کد خبر: 1018413
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
بیکار شدن بیش از ۸۵۰ هزار نفراز شاغلان با شیوع ویروس کرونا و وعده‌های بی‌عمل مسئولان برای پرداخت بیمه بیکاری، خیل بیکاران را در شرایط سخت اقتصادی سرگردان کرده‌است.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: مصادف با شیوع بیماری کرونا، مشاغل بسیاری از این بیماری متأثر شدند که عمدتاً در حوزه خدمات بودند. به گفته مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، از زمان شیوع ویروس کرونا تا ۱۰ مرداد، ۸۵۰ هزار نفر بیکار شده‌اند. ۵۹ درصد نیرو‌هایی که بیکار شده‌اند درحوزه خدمات بودند.

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش صنعت نیز ۳۱ درصد کارگاه‌ها از این بیماری متأثر شده‌اند که ۲۸ درصد کارگران در این حوزه شغل خود را از دست دادند. بابایی افزود: در بخش کشاورزی نیز حدود ۲۰ درصد از این بیماری متأثر و ۳ درصد نیروی کار در این حوزه بیکار شدند.

وی تأکید کرد: تقریباً در سال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت مقرری بگیر ما در سراسر کشور اضافه می‌شد، اما اکنون با تقاضای بسیاری مواجه شدیم. در واقع بیش از ۸۵۰ هزار نفر مدعی شدند که تحت تأثیر این بیماری کارخودشان را از دست داده‌اند.

بیکاران سرگردان وعده‌های مسئولان

بعد از شیوع بیماری کرونا مقرر شد تا افراد بیکار شده از این بیماری برای دریافت مقرری بیمه بیکاری در سایت اعلامی وزارت کار و امور اجتماعی ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نا‌م در سایت مربوطه فقط این پیام برای پیگیری خیل بیکاران ارسال شد. «پیگیری وضعیت: متقاضی محترم با توجه به هماهنگی‌های در دست انجام با سازمان تأمین اجتماعی، آخرین وضعیت و نحوه پیگیری مقرری بیمه بیکاری شما از طریق پیامک مجدداً اعلام خواهد شد. لطفاً برای حفظ سلامتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی خودداری فرمایید.»

پاراگراف بالا جمله آشنا و تکراری برای کسانی است که از ابتدای سال ۹۹ بیکار شده‌اند. قانون بیمه بیکاری می‌گوید پس از بیکار شدن و درخواست حق بیمه بیکاری، تنها ۳۰ روز فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت کنید، والا بیمه بیکاری به شما تعلق نمی‌گیرد! البته اگر مشمول تمام شرایط سختگیرانه این سازمان بشوید!

بعد از چندی بازهم برای افراد بیکار شده از بیماری کرونا پیامک جدید آمد به این مضمون که «متقاضی محترم با توجه به هماهنگی‌هایی که با سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام می‌باشد، آخرین وضعیت و نحوه پیگیری مقرری بیمه بیکاری شما از طریق پیامک اعلام خواهد شد. لطفاً از مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی خودداری فرمایید.»

بعد از سرگردانی بیکاران و پیگیری موضوع مبلغ یک میلیون تومان به حساب برخی بیکاران واریز شد. در این بازه زمانی نیز کاری از دست آنان برنمی‌آمد و نمی‌دانستند که این یک میلیون برای چند ماه یا برای چه تاریخی است؟! با مراجعه به بانک نیز فقط گفتند در مشخصات نوشته شده حقوق! خلاصه برای چندمین بار پیامک دیگری برای بیکاران ارسال شد با این عنوان که «متقاضی محترم جهت تشکیل پرونده الکترونیکی بیمه بیکاری به سامانه جامع روابط کار به نشانی https://prkar. mcls. gov. ir مراجعه نمایید.»

مراجعه به این سایت هم عبور از هفت‌خان رستم است که بسیاری از بیکاران را از دریافت بیمه بیکاری منصرف کرده‌است!

در این خصوص مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما از ۱۰ مرداد به صورت آزمایشی برای پنج استان سامانه جدیدی با عنوان سامانه جامع روابط کار راه‌اندازی کردیم که بنا بود این سامانه با مجوز ستاد ملی کرونا از ابتدای خرداد در این حوزه به کار گرفته شود تا بررسی‌ها و پرداخت‌ها طبق قانون صورت گیرد. وی افزود: اعلام کردیم کسانی که بیکاری‌شان از ابتدای اسفند استمرار داشته‌است یا از اول خرداد بیکار شدند در این سامانه ثبت‌نام و مدارک خود را بارگذاری کنند.

بابایی گفت: هر کسی که از دی ماه ۹۸ بیمه بیکاری پرداخت کرده‌است، بیمه بیکاری شامل آن می‌شود که در واقع ما سابقه شش ماه پرداخت بیمه را کنار گذاشتیم و کسانی هم که یک ماه بیمه بیکاری پرداخت کنند؛ یعنی بیمه دی ماه را پرداخت کرده‌اند، توانستند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. سختی شرایط ثبت‌نام برای پیگیری بیمه بیکاری سبب شده‌است تا بسیاری از بیکاران همچنان نتوانند به حق بیمه ناچیز وعده داده‌شده دست یابند و مشکلات این افراد که از اقشار خدماتی و محروم هستند، دو چندان شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار