کد خبر: 1016383
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
نامه سرگشاده وزیر دولت دهم به روحانی
وزیر کشاورزی دولت دهم در نامه‌ای به روحانی نوشت: دولت شما در رشد اقتصادی نه تنها نسبت به دولت قبل بلکه در تاریخ دولت‌های ۴۰ سال اخیر، بدترین عملکرد را نشان می‌دهد و در دو سال اخیر منفی بوده و اقتصاد در رکود بی‌سابقه به‌سر می‌برد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، صادق خلیلیان استاد دانشگاه و وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در رابطه با وضعیت اقتصادی و کارنامه دولت تدبیر و امید نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور ارسال کرد. در این نامه عملکرد دولت تدبیر در ۱۰ بند به چالش کشیده شده و آمار ارائه شده دولت زیر سؤال رفته‌است. خلیلیان در خصوص رشد ۳۰۰ درصدی قیمت مواد خوراکی در دو دولت اخیر گفته‌است: در دولت جنابعالی قیمت مواد خوراکی افزایش داشته و مقدار مصرف مواد غذایی خانوار‌های ایرانی به طور متوسط ۳۱ درصد کاهش یافته‌است؛ یعنی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ مردم ایران به طور متوسط ۳۱ درصد غذای کمتری مصرف کرده‌اند که در مورد خانوار‌های متوسط و قشر ضعیف این وضع بدتر شده‌است. مسلماً تداوم این وضعیت، امنیت غذایی و بهداشت جامعه ایرانی را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

در این نامه آمده‌است: توزیع درآمد در جامعه طی شش سال اخیر در دولت شما ناعادلانه‌تر شده به طوری‌که طبقات مرفه، ثروتمندتر و طبقات متوسط و ضعیف جامعه، فقیرتر شده‌اند. گزارش مرکز آمار ایران بر مبنای شاخص ضریب جینی بر این وضعیت صحه گذاشته و آمار منتشر شده افزایش نابرابری از عدد ۵/۳۶ درصد در سال ۹۲، به حدود ۴۰ درصد در سال ۹۸ را نشان می‌دهد. همچنین جنابعالی در سخنرانی ۲ مرداد سال جاری خود، ادعا کردید که در سال ۹۲ مجموع تولید محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده و امروز به ۱۳۰ میلیون تن رسیده‌است (یعنی افزایش ۳۴ درصدی). از آنجا که افزایش تولید مورد ادعای شما باید در چند شاخص خود را نشان دهد، نظر جنابعالی را به چند نکته در این خصوص جلب می‌نمایم. اولاً، جمعیت کشور در این مدت فقط ۸ درصد رشد داشته، بنابراین با افزایش تولید مورد ادعای شما و با لحاظ سرانه مصرف هر فرد برای جمعیت فعلی، واردات محصولات کشاورزی در سال ۹۸ باید کاهش می‌یافت یا حتی به صفر می‌رسید، در حالی که میزان واردات از حدود ۱۸ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۲۴ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته‌است. چگونه ممکن است که تولید ۳۴ درصد افزایش یابد و واردات به جای کاهش، حداقل ۳۱ درصد افزایش پیدا کند؟ لازم به ذکر است که میزان صادرات محصولات کشاورزی هم در دولت شما افزایش خاصی نسبت به قبل نداشته‌است.

ثانیاً، با توجه به افزایش بی‌سابقه واردات کشاورزی در سال ۹۸، اگر افزایش تولید مورد ادعای شما هم رخ داده‌باشد، قیمت مواد غذایی در کشور باید کاهش می‌یافت، در حالی‌که قیمت‌ها به طور متوسط در دولت جنابعالی تقریباً سه برابر شده‌است. ثالثاً، بر اساس گزارش هزینه درآمد خانوار‌ها که هر ساله توسط بانک مرکزی و نیز مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، همانطور که در بند ۷ توضیح داده‌شد مصرف مواد غذایی خانوار‌ها به خصوص در برخی اقلام اساسی، ۳۱ درصد کاهش یافته‌است.

رابعاً، افزایش شدید واردات در سال ۹۸ که دو سوم آن محصولات اساسی بوده از یک طرف، کاهش مصرف مواد غذایی مردم بخصوص در چند سال اخیر و افزایش شدید قیمت محصولات کشاورزی از طرف دیگر، همگی نگرانی‌هایی را در زمینه وضعیت تولید در بخش کشاورزی نشان می‌دهد و افزایش تولیدات را حداقل در سطح مورد ادعای جنابعالی قویاً رد می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار