کد خبر: 1016743
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین:
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین از اعلام آمادگی این سازمان در سطح محلات برای اجرای برنامه‌های جدید فرهنگی و پیشگیری با همکاری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر خبر داد و گفت: هشت اردوگاه درمانی از سوی بسیج برای درمان معتادان اختصاص داده شده‌است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سردار محمدحسین سپهر در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژه‌های استانی که با حضور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، یادآور شد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) سازمان بسیج تمهیداتی را برای مبارزه با مواد‌مخدر در نظر گرفته و به این عرصه ورود کرده‌است. وی با بیان اینکه هشت اردوگاه درمانی از سوی بسیج برای درمان معتادان اختصاص داده شده‌است، افزود: سازمان بسیج به وظایف خود برای کنترل مواد‌مخدر عمل می‌کند و بسیج در رابطه با خدمت‌رسانی به مردم ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد. جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و درمان معتادان و نیز مقابله با باند‌های قاچاق مواد‌مخدر ظرفیت‌های بزرگی در بسیج وجود دارد، بنابراین آمادگی داریم در سطح محلات نیز اقدامات ایجابی، فرهنگی و پیشگیری، برنامه‌های جدیدی را با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تنظیم و اجرایی کنیم. سپهر افزود: معتقدیم تنها راه مقابله با اعتیاد مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر نیست، زیرا باید از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی نیز برای مقابله با اعتیاد استفاده کنیم.

جابه‌جایی مواد مخدر با هواپیما‌های ناتو

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم در این نشست گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی، کل تولیدات مواد‌مخدر در افغانستان، ۲۰۰ تن بود که در سال ۲۰۱۷ این میزان، قریب به ۱۰ هزار تن رسید و ۵۰ برابر رشد کرد. وی بیان داشت: بر اساس اطلاعات موثق، هواپیما‌های ناتو جابه‌جایی و قاچاق مواد‌مخدر را در کشور همسایه یعنی افغانستان انجام می‌دهند، از این‌رو ما صرفاً با پدیده مواد‌مخدر و تولیدش مواجهه نیستیم، بلکه با یک جنگ جهانی روبه‌رو هستیم و جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم این جنگ قرار دارد. مؤمنی افزود: حمایت از تولید و کشت مواد‌مخدر به صورت آشکار و علنی توسط اشغالگران در افغانستان و امریکایی‌ها انجام می‌شود و ما در یک نبرد نابرابر قرار داریم که قدرت‌های استکباری از آن حمایت می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه موضوع مواد‌مخدر در ایران صرفاً پدیده‌ای اجتماعی نیست، بلکه همراه با شرارت و ناامنی است، تصریح کرد: ایران صادقانه با انواع مواد‌مخدر مقابله می‌کند تا آنجا که در سالروز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر، سازمان ملل از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد که به‌رغم شرایط کرونایی ایران همچنان بالاترین کشفیات مواد‌مخدر را داشته‌است.

دبیر کل ستاد مبارزه با با بیان اینکه بسیج بیش از پیش در حوزه مبارزه با اعتیاد اعلام آمادگی کرده‌است، اظهار داشت: افق روشنی حداقل برای یک دهه آینده وجود ندارد که کشت مواد‌مخدر در کشور همسایه کنترل شود، بنابراین باید بازدارندگی داخلی ایجاد کنیم.

رشد شیوع مصرف مواد در دانش‌آموزان متوقف شده‌است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه رشد شیوع مصرف مواد‌مخدر در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شده‌است، گفت: طرح «یاریگران زندگی» و دیگر طرح‌ها نقش بی‌بدیلی در این مهم داشته‌اند که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

مؤمنی همچنین خاطر نشان کرد: پیش‌بینی شده‌بود که ۲۰ هزار مدرسه در طرح یاریگران زندگی قرار بگیرند که تاکنون، ۱۲ هزار مدرسه، آموزش‌های لازم را دیده‌اند که البته به دلیل شرایط کرونا هنوز نتوانسته‌ایم باقی آموزش‌ها را در مدارس اجرا کنیم که می‌توان از آموزش‌های مجازی و فضای مجازی کمک بگیریم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان این موضوع که رشد شیوع مصرف مواد‌مخدر در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شده، تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی و دیگر طرح‌ها نقش بی‌بدیلی در این مهم داشته‌اند که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی بر اجرای طرح یاریگران زندگی، اجرای مستمر طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد‌مخدر تأکید کرد و گفت: حدود ۵۰۰ تن مواد‌مخدر در پنج ماهه نخست امسال کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته‌است. گفتنی است در این نشست، به صورت ویدئو کنفرانسی، مرکز ماده ۱۶ سپاه استان خوزستان افتتاح و شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر شرق استان تهران راه‌اندازی و ساختمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان افتتاح شد.

استفاده از ظرفیت شبکه اجتماعی شاد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: یاریگران زندگی، مؤثرترین دوره زندگی هر انسانی را هدف‌گذاری کرده‌است و اگر امکان آموزش چهره به چهره برای این طرح نبود، می‌توان از ظرفیت شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) برای آن استفاده کرد.

محسن حاجی میرزایی گفت: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت برای جامعه ما و دیگر جوامع است؛ ما در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که آرمان‌هایی دارد و برای برخی از کشور‌ها آرمان‌های مطلوبی نیست، وقتی جامعه ما روی عدالت تأکید می‌کند برای دیگر جوامع، این مهم خوشایند نیست. وی افزود: طرح یاریگران زندگی، دوره‌ای را هدف‌گذاری کرده‌است که مؤثرترین دوره زندگی هر انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: توسعه ارتباطات روزانه و ارتباط چهره به چهره یک ظرفیت بالا است که در کاهش اعتیاد بین دانش‌آموزان مؤثر است و بیش از ۴۰ میلیون نفر از افراد جامعه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفته‌اند. حاجی میرزایی بیان کرد: افزایش پوشش ایمنی از اعتیاد در مدارس از سال ۹۲ که طرح‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس شکل گرفت، از ۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته‌است. وی در پایان گفت: اگر امکان آموزش چهره به چهره برای طرح یاریگران زندگی نبود می‌توان از ظرفیت شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) استفاده کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار