کد خبر: 1016223
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
با آغاز ماه محرم و اجرای مراسمات عزاداری، می‌توان شاهد تغییراتی در نوع و شیوه برگزاری آن‌ها بود. با توجه به شیوع کرونا و توجه به پروتکل‌ها و رعایت اصول بهداشتی، در شهر مشهد ورزشگاه امام رضا (ع) میزبان مجلس عزای حسینی شده و در ورامین هم به جای تهیه غذای نذری، کیسه‌های برنج در میان نیازمندان توزیع می‌شود. در تبریز و در راستای همدلی هیئات مذهبی این شهر با کادر درمان و بیماران نیز به همت تعدادی از جوانان هیئتی، بخش کرونایی بیمارستان مدنی سیاه پوش شده و ندای یا ابالفضل فضای این مرکز را فرا گرفت.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: امسال با توجه به شیوع کرونا، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان به شیوه‌های متفاوتی برگزار خواهد شد و عاشقان سیدالشهدا، شور و شعور حسینی همراه با عقلانیت دینی را به جهانیان نشان خواهند داد. علما و فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید بر برگزاری مراسم عزاداری و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا در کنار هم دارند، اعلام کرده اند: «مراسم عزاداری سید وسالار شهیدان نباید تعطیل شود، اما چون حفظ سلامت مؤمنین واجب است، همه مردم باید ضمن برگزاری مراسم عزاداری، اصول بهداشتی را نیز به دقت رعایت کنند.»

طنین ندای یا ابالفضل در بخش کرونایی بیمارستان مدنی

در آذربایجان‌شرقی و در شهر تبریز، آغاز ماه محرم با همدلی هیئات مذهبی این شهر با کادر درمان و بیماران همراه شد و در همین راستا با سیاه پوش کردن بخش کرونایی بیمارستان مدنی، ندای یا ابالفضل فضای این مرکز را فرا گرفت. اواخر هفته گذشته و در آستانه ماه محرم بود که مرکز نگهداری بخش کرونایی بیمارستان شهید مدنی تبریز توسط تعدادی از جوانان هیئتی تبریز با ندای یاحسین و یا ابالفضل العباس سیاه پوش شد. این جوانان و عاشقان سیدالشهدا (ع) در اقدامی جالب توجه با حضور در این بیمارستان، مرکز نگهداری بیماران کرونایی را سیاه پوش کردند. پخش ندای یا حسین (ع) و مداحی در کنار سیاه پوش شدن بیمارستان فضای معنوی خاصی به این مرکز بخشید و امید به بهبودی و رهایی از چنگال کرونا در این بیمارستان را زنده کرد.

ورزشگاه امام رضا (ع) میزبان مجلس عزای حسینی

در شهر مقدس مشهد هم قرار است ورزشگاه امام رضا (ع) میزبان مجلس عزای حسینی باشد. آن‌طور که مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مراسم عزاداری در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد اعلام کرده، در دهه اول محرم کلیه مراسمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز ورزشگاه برگزار می‌شود. محمد مولوی، گفت: «به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، مراسم عزاداری با در نظر گرفتن وضعیت سلامت عمومی جامعه و نیز تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.» وی ادامه داد: «این مراسم به مدت ۱۰ شب از شب گذشته یعنی جمعه ۳۱ مرداد آغاز و تا یک‌شنبه ۹ شهریور طی ساعات ۲۱ تا ۲۳ در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار می‌شود.» مولوی با بیان اینکه محبان خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌توانند در این مراسم شرکت کنند، اظهار کرد: «در این مجلس سوگواری، حجت‌الاسلام حلواییان به سخنرانی خواهد پرداخت و سیدمحمود صفاتی و حاج‌امیر دشت بیاض مداحان مراسم هستند. ضمن اینکه با هدف عدم ایجاد ترافیک و رفع دغدغه عزاداران محترم، پارکینگ طبقاتی صلواتی در نظرگرفته شده و نیز فضای لازم برای تمامی عزاداران اعم از خواهران و برادران فراهم شده است.» لازم به ذکر است، این مراسم به همت خادمیاران ورزش رضوی و هیئات مذهبی وارثین الحسین، شهید شریف‌الحسینی و انصار الجواد برگزار می‌شود.

توزیع یک‌هزار کیسه برنج

در کنار عزاداری‌ها، توزیع خیرات و نذوراتی که هر سال بخش قابل ملاحظه‌ای از مراسمات ماه محرم را به خود اختصاص می‌داد هم حایز اهمیت است. با توجه به شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا در کشور قرار شده تغییراتی در توزیع نذورات ایجاد شود و به همین خاطر در ورامین و به همت یکی از هیئات عزاداری، به جای پخت غذا و توزیع غذای گرم، یک هزار کیسه برنج ۱۰ کیلویی به همراه روغن، آماده و در میان نیازمندان این منطقه توزیع شود. یکی از اعضا هیئت امنا هیئت «قمر بنی هاشم» ورامین با بیان اینکه در سال‌جاری تصمیم گرفتیم به جای اطعام که هرسال در هیئت انجام می‌شد، یک هزار کیسه برنج ۱۰ کیلویی و یک هزار بطری روغن مایع دوکیلویی به یک هزار خانواده نیازمند اعطا کنیم، گفت: «همچنین مجلس روضه و عزاداری نیز در حین تهیه، تدارک و توزیع غذا بین نیازمندان توسط هیئتی‌ها و عزاداران حسینی برگزار می‌شود.»

به گفته این خادم الحسین، تمام عزاداری‌ها و روضه‌خوانی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود. در این میان نباید اقدام یک خیر نسیم شهری را نادیده گرفت که به خاطر شیوع کرونا و راه‌اندازی آموزش‌های مجازی از طریق گوشی‌های تلفن همراه، تعداد ۱۰ تبلت که حداقل امکانات لازم برای بهره‌مندی از آموزش‌های مجازی را داشته باشد، تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اعطا کرد. وی که علاقه‌ای به عنوان شدن نامش نداشت، گفت: «این نذورات به عشق سید وسالار شهیدان و یاران باوفایش و همزمان با آغاز ماه محرم انجام می‌شود، همه باید کمک کنیم، تا به برکت ماه محرم و عزاداری حسینی، این ویروس منحوس و بلای همگانی از کشور و جهان رخت بربندد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار