کد خبر: 1016736
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
نتانیاهو به دنبال ملاقات با یک دولت دیگر در بیت‌المقدس
وزیر امور خارجه امریکا در سفر به قدس اشغالی از عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی حمایت کرد. نخست‌وزیر این رژیم هم گفت که دیگر کشور‌ها در دستور کار برنامه تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط قرار دارند. در خلال این تلاش‌ها، بنیامین نتانیاهو که به دلیل اختلافات درباره بودجه در داخل دولت با بحران مواجه است، از توافق برای تعویق بررسی بودجه به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات چهارم و انحلال کنست خبر داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: طی هفته‌های گذشته، اختلافات در زمینه بودجه، تنش در دولت شکننده رژیم صهیونیستی را به حدی افزایش داده بود که علاوه بر لغو جلسات هفتگی کابینه، احتمال فروپاشی دولت، انحلال کنست (پارلمان) و برگزاری چهارمین انتخابات قوت گرفته بود. بنیامین نتانیاهو با هدف خاموش کردن آتش این بحران، یک شنبه شب در کنفرانسی خبری از توافق میان دو حزب ائتلاف دولتی یعنی حزب خودش لیکود و حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس خبر داد و گفت: «دو حزب توافق کردند با هدف جلوگیری از شکست ائتلاف دولتی، بررسی بودجه را ۱۰۰ روز به تعویق بیندازند.»

حزب نتانیاهو می‌خواهد تا پایان سال جاری و به دلیل درگیری با بحران شیوع کرونا بودجه تصویب شود، در مقابل حزب گانتس خواهان تصویب بودجه برای دو سال آینده است. این موضع‌گیری نتانیاهو نتوانست نظر مساعد حزب آبی‌و‌سفید را جلب کند و این حزب اعلام کرد: «در حالی که اسرائیلی‌ها خواهان تحقق وحدت، بهبود شرایط امنیتی و مهار بحران کرونا هستند، حزب لیکود در حال انجام مانور‌های سیاسی است و این به منزله تف انداختن به صورت اسرائیلی‌ها است.»

پمپئو: سلاح می‌فروشیم با حفظ برتری

نتانیاهو به موازات درگیری‌های داخلی، پیش از سفر مایک پمپئو به منطقه با اعلام اینکه کشور‌های بیشتری از امارات تبعیت خواهند کرد، عملاً سفر وزیر امور خارجه امریکا را زمینه‌ساز گسترش روند عادی‌سازی روابط با دیگر کشور‌ها دانست و گفت: «این‌ها نتیجه سیاست‌هایی است که من طی چند دهه آن را به پیش برده‌ام. برخی آن را دکترین نتانیاهو یعنی صلح برای صلح می‌نامند. صلح با امارات متحده عربی مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. ما انتظار سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را داریم.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم که دیروز وارد قدس اشغالی شد، در نشست خبری مشترک با نتانیاهو ضمن لفاظی‌هایی علیه ایران، با تبریک برای توافق اخیر میان تل‌آویو و ابوظبی گفت: «ما روابط بیست و چند ساله امنیتی با امارات عربی متحده هم داریم و به آن‌ها کمک‌های فنی و نظامی داده‌ایم و حالا به بازنگری در این فرایند ادامه می‌دهیم و به اطمینان از این موضوع که به آن‌ها تجهیزات مورد نیازشان برای ایجاد امنیت در برابر تهدید جمهوری اسلامی ایران بدهیم، ادامه خواهیم داد.» پمپئو در عین حال خاطرنشان کرد: «به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه متعهدیم. امیدوارم کشور‌های عربی بیشتری به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو روی آورند.»

نتانیاهو هم که با برگزاری این دیدار در قدس اشغالی به جای تل‌آویو می‌کوشد تا به پایتختی قدس رسمیت ببخشد، گفت: «پمپئو بار دیگر به او درخصوص حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل اطمینان داده است.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس خبری ضمن تقدیر از امریکا برای کلید زدن مکانیسم ماشه علیه ایران، از این واقعه و سپس عادی شدن روابط میان ابوظبی و تل‌آویو به عنوان دو اتفاق مهمی یاد کرد که در فاصله دو سفر پمپئو در سرزمین‌های اشغالی رخ داده است.

سودان؛ گزینه احتمالی

اشاره‌های صهیونیست‌ها به توسعه عادی‌سازی روابط، باعث شده از سودان به عنوان یکی از گزینه‌ها یاد شود. این کشور یکی دیگر از مقاصد سفر پمپئو به منطقه است؛ خبری که یکی از مقامات دولتی سودان هم آن را تأیید کرده است. روزنامه عبری زبان معاریو هم به نقل از منابعی در این رژیم نوشت که سودان هدف بعدی این رژیم در روند عادی‌سازی روابط است و اسرائیل با قدرت برای آن تلاش خواهد کرد، اما زمان توافق احتمالی اعلام نشده است.

به تازگی حیدر بدوی صادق، سخنگوی وزارت خارجه سودان گفته بود که کشورش تمایل دارد روابط را با رژیم صهیونیستی عادی کند. وزارت خارجه ضمن رد این موضع‌گیری، سخنگو را برکنار کرد. روز دو شنبه عمر قمرالدین، وزیر امور خارجه سودان در گفت‌وگویی تلویزیونی موضوع کشورش را اینطور تشریح کرد: «اصلاً از سمت نخست‌وزیری هیچ چیزی با این محتوا دریافت نکرده‌ام و هیچ نظر یا سفارشی به من در این خصوص ارائه نشده است.»‌وی تصریح کرد که از جولای گذشته که او سرپرستی وزارت خارجه کشورش را بر عهده گرفته است، تل‌آویو هیچ تماسی با خارطوم نداشته است و تأکید کرد: «به دنبال دیدار عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو در فوریه گذشته دولت سودان اصلاً درباره موضع خود درباره اسرائیل صحبتی نکرده است.» این در حالی است که به دنبال برکناری سخنگوی وزارت خارجه سودان، الی کوهن، وزیر دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی گفته بود: «اسرائیل به دنبال دستیابی به توافق صلح است و این توافق می‌تواند شامل بازگشت آوارگان سودانی از اسرائیل به کشورشان باشد. اسرائیل همچنین با شماری از دیگر کشور‌های عربی و آفریقایی هم در تماس است.»

غزه همچنان ناآرام

مقاومت فلسطین در پی عمل نکردن تل‌آویو به توافق‌های قبلی آتش‌بس و ادامه تعرض‌ها، حدود دو هفته است که ارسال بالن‌های آتش‌زا به سمت فلسطین اشغالی را از سر گرفته و ارتش رژیم صهیونیستی نیز تاکنون چندین بار نقاطی را در نوار غزه هدف گرفته است.

یگان توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز دو شنبه به مواضع حماس در نوار غزه حمله کرد و چند نقطه دیده‌بانی متعلق به گردان‌های «عزالدین‌القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف گرفت. این حمله صهیونیستی تلفات جانی در پی نداشت. رژیم صهیونیستی همچنین اقدامات سختگیرانه‌ای مانند کاهش دامنه صید و ورود کالا به نوار غزه را اعمال کرده است. همچنین نظامیان رژیم صهیونیستی صبح روز دو شنبه با حمله به نقاط مختلف کرانه باختری چندین فلسطینی از جمله عضو ارشد حماس را بازداشت و به سمت فلسطینی‌های معترض گلوله جنگی و بمب صوتی شلیک کردند. نظامیان رژیم صهیونیستی صبح دیروز به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند، چندین فلسطینی را بازداشت کردند و درگیری‎‌هایی در این میان رخ داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار