کد خبر: 1018223
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
به‌رغم ارائه ارز ارزان به حوزه دارو شاهد نوسان‌های نجومی قیمت در این حوزه هستیم که گرفتاری‌های اساسی برای مردم ایجاد کرده‌است و انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی تحقیق و تفحص از دریافت‌کنندگان ارز ارزان دارویی را آغاز کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها افزایش نجومی قیمت‌ها آنقدر فاقد دلیل بنیادین است که با عبارت حباب قیمتی از نرخ هایی، چون دارو و مسکن و سایر کالا‌ها یاد می‌شود، اما در حوزه دارو نکته جالب این است که دارو در رأس لیست تخصیص ارز ارزان‌قیمت قرار دارد، ولی باز با این حال می‌بینیم که نرخ دارو در کمال تعجب اوردوز کرده‌است که البته گویا رشد نرخ دارو و همچنین ملک مورد توجه دولت قرار گرفته‌است، به‌طوری‌که رئیس‌جمهور پس از ارائه گزارش بانک مرکزی در مورد اقدامات انجام‌شده برای تأمین ارز مورد نیاز مواد اولیه تولید دارو گفت: تأمین دارو جزو حوزه‌های اصلی و راهبردی است و دستگاه‌های ذیربط با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند، نخواهد گذاشت که در این خصوص مردم احساس کمبودی کنند.

به‌رغم ارائه ارز ارزان به حوزه دارو شاهد نوسان‌های نجومی قیمت در این حوزه هستیم که گرفتاری‌های اساسی برای مردم ایجاد کرده‌است و انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی تحقیق و تفحص از دریافت‌کنندگان ارز ارزان دارویی را آغاز کنند.

امید می‌رود تحقیق و تفحصی از سوی مجلس در حوزه دارو و ارز‌های تخصیص‌یافته و همچنین دلیل رشد نرخ‌ها در بازار مسکن که فقط حدود ۳ میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور بدون استفاده خاک می‌خورد، انجام بگیرد تا مشخص شود چه جریان‌هایی این حباب‌های قیمتی را رقم زده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نیز با این اشخاص برخورد کنند.

نرخ برخی از دارو‌ها به‌رغم دریافت ارز ارزان آنقدر جهش داشته‌است که برخی از بیماران طرف درمان هم نمی‌روند، از سوی دیگر در حوزه ملک نیز نرخ‌ها آنقدر جهش داشته‌است که برخی از جوانان اصلاً به تشکیل زندگی و خانواده فکر هم نمی‌کنند.

افزایش لجام‌گسیخته قیمت دارو طی یکی دو سال اخیر به شکل خیره‌کننده‌ای برای خانوار‌ها مشکل ایجاد کرده‌است، این در حالی است که گویا نظارت بر این حوزه به‌طور کل رها شده‌است. زیرا گاهی به‌رغم آنکه قیمت دارو رشد کرده، اما کیفیت آن نیز کاهش پیدا کرده‌است. در عین حال افزایش سودآوری هلدینگ‌ها و شرکت‌های دارویی نشان می‌دهد که عمده سود از محل افزایش تولید تأمین نشده‌است، بلکه این سودآوری مدیون رشد قیمت محصولاتی است که مواد اولیه آن‌ها با ارز بسیار ارزان تهیه شده است. با این حال صنایع دارویی که همچون خودروسازان مونتاژکار هستند، هم ارز ارزان جهت واردات مواد اولیه دریافت کرده و هم اینکه نرخ‌های محصولات خود را بالا برده‌اند.

یکی از حوزه‌هایی که به شکل نگران‌کننده‌ای شاهد رالی محصولات در جاده رشد قیمت‌هاست، حوزه دارو می‌باشد و به نظر می‌رسد باید جهت نظارت جدی بر این حوزه فکر اساسی کرد.

عمده صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در این حوزه نشان می‌دهد، مواد اولیه با ارز ارزان وارد شده‌است و نرخ محصولات نیز افزایش یافته‌است.

از این‌رو رشد سودآوری این صنعت به جهت رشد بهره‌وری، افزایش مقداری یا کیفیت یا کشف داروی درمانی جدید نیست؛ بلکه همان مواد اولیه‌ای که با ارز ارزان وارد شده در بنگاه‌ها کمی مونتاژ شده و به بازار عرضه شده‌است. حال بماند که گاهی کیفیت پایین برخی دارو‌ها موجب شده تا روند درمانی برخی بیماران تا حدی با چالش روبه‌رو شود که پزشک به بیمار و همراهانش توصیه کند که داروی خارجی تهیه کنید.

از آنجایی که واردات دارو نیز تقریباً قطع شده‌است، فضای رشد قابل‌ملاحظه‌ای برای بنگاه‌های فعال در حوزه دارو ایجاد شده‌است. با این حال به جهت ضعف سیاستگذاری شاهد این موضوع هستیم که توسعه صنعت دارو با انحراف‌های نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شده‌است که پرونده اشخاصی، چون دختر وزیر پیشین صمت در احتکار دارو جهت نوسان‌گیری از رشد قیمت نشان از آن دارد که عده‌ای از فعالان بخش دارو به جای اینکه به شکل صحیحی از فرصت‌های ایجاد شده در رابطه با محدود‌سازی واردات دارو بهره ببرند و ضمن تأمین نیاز بازار داخلی، ایجاد اشتغالزایی محصول بسیار با کیفیت‌تر از نمونه خارجی به مردم ارائه دهند. متأسفانه مسیرهایی، چون احتکار و افزایش شدید قیمت دارو، ارائه کالای بی‌کیفیت را در پیش گرفتند.

توجه دولت به دارو و ملک

رئیس‌جمهور روز یک‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت افزود: در کنار معیشت و تأمین کالا‌های اساسی مردم و مواد اولیه تولید برای کارخانجات، سلامت مردم مهم‌ترین اولویت است، از این نظر تأمین دارو جزو حوزه‌های اصلی و راهبردی است و دستگاه‌های ذیربط با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند، نخواهند گذاشت که در این خصوص مردم احساس کمبودی کنند.

روحانی ادامه داد: از محل تسهیلات کرونایی مطالبات کادر درمان که ایثارگرانه در ماه‌های اخیر در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا حضور داشته‌اند، تأمین خواهد شد و در این خصوص با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از سوی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه همه مطالبات باید به سرعت پرداخت شود. در این جلسه همچنین وزیر راه و شهرسازی گزارشی از پیشرفت کار بورس املاک و دیگر راه‌های تأمین مالی پروژه‌های تولید مسکن انبوه ارائه کرد.

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر حمایت و تقویت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به عنوان پیشروان رونق تولید و اشتغال، بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف مشارکت مردم در تأمین مالی پروژه‌های تولید مسکن را لازم دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار