کد خبر: 1017093
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
سند تحویل حجمی آب به کشاورزان، دو هفته‌ای است که در آخرین کارگروه سازگاری با کم‌آبی تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده است. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که با اجرای این سند و سند بهره‌وری مشخص می‌شود، چه میزان آب به کشاورزان تحویل داده می‌شود و به این ترتیب اتهامات مصرف بالای آب در بخش کشاورزی بیهوده خواهد بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری روز گذشته از افزایش راندمان آبیاری، هوشمند‌سازی سیستم‌های آبیاری و افتتاح هزار و ۷۹ پروژه آب و خاک در هفته دولت خبر داد. علیمراد اکبری ۲۲هزار میلیارد تومان در حوزه آب و خاک در طی هفت سال گذشته سرمایه‌گذاری شده است که به ۱/۱ میلیون هکتار آبیاری تحت فشار، ۶۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مدرن، ۳۰۰ هزار هکتار زهکش زیرزمینی و بیش از ۳۵ هزار هکتار تجهیز و نوسازی در شالیزار‌ها منجر شده است. وی افزود: بهره‌وری از ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب رسیده است و راندمان آبیاری از ۳۹ به ۴۵ درصد رسیده که باعث صرفه جویی ۵ میلیارد مترمکعب آب شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنامه‌های آبیاری در آینده گفت: «۱۰ پایلوت هوشمند‌سازی سیستم‌های آبیاری در دست اقدام داریم و امیدواریم که با این هوشمندسازی بتوانیم مدیریت مصرف را برای افزایش بهره وری انجام دهیم.»

وی با اشاره به تصویب تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: «دو هفته‌ای است که تحویل حجمی آب به کشاورزان در حال اجراست، روش تحویل حجمی آب با نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی انجام می‌شود و در بقیه کانال‌های آب هم به صورت حجمی تحویل می‌شود.»

اکبری تأکید کرد: «کشور ما دیگر ظرفیت توسعه افقی را به دلیل کمبود آب ندارد، به این دلیل سند بهره‌وری آب تنظیم شده که بهره‌وری آب را در محصولات کشاورزی طی مدت پنج و ۱۰ ساله نزدیک به دو برابر یعنی حدود ۸۰ درصد افزایش دهیم.»

وی همچنین گفت: «برای تعیین میزان آب مصرفی دقیق بخش کشاورزی ۳۵ محصول را که ۷۰ درصد سطح زیرکشت را تشکیل می‌دهد، مورد بررسی قرار دادیم که بررسی ۱۲ محصول نهایی شده است و نتیجه نشان می‌دهد، در ۱۵ محصول کم‌آبیاری می‌کنیم که در برخی موارد این کم‌آبیاری بیش از ۵۰ درصد است. اکبری با این تحلیل تلاش می‌کرد که عنوان کند، میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی رقم‌های ۹۰ درصد را بیان می‌کنند، اینطور نیست.»

وی گفت: «مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری اخیراً مصرف آب بخش کشاورزی را ۴۸ میلیارد متر مکعب اعلام کرده که به عددی که می‌گوییم مصرف آب کشاورزی ۶۵ درصد است، نزدیک است.»

اکبری افزود: «در ۴۰ سال گذشته ۶ /۱ سانتیگراد دمای زمین در کشور ما گرم شده که باعث افزایش ۲۵ میلیارد متر مکعبی تبخیر آب می‌شود، بنابراین مصرف آب کشاورزی هم بیشتر شده است. کارگروهی با سازمان تات با عنوان یاوران تولید در راستای شعار سال جهش تولید تشکیل دادیم که استفاده از کارشناسان برای افزایش بهره‌وری است.»

وجود بیش از ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز

علیمراد اکبری در پاسخ به تعداد چاه‌های غیرمجاز و قاچاق خاک در کشور گفت: «بیش از ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که در این زمینه نظر متفاوتی با وزارت نیرو داریم.» وی همچنین موضوع قاچاق خاک را رد کرد و افزود: «خاک‌های صنعتی صادر می‌شود، اما قاچاق آن براساس قانون حفاظت خاک جرایم سنگینی دارد.»

اکبری اذعان کرد: «در سال‌های گذشته درباره خاک کشور غفلت شده و رهبری هم اخیراً فرمودند که موضوع خاک مهم‌تر از آب است؛ چراکه خاک تجدیدپذیر نیست و برای تشکیل یک سانتیمتر مربع خاک بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان لازم است.»

دستور بررسی رئیس‌جمهور برای تشکیل شورای عالی خاک در کشور

به گفته اکبری ۶۰ درصد خاک‌های کشور کمتر از یک درصد مواد آلی دارند. اخیراً هم نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال و پیشنهاد تشکیل شورای عالی خاک داده شد و رئیس‌جمهور به جهانگیری و نوبخت برای بررسی دستور داده است.

وی گفت: «آیین‌نامه لایحه خاک تدوین شده و به دنبال تطبیق با قوانین هستیم که طی هفته آینده به دولت ارائه می‌شود و پیش‌بینی کرد که به دلیل اینکه نظرات دولت گرفته شده است، به زودی در دولت تصویب می‌شود.» به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امسال ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی به بخش آب و خاک کشور تخصیص می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار