کد خبر: 1018212
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
در حالی که بهترین زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا در شهریور ماه است با عبور از نیمه ماه، هنوز خبری از توزیع واکسن نیست
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: پاییز امسال با همیشه فرق می‌کند؛ پاییز فصلی است که بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا را بیدار و چالش‌هایی برای مدیریت سلامت مردم ایجاد می‌کند. امسال در بحبوحه بحران کرونا، پیدا شدن سر و کله آنفلوآنزا می‌تواند چالش برانگیز‌تر از همیشه باشد. به همین‌خاطر هم هست که امسال تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پر خطر همچون افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و زنان باردار از همیشه پراهمیت‌تر شده‌است، اما هم اکنون با وجود عبور از نیمه شهریور ماه هنوز خبری از توزیع واکسن آنفلوآنزا نیست. طبق آخرین اخبار بناست تا این واکسن تا پایان شهریور ماه و با کارت ملی توزیع شود. این در حالی است که پیش از این توصیه می‌شد افراد پرخطر واکسن آنفلوآنزا را قبل از فصل پاییز و در شهریور ماه تزریق کنند تا با توجه به فاصله زمانی دو تا چهار هفته‌ای برای ایجاد ایمنی از تزریق واکسن، بدنشان برای مواجهه با آنفلوآنزا در فصل پاییز آماده شود. حالا با عنایت به جلسه اضطراری وزیر بهداشت با فعالان دارو و تجهیزات پزشکی و گزارشات عنوان شده در این نشست پیرامون کاهش ۵۱ درصدی تأمین ارز بانکی دولتی بیم آن می‌رود پاییز از راه برسد و از واکسن آنفلوآنزا خبری نشود! اتفاقی که در بحران کرونا می‌تواند مردم و کادر درمان را با دردسر‌های بیشتری مواجه کند.

یکه‌تازی کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۰۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر رسید. در طول همین زمان، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۷۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۳۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. با احتساب استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار کل کشور از منظر شیوع ویروس کرونا وضعیت مطلوبی ندارد و با سرد شدن هوا و از راه رسیدن پاییز نگرانی‌ها از همزمانی آنفلوآنزا و کرونا و عمیق‌تر شدن چالش مهار هر دو بیماری جدی‌تر از قبل شده‌است. به همین خاطر هم اگر تا سال‌های گذشته تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پر خطر یک توصیه بود، امسال این توصیه حکم ضرورت یافته‌است و مسئولان نظام سلامت تأکید دارند سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای حتماً واکسن بزنند. با وجود این هنوز واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده‌است و بسیاری از مردم به دنبال آن هستند که باید چگونه این واکسن را تهیه کنند.

وعده آخر شهریور ماه برای توزیع آنفلوآنزا

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به جزئیات نحوه توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا در سال جاری گفت: «هر فرد با مراجعه به داروخانه و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن آنفلوآنزا را تهیه کند.» به گفته حیدر محمدی واردات واکسن آنفلوآنزا بیشتر از کشور‌های فرانسه، هلند و روسیه است و بناست توزیع واکسن آنفلوآنزا تا قبل از پایان شهریور ماه انجام شود.

محمدی در پاسخ به این سؤال که چه گروه‌هایی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند، تأکید کرد: «تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود و اصلاً توصیه نمی‌کنیم که سایر مردم آن را تزریق کنند. زیرا به دردشان نمی‌خورد، بلکه تزریق آن برای گروه‌های پرخطر جهت پیشگیری از ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزا است. برای سایر مردم صرفاً نوعی هزینه اضافه است.» وی با بیان اینکه هنوز قیمت تمام شده آن برای مردم مشخص نیست، درباره نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا به مردم گفت: «توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا مانند هر سال نیست و در عین حال اینطور هم نخواهد بود که مردم برای تهیه آن نیاز به نام‌نویسی داشته باشند، بلکه هر فرد به داروخانه مراجعه می‌کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند یک واکسن تهیه کند و در نتیجه هر فرد نمی‌تواند بیش از یک واکسن خریداری نماید.»

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا

طبق توصیه پزشکان و داروسازان ازآنجا که پس از تزریق واکسن حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد شود، بنابراین از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است. این در حالی است که با عبور از نیمه شهریور ماه هنوز این واکسن در کشور توزیع نشده‌است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، پیش از این زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا را قبل از شروع فصل پاییز عنوان کرده‌بود. به گفته وی این واکسن باید در اوایل شهریور تزریق شود تا بتواند تأثیر خود را برای فصل پاییز و زمستان داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود در فصول پاییز و زمستان واکسن تزریق نشود، چراکه تأثیری در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا نخواهد داشت. حالا، اما سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «بهترین زمان برای تزریق این واکسن هم اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه است.»

در کنار این‌ها اظهار‌نظر رئیس سازمان غذا. دارو از همه قابل‌تأمل‌تر است. محمد‌رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز این واکسن را تأمین کند زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را مهر و آبان عنوان می‌کند!

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأمین واکسن آنفلوآنزا اینگونه توضیح می‌دهد: «برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال پیگیری‌ها انجام شده و با تلاشی که انجام شده و با پیگیری شرکت‌های مربوطه توانستیم به میزان مورد نیاز کشور، واردات واکسن آنفلوآنزا را انجام بدهیم. سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های ضروری مثل سالمندان، خانم‌های باردار و بیماران قلبی و تنفسی و پرسنل کادر بهداشت و درمان پیش‌بینی شده‌بود که این عدد امسال به ۵/ ۲ میلیون واکسن رسیده است.»

به گفته شانه‌ساز همچنین بناست تا ۱۰ میلیون واکسن هم در اختیار عامه جامعه و افرادی که تزریق واکسن برایشان ضروری نیست قرار بگیرد، در حالی که سال گذشته این رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار واکسن بود و در این زمینه نباید مشکل خاصی وجود داشته‌باشد. شانه‌ساز در عین حال معتقد است امسال به دلیل استفاده از ماسک و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و عدم برگزاری مراسم عروسی و عزاداری، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کمتر از سال گذشته خواهد بود.

وی تأکید می‌کند: «برای تأمین بقیه واکسن آنفلوآنزا نیازمند تأمین ارز هستیم و بانک مرکزی قول داده این ارز تأمین شود و تا قبل از پایان شهریور این واکسن را در کشور خواهیم داشت. زمان مصرف آن در مهر و آبان است. ۵/ ۲ میلیون در مراکز بهداشتی و درمانی و بقیه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.»

تکرار ماجرای ماسک

سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان کشور، درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در سطح داروخانه‌های کشور می‌گوید: «شرکت‌های پخش برای سفارش واکسن به داروخانه‌ها آمده‌اند، اما فعلاً از توزیع خبری نیست.»

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای تهیه واکسن آنفلوآنزا در کشور، معتقد است سهمیه‌ای که برای هر داروخانه در نظر گرفته‌اند، می‌تواند جوابگوی نیاز پرسنل داروخانه باشد! چراکه پرسنل داروخانه‌ها در مواجهه با مردم و بیماران قرار دارند و می‌بایست این واکسن را بزنند. فاطمی با اشاره به اینکه حجم زیادی از واکسن از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار بیماران خاص قرار می‌گیرد، می‌گوید: «مردم توقع دارند این واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند، در حالی که شاید سهمیه هر داروخانه به ۱۰ عدد واکسن هم نرسد.»

از نگاه نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در این شرایط، همان اتفاقی که برای ماسک در داروخانه‌ها افتاد، برای واکسن آنفلوآنزا هم تکرار خواهد شد و با حجم زیادی از تقاضا و کمبود واکسن مواجه خواهیم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار