کد خبر: 1018162
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
شهرداری تخلفات ملک نهاد ریاست جمهوری را تخریب کرد. دولتی‌ها هم دست به هر کاری زدند تا این طبقه اضافه حذف نشود و حتی پای محلی‌ها هم به این موضوع باز شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های ابتدایی تیر خبر رسید که بخش‌های از ملکی در جماران به دلیل تخلف تخریب شده است و اعلام شد که این ملک منتسب به رئیس‌جمهور است و قرار است خانه شخصی وی شود، اما بلافاصله این خبر رد و اعلام شد که این ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است.

روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری هم اعلام کرد کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است. در اطلاعیه همچنین اعلام شده بود که ساخت این ملک با هماهگنی کامل شهرداری انجام شده است. بلافاصله حمید موسوی شهردار منطقه یک در همان تاریخ با سند و مدرک گفت که ملک مذکور مسکونی است نه اداری و بنیاد مسکن هم سازنده این ملک است و ما طبقه‌ای که خلاف ساخته شده بود را ستون‌هایش را برداشتیم.

چراغ قرمز پاستوری‌ها برای حناچی؛ ورود به جلسات دولت ممنوع

بعد از تخریب ملک توسط شهرداری تهران، خبر رسید که پیروز حناچی شهردار تهران دیگر به جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌شود و برخی از اعضای شورا علت عدم دعوت شهردار را در پاستور را تخریب ملک جماران می‌دانند.

دولتی‌ها برای ساخت ملک جماران دست به دامن شورایعالی شهرسازی شدند

با وجود اینکه ملک جماران در طرح تفصیلی محدودیت ارتفاع دارد، اما دولتی‌ها تصمیم گرفتند در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری دوباره این موضوع بررسی شود و محدودیت ارتفاع برداشته شود. با تمام این موضوعات، باز هم شورای عالی شهرسازی و معماری این اجازه را نداد.

اخذ امضا از اعضای به صورت دست‌گردان جهت لغو محدودیت ارتفاع در جماران/ تعجب معاونان و عدم امضا

چندماهی از موضوع گذشت و دوباره خبر رسید که قرار است اتفاقاتی در جماران رخ دهد. اعضای شورای شهر در خصوص این تخلف اظهارنظر‌هایی داشتند تا جایی که محمد سالاری در توئیتی نوشت: علی‌رغم تصویب عدم لغو محدودیت ارتقایی محله جماران در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری شنیده‌ها حاکی است که مجدداً فشار از بالا تشدید شده و این‌بار قصد اخذ امضا از اعضای به صورت دست‌گردان جهت لغو محدودیت ارتفاعی این محله قدیمی را دارند. بنا بر شنیده‌ها، معاونین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای عالی شهرسازی و معماری از متن صورتجلسه دست‌گردان مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران که مغایر با تصمیم جلسه بوده متعجب شده و آن را امضا نکرده‌اند و ظاهرا قرار است از وزرای عضو شورا امضا گرفته شود. ان‌شاءالله تکذیب نمایند.

تلاش برای حذف محدودیت ارتفاع در منطقه جماران جفا به هویت تاریخی

بعد از اظهارنظر محمد سالاری، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران هم که پیشتر گفته بود اگر قرار است محدودیت ارتفاع حذف شود در شهر ری هم می‌توان در برخی نقاط محدودیت‌ها را برطرف کرد در صفحه شخصی خود نوشت: تلاش برای حذف محدودیت ارتفاع در منطقه جماران جفا به هویت تاریخی، معنوی و طبیعی شهر است. شورای عالی شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رسالت خود عمل و مقابل فشار‌ها مقاومت کنند. شورای شهر تهران کوتاه نخواهد آمد.

در بسیاری از نقاط پایتخت، مکان‌های تاریخی وجود دارد که باید حفظ شود و در طرح تفصیلی به این موضوعات پرداخته شده است. ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره، گفت: بیش از یکصد سال است که تهران به عنوان پایتخت است و نقاط فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارد که باید هویت آن حفظ شود.

وی ادامه داد: تهران در حصار کوه‌هاست و از نظر شهرسازی و طرح تفصیلی، محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز در آن وجود دارد و باید تمامی افراد در چارچوب قوانین حرکت کنند.

حفظ فعلی جماران، ارزش افزوده بیشتری برای مردم دارد تا تخریب و برج‌سازی در آن

خداکرمی به محدوده جماران که در ارتفاع قرار دارد اشاره کرد و گفت: جماران بافت محلی خاص و ویژه دارد و باید ارزش آن حفظ شود و قطعاً حفظ فعلی جماران، ارزش افزوده بیشتری برای مردم دارد تا تخریب و برج‌سازی در آن.

وی تأکید کرد: اگر برخی بخواهند قوانین را در مناطق بشکنند این خوب نیست و شاهد نابسامانی در ساخت و ساز خواهیم شد.

تخریب تخلفات ملک جماران بر اساس عدالت

خداکرمی تأکید کرد: برخلاف قانون، طبقه اضافی در ملک جماران وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری ساخته شده بود و براساس عدالت و قوانین، شهرداری آن را تخریب کرد. ما باید برای اجرای عدالت از خودمان شروع کنیم.

دولت شهردار را در جلسات دعوت کند

وی به عدم دعوت دولت از شهردار در جلسات هیأت دولت اشاره کرد و گفت: باید این مشکلات برطرف شود. بهتر است که شهردار را دوباره در جلسات دعوت کنم و دولت هم همکاری کند. درست است که شهردار به عنوان میهمان در جلسات دعوت می‌شد، اما کمک‌هایی صورت می‌گرفت و انتظار ما از دولت تدبیر و امید این است که دوباره از شهردار در جلسات هیأت دولت دعوت شود، این موضوع به نفع هر دو طرف است.

اعضای شورای شهر تأکید دارند که نباید دستور محدودیت ارتفاعی جماران لغو شود و در طرح‌ها باید مطالعه صورت گیرد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: اینکه اساساً در طرح‌های شهرسازی نباید بدون مطالعه و دستوری تصمیم گرفت، اظهر من الشمس است. عقل سلیم چنین حکم می‌کند و اثباتش دلیل ویژه‌ای نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: درباره لغو محدودیت ساخت و ساز در جماران اقداماتی در شورای عالی شهرسازی صورت گرفت، اما در شورای شهر بر این باور بودیم که نباید درباره این موضوع بدون مطالعه و پشتوانه کارشناسی و به صورت دستوری تصمیم‌گیری شود.

به گفته اعطا، ضوابط و مقرراتی که در گذشته برای آن محدوده حاکم شده، براساس مجموعه‌ای از مطالعات، بررسی‌ها و تدابیر بوده است.

نامه نگاری‌ها و توقف کار

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی شهرسازی هم پیشنهادات مؤثر واقع شد و در آن جلسه موضوع در دستور بود و قرار بود منجر به اتخاذ تصمیم شود که خوشبختانه آن نامه مؤثر واقع شد و هاشمی رئیس شورای شهر و حناچی شهردار تهران در جلسه حضور داشته، نظر مخالف دادند و موضوع متوقف شد.

برخی با روش‌های عجیب همچنان در پی لغو محدودیت ارتفاع هستند

همچنین زهرا نژادبهرام هم تأکید دارد که توجه به نظر کارشناسی لازمه تصمیم‌گیری صحیح است. وقتی دو کمیته تخصصی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به صراحت بر بقای طرح فعلی محدوده جماران تأکید دارند، چرا برخی با روش‌های عجیب همچنان در پی لغو آن هستند.

براساس این گزارش، چند ماهی است که درگیری بین دولت و شهرداری بر سر ملک جماران بالا گرفته است. کار به جایی رسید که از حضور شهردار در جلسات هیأت دولت جلوگیری شد. قرار بود که محدودیت ارتفاع حذف شود، اما شورای عالی شهرسازی هم این موضوع را رد کرد و دوباره از سوی برخی از مسئولین، اقدامات متفاوتی صورت گرفته است و اعضای شورا تأکید دارند که همچنان باید محدودیت ارتفاع در محله جماران وجود داشته باشد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار