعلیم نیرو‌های پلیس در امریکاست، بنابراین نیاز به یک تغییر اساسی را نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا اعتراضات در خیابان‌ها که شامل درصد بالایی از افراد غیرآفریقایی- امریکایی و غیراقلیت بوده است، نیروی کافی برای غلبه بر این میزان از اقدامات پلیس و تغییر نحوه برخورد قضایی با اقلیت‌ها در ایالات متحده را داشته است یا خیر؟!

گزارشگر اسبق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین و استاد دانشگاه پرینستون در این زمینه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: اجازه دهید به دو وجه از این اتفاق در رابطه با نژادپرستی تأکید کنم؛ اول از همه رواج وحشیگری پلیس علیه رنگین‌پوستان به ویژه آفریقایی- امریکایی‌ها. جورج فلوید جدیدترین مورد از آفریقایی- امریکایی‌تبار‌ها بود که توسط پلیس در شرایطی کشته شدند که حتی تهدیدی برای امنیت نبودند و تنها شرایطی از نوعی سوءاستفاده و انتقام‌جویانه از فردی که در بازداشت قرار داشت و باید از او محافظت می‌شد، بود.

نیاز به یک جنبش حقوقی پایدار

ریچارد فالک افزود: علاوه بر وحشیگری پلیس، آنچه از میزان بسیار متفاوت ابتلا و مرگ و میر آفریقایی- امریکایی تبار‌ها و لاتین‌ها بر اثر کرونا افشا شده است، بیانگر نژادپرستی نهادینه شده یا نژادپرستی سیستماتیک در امریکاست. یک الگوی رفتاری مداوم در اجتماع که تمامی وجوه روابط بین نیرو‌های اجتماعی، دولت و مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ این امر بیانگر فقر و تبعیض در مسکن، سلامت و تحصیل و عدم دسترسی همگان به قدرت سیاسی است.

وی بیان کرد: در هر جنبه از حق حیات این نژادپرستی سیستماتیک وجود دارد که اولین‌بار در کتاب «چارلز همیلتون» در ۱۹۶۷ تحت عنوان قدرت سیاه بیان شد. اکنون زمان آن فرا رسیده که مردم جهان برای چالش‌ها علیه نژادپرستی به پا خیزند، اما این اتفاق مستلزم یک جنبش حقوقی پایدار برای از بین بردن این فشار متغیر است تا مردم کشور من را از اقدامات نژادپرستانه و تأثیرات مخربی که روی حیات اجتماعی و سیاسی ما دارد، رها سازد.

گزارشگر اسبق شورای حقوق بشر در پایان سخنانش با اشاره به ظلم امریکا علیه ملت ایران گفت: مردم ایران به صورت خاص متأثر از بی‌توجهی امریکا به حقوق بشر بنیادین هستند. با وجود درخواست‌های بشردوستانه از سوی چندین مرجع بین‌المللی مبنی بر تعلیق تحریم‌ها به صورت نامحدود یا حداقل در شرایط اضطرار سلامت، ایالات متحده به تحریم‌های سنگین در بحبوحه پاندمی کرونا ادامه می‌دهد.

گفتنی است، مطالعات میدانی مؤسسه حقوقی NROC (وابسته به دانشگاه شیکاگو) و همچنین بنیاد غیرانتفاعی کایزر حاکی از این است که در نقاط مختلف امریکا ۱۵ تا ۲۶ میلیون شهروند امریکایی به‌منظور محکوم کردن نژادپرستی ساختاری حاکم بر این کشور، در اعتراضات گسترده حضور یافته‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی که امروز جمعه در این خصوص منتشر کرده، به نقل از کارشناسان اجتماعی، اعتراضات اخیر را از لحاظ میزان حضور مردم یک خیزش بی‌سابقه در تاریخ امریکا خوانده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، حضور شهروندان امریکایی در اعتراضات ضدنژادپرستی به اوج خود رسیده است، به‌طوری که برخی روز‌ها حدود نیم میلیون نفر در ۵۵۰ نقطه از امریکا علیه نژادپرستی دست به تظاهرات زده‌اند.

مجازات‌های سنگین و حبس طولانی‌مدت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین‌بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است. وی اصرار دارد که برای سرکوب اعتراضات، علاوه بر نیرو‌های پلیس و نیرو‌های گارد ملی امریکا از نیرو‌های ارتش نیز استفاده کند.

ترامپ در اوج اعتراضات علیه نژادپرستی ساختاری در امریکا، در یک نشست ویدئویی با فرمانداران ایالت‌های این کشور اعلام کرد که دولتش قصد دارد هزاران نفر از معترضان به قتل یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس را بازداشت و اعتراضات را به‌شدت سرکوب کند.

رئیس‌جمهور امریکا بار‌ها از معترضان به نژادپرستی در این کشور با الفاظی همچون «آشوبگر»، «غارتگر» و حتی «تروریست» یاد کرده و آن‌ها را به مجازات‌های سنگین و حبس طولانی‌مدت تهدید کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار