کد خبر: 1017595
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
گزارش «جوان» از چرایی واکنش عجیب فیفا به بررسی پرونده ویلموتس در دادسرا
تاج و متهمان پرونده ویلموتس با دادن راپورت و اطلاعات غلط به فیفا، سعی در تعلیق فوتبال کشورمان برای فرار از محاکمه به جرم حیف و میل و بیت‌المال دارند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: راپورت دادن کسب و کارشان است، برای ماندن و فرار از زیر بار افتضاحات‌شان به هر چیزی چنگ می‌زنند و ابایی ندارند منافع ملی را فدای منفعت‌های شخصی‌شان کنند. مانند این روز‌ها که برای فرار از محاکمه و پاسخگویی درباره حیف و میل بیت‌المال در قرارداد ویلموتس، بار دیگر به فیفا راپورت داده‌اند و با دادن اطلاعات غلط کاری کرده‌اند که فدراسیون جهانی فوتبال، ایران را به دلیل ورود نهاد‌های نظارتی و قضایی به پرونده قرارداد سرمربی بلژیکی، تهدید به تعلیق کند. راه ماندن را هرچند خوب یاد گرفته‌اند، اما استفاده از چماق تعلیق در حال نخ‌نما شدن است و دست مهدی تاج و دیگر متهمان پرونده ویلموتس گیت رو شده است.

چماق تعلیق برای فرار از قانون

ترفند چماق تعلیق برای فرار از قانون‌مداری از زمان حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال باب شد، طوری که هر بار قانون سد راه اقدامات غیرقانونی مدیران فدراسیون فوتبال می‌شد؛ نماینده فدراسیون با گرفتن بلیت زرویخ راهی سوئیس می‌شد تا در جلسه‌ای حضوری، فدراسیون جهانی را نسبت به فوتبال حساس کند یا نامه‌ای شبانه از تهران به زوریخ ایمیل می‌کرد تا با یک کلاغ، چهل کلاغ کردن اتفاقاتی که در ایران رخ داده، فیفا را که به شدت دخالت نهاد‌های خارج از فوتبال در این ورزش را نفی می‌کند، حساس کند. این خلاصه‌ای از رویه ثابت و ضدمنافع ملی مدیران فوتبالی در سال‌های اخیر بوده است تا تاج و همکارانش با چماق تعلیق خودشان را یک جزیره جدا افتاده در کشورمان جا بزنند که برای مقابله با بی‌قانونی‌های‌شان کسی نمی‌تواند جلودار آن‌ها باشد.

توجیه تاج و همکارانش برای راپورت دادن به فیفا، تأکید بر استقلال فدراسیون فوتبال از دولت است، در حالی که وقتی پای بودجه و پول به میان بیاید، دست فدراسیون فوتبال پیش دولت دراز می‌شود! تنها در دو سال اخیر حداقل دو بار را می‌توان مثال زد که تاج و مدیران فدراسیون فوتبال با راپورت دادن به فیفا با بالا بردن چماق تعلیق سعی کرده‌اند اهداف و منافع نامشروع‌شان در فوتبال ضربه نخورد.

پاییز سال ۹۷ و در روز‌هایی که مجلس به شدت به دنبال اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال بود، مدیران بازنشسته فوتبال مانند مهدی تاج و چند عضو هیئت رئیسه با مقاومت برابر اجرای قانونی که حتی سفیر و معاون وزیر هم به آن تمکین کرده بودند، سعی در ایجاد یک چالش برای فوتبال کشورمان داشتند. پس از آنکه فشار مجلس برای کناره‌گیری مدیران بازنشسته فوتبال بالا گرفت، آن‌ها با حضور اینفانتینو در ایران که با نقشه تاج صورت گرفته بود، سعی کردند اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای رئیس فیفا به عنوان دخالت دولت در فوتبال تفسیر شود. اینفانتینو هم در یک مصاحبه سفارشی با برنامه نود که البته هیچ‌گاه پخش نشد، تلویحاً اعلام کرده بود که در صورت جدایی مهدی تاج از فدراسیون فوتبال به دلایل غیرفوتبالی (قانون منع به کارگیری بازنشستگان)، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. البته تلاش‌های ضدمنافع ملی تاج و سایر مدیران بازنشسته فوتبال به نتیجه‌ای که مدنظرشان بود، نرسید و قانون حتی نصفه و نیمه در فدراسیون فوتبال اجرا شد و چماق تعلیق چندان به کار مدیران بازنشسته نیامد.

زمستان سال گذشته استعفای مهدی تاج به بهانه بیماری و در ادامه برگزاری انتخابات زودتر از موعد فدراسیون فوتبال سبب شد بار دیگر مدیران بازنشسته فوتبال که با برگزاری انتخابات چمدان‌های‌شان را جمع می‌کردند با استفاده از چماق تعلیق، فیفا را به اقداماتی که در کشورمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال می‌افتد، حساس کنند. گفته می‌شود دی ماه گذشته ابراهیم شکوری، سرپرست وقت پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال به بهانه مذاکره برای رفع مشکل پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا به سوئیس رفت. سفری که پشت پرده آن درباره اطلاع دادن به فیفا درباره تلاش وزارت ورزش و دولت برای اعمال نفوذ در انتخابات فوتبال بود، آن هم در شرایطی که وزارت ورزش همواره اعلام کرده بود در انتخابات فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کند.

حساس کردن دوباره فیفا به دخالت دولت در فوتبال سبب شد این‌بار چماق تعلیق برای مدیران بازنشسته و غیرقانونی فوتبال کارساز شود و انتخابات فوتبال که قرار بود ۲۵ اسفند ۹۸ برگزار شود با نامه فیفا تا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال لغو شد، آن‌هم اساسنامه‌ای که بار‌ها فیفا در سال‌های اخیر نسبت به رفع نواقص آن به کشورمان هشدار داده بود، اما تاج و همکارانش آن را پشت گوش انداخته بودند. سرانجام اسفند گذشته با راپورت فرستاده رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال به فیفا درباره دخالت دولت، فدراسیون جهانی فوتبال این‌بار دیگر کوتاه نیامد و از فدراسیون فوتبال خواست نواقص اساسنامه را که شائبه دولتی بودن را تداعی می‌کند، اصلاح شود.

حمایت فیفا از مبارزه با فساد

حالا چند ماه پس از راپورت فرستاده تاج به زوریخ برای تعلیق فوتبال و عقب افتادن انتخابات، ورود مجلس و قوه قضائیه به حیف و میل بیت‌المال در قرارداد ویلموتس سبب شده تاج و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که برای محاکمه و بازجویی به دادسرا معرفی شده‌اند، بار دیگر با دادن اطلاعات ناقص به فیفا سعی دارند فدراسیون جهانی فوتبال را مجاب کنند که مجلس و قوه قضائیه ایران به بهانه بررسی قرارداد ویلموتس در فوتبال دخالت می‌کنند. این در شرایطی است که فیفا منعی برای ورود پلیس برای برخورد با فساد در فوتبال ندارد و ماجرای فساد بلاتر و دستگیری و برکناری وی نمونه کاملاً واضح این موضع فیفا در قبال مبارزه با فساد است و حساس شدن فدراسیون جهانی فوتبال به اطلاعات غلط تاج و سایر متهمان به این نهاد بین‌المللی برمی‌گردد. این مسئله سبب شده فیفا در نامه‌ای به ایران هشدار دهد که در صورت ادامه این دخالت تعلیق می‌شود.

با این حال در مجلس و قوه قضائیه کمتر کسی نگران نامه تهدیدآمیز فیفاست و به گفته نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با دادن توضیحات کامل، فیفا مشکلی برای مبارزه با فساد نخواهد داشت: «به نظر می‌رسد فیفا در این موضوع دقت لازم را نداشته و نوع پیگیری‌هایی را که سازمان بازرسی کل کشور انجام داده به خوبی رصد نکرده است. همین مسئله باعث قضاوت همراه با عجله فیفا شده و موضوع مطرح شده در ایران را مداخله شخص سوم در مسئله فوتبال می‌داند. مسلماً در صورت مشخص شدن تمام ابعاد این پرونده، فیفا همانطور که به خودش اجازه نداده در بعضی پرونده‌ها در کشور‌های مختلف از جمله «کالچوپولی» ایتالیا ورود کند، در این مسئله هم مداخله‌ای نخواهد داشت و حتی برای مبارزه با فساد در فوتبال از اقدامات صورت گرفته در داخل ایران نیز حمایت خواهد کرد.»

سیدنظام‌الدین موسوی، مسئول رسیدگی به پرونده ویلموتس در مجلس هم به تهدید فیفا اینطور واکنش نشان داده است: «سال ۲۰۱۵ پلیس سوئیس با درخواست دادگستری امریکا چندین مدیر ارشد فیفا از جمله دو نایب‌رئیس آن را به اتهام فساد، ارتشا و اخاذی بازداشت کرد. حال فیفا انتظار دارد، نهاد‌های نظارتی ایران نسبت به احتمال وجود فساد و ناکارآمدی در ورزش و فدراسیون فوتبال خود بی‌تفاوت باشند و به آن ورود نکنند؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار