کد خبر: 1016580
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
"یاداشت"

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان بهمن توکلی فردکارشناس رسانه وعضوخانه مطبوعات اصففهان در یاداشتی می نویسد؛ نیروی انسانی دارایی ارزشمندی است که شرکت ها به منظور جذب ، آموزش ، و پرورش و توسعه آن،  متحمل هزینه‌های بسیار گزافی می‌شوند. بدیهی است بدون در نظر گرفتن این دارایی در ترازنامه از تعیین ارزش واقعی شرکت یا سازمان عفلت کرده ایم.  در چنین شرایطی به کارگیری نیروی انسانی کارآمد در تمامی ستون به ویژه روابط عمومی های سازمانها جایگاهی ویژه دارد.

پیتر دراکر می‌گوید: دانایی و تخصص همچون پول بی روح نیست. دانایی را نمی توان در کتاب ها ، در بانکهای اطلاعاتی و یا در برنامه های نرم افزاری رایانه ای پیدا کرد اینها تنها حاوی اطلاعات است و بس. در حالی که علم و دانش و کارآمدی همواره در ادمی که مطالعه می‌کند و جستجوگر است تجسم و تبلور پیدا می کند. انسان ها حامل دانایی اند. دانایی به وسیله آنها خلق می‌شود تعالی می یابد و سرانجام به انسان های دیگر منتقل می شود. انسان فرهیخته آبروی جامعه خویش است. به همین دلیل مفهوم رایج از انسان کارآمد همگام با تبدیل دانش و آگاهی به یک منبع کلیدی در جامعه با الزامات و چالش هایی امروزه و مسئولیت‌های نوین روبرو می‌شود.

 برپای چنین دیدگاهی سازمان‌های فردا شیفته نیروی انسانی کارآمد هستند به عبارت ساده‌تر یک موسسه صنعتی یا بازرگانی خدماتی و ...... باید از ارزش سرمایه گذاری با نیروی انسانی خود آگاه باشدو همچنین نرخ برگشت این سرمایه را نیز محاسبه کند و بداند آیا بازده سرمایه‌گذاری رضایتبخش است یا خیر؟  یکی از نخستین اهداف روابط عمومی ها کمک به مدیریت  برای برنامه ریزی و کنترل موثر و کارآمد است و اگر چهار منبع اصلی یک سازمان را سرمایه ، نیروی انسانی کارآمد ،اطلاعات ، و عملکرد کارا  تعیین کنیم جایگاه سه گزینه آخر قطعاً در روابط عمومی قرار دارد. اما منبع نیروی انسانی در سالهای آینده بسیار مهمتر نیز تلقی خواهد شد. رشد و گسترش دانش بشری و نیز نیازهای اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی و گرایش استفاده کنندگان اطلاعات اهمیت روز افزون سرمایه انسانی کارآمد در روابط عمومی ها را که تحصیلات آکادمیک هستن بیش از پیش مشخص می کند تا درک عمیقی از نقش خود در سازمان شان داشته باشند.  بیشتر سازمانها کارکنان خود را هزینه تلقی می‌کنند نه دارایی برای نمونه در سیستم‌های جاری حسابداری مخارج مربوط به خرید یک سیستم رایانه به عنوان دارایی تلقی و ثبت می شود در حالی که مخارج مربوط به آموزش یک مدیر به عنوان هزینه شناسایی می شود.

داشتن نیروی های کارآمد در روابط عمومی ها به مدیران کمک می کند که تصویر دقیق‌تری از دارایی‌های واقعی و توانایی سازمان شان داشته باشند. مدیرانی که به توجیه پرهیاهوی برنامه‌ها می پردازند،  به سرمایه گذاری در برنامه هایی که نتایج مشهود در بر دارد ، مانند بهبود وضع کارکنان علاقه‌ای نشان نمی دهند. لذا با توسعه و گسترش نیروهای کارآمد مدیریت می تواند تشخیص دهد که شعار کارکنان ما یکی از مهم ترین دارایی های ما هستند یک واقعیت است.

 البته مدیران سازمانها برای رقابت در منابع انسانی محدود و موجود و همینطور افراد کارآمد باید با بالاترین قیمت بادیگران رقابت کندتا نهایتا به الگوی مطلوب خود که افراد متخصص با کارایی بالا باشند دست یابد. از مشخصات این نیروی انسانی کارآمد به عنوان کلیدی ترین منبع موفقیت ، دانایی و دانش محوری است .  دانش و اندیشه عمیق در نیروی انسانی لازمه دوام و توسعه هر سازمان در اثر حاضر است روشن است که نیروی انسانی متخصص را نمی توان با پول خرید برای جذب این نیرو ها باید در زمینه و انگیزش های مناسب را مهیا کرد. برای تعالی روابط‌عمومی‌ها تعالی عنصر کلیدی آن یعنی انسان ضرورت دارد برای حرکت مقتدرانه و سریع تر نیاز به اندیشه های متعالی تر است.

 نیروی انسانی محصور شده و بدون دانش و روز مره مداری جوابگوی نیازهای عصر حاضر نیست. اندیشه در تقابل با هم و با جریان یافتن می توانند رشد و توسعه پیدا کنند. با توجه به این واقعیت هاست که مسئولان روابط عمومی ها باید نیروهای انسانی کارآمد را به عنوان عامل اساسی برای پیشرفت سریع و افزایش بهره وری شناسایی کنند و این در شرکتی که در نوک پیکان آی تی قرار دارد باید بیشتر از همه جااهمیت ودر کانون توجه مدیران قرار گیرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر