کد خبر: 101614
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
گزارش «جوان» درباره تغییر برنامه واشنگتن برای مقابله با طالبان
با بروز اختلاف‌های اساسی میان آمریکا و دیگر اعضای ناتو برای افزایش نیروها در افغانستان، تلاش‌ها برای بازگرداندن ارتش به قدرت در پاکستان قوت گرفته است.
به گزارش «جوان» درحالی که وزیران خارجه و دفاع آمریکا به جای صحبت از افزایش نیرو در افغانستان ادبیات خود را تغییر داده و از عجله نکردن برای خروج نیروها از این کشور سخن می‌گویند، از پاکستان خبر می‌رسد که ارتش در حال بازگشت به قدرت است.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره افغانستان گفت: تصمیم عجولانه درباره خروج نیروها از افغانستان ممکن است زیان‌آور باشد.
همچنین رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز در مصاحبه با این شبکه خبری اظهار کرد: ناتوانی آمریکا در گذشته برای استقرار سربازان کافی، عامل قدرت یافتن مجدد طالبان شده است.
وی که تا چند روز پیش از افزایش نیروها سخن می‌گفت، افزود: ما در حال ترک افغانستان نیستیم بلکه درباره گام‌های بعدی با وزارت خارجه مذکراه می‌کنیم. گیتس تصریح کرد که اوباما باید تصمیمات سرنوشت‌سازی اتخاذ کند.
گیتس دلیل اعزام نکردن نیروهای کافی را مشکلات مالی آمریکا و متحدان این کشور اعلام کرد و افزود: حمله به عراق موجب کم‌توجهی به افغانستان شد.
وزیر دفاع آمریکا با توصیف مرز افغانستان و پاکستان به عنوان کانون مدرن جنگ گفت: شبه‌نظامیان فرصتی برای شکست دادن دومین ابرقدرت احساس کرده‌اند چرا که قبلاً شوروی را از پا درآورده بودند.
گیتس از ژنرال‌ها خواست حرف‌های خود درباره افغانستان را صریح اما به طور خصوصی بیان کنند و از علنی کردن آن بپرهیزند. با این حال وزیر دفاع آمریکا از ژنرال مک‌کریستال فرمانده نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان حمایت کرد. مک کریستال در گزارشی علنی، تقاضای افزایش نیرو در افغانستان به منظور جلوگیری از شکست کرده بود. اوباما نیز با اعزام 40 هزار نیرو مخالفت نکرد اما گفت که برای اعزام آنها عجله نخواهد کرد.
در همین حال فرمانده سابق ارتش انگلیس در مصاحبه با روزنامه سان امتناع نخست‌وزیر کشورش از اعزام نیروی جدید به افغانستان را فاش کرد.
ژنرال سرریچارد دانات گفت: از حمایت‌های اندک نخست‌وزیر و وزیران کابینه در قبال فعالیت‌های نظامی در افغانستان نا امید شده‌ام.
وی این سخن را در واکنش به امتناع گوردون براون از اعزام 2 هزار نیروی جدید به افغانستان به زبان آورد.
انگلیس در حال حاضر 9 هزار نیرو در افغانستان دارد که اکثراً در مناطق جنوبی این کشور (مناطقی که کاملاً در سیطره طالبان است) مستقر شده‌اند.
ژنرال‌ها به کاخ ریاست جمهوری اسلام‌آباد بازمی‌گردند
درحالی که بین مقامات آمریکایی با یکدیگر و همچنین میان آمریکا و دیگر اعضای ناتو اختلافات اساسی برای افزایش نیروها در افغانستان وجود دارد، واشنگتن توسل به یک نسخه قدیمی به عنوان راهکار مقابله با شبه‌نظامیان طالبان را در دستور کار قرار داده است.
در چند روز گذشته مصاحبه واشنگتن تایمز با پرویز مشرف رئیس‌جمهور‌ سابق پاکستان و خبرهایی درباره بازگشت وی به قدرت دیده و شنیده شد.
پرویز مشرف که در سال 1999 با حمایت آمریکا و در کودتایی بدون خونریزی به قدرت رسید، حامی اصلی ایالات متحده در حمله به افغانستان و کوبیدن گروه‌های موسوم به طالبان بود. در زمان حضور مشرف در پست ریاست جمهوری، آمریکا بر اوضاع افغانستان تسلط بیشتری داشت اما با کنار رفتن این ژنرال در سال 2008 اوضاع واشنگتن در این کشور بحرانی شد.
شبکه روابط بین‌المللی و امنیتی با انتشار تحلیلی در روز 14 سپتامبر 2009 بازگشت مشرف به قدرت را محتمل دانست و اعلام کرد اینکه مشرف قبول کرده که بخشی از کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان را در راستای اهداف دیگری استفاده کرده، بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر برای بازگرداندن او به قدرت است.
یک هفته پیش هم روزنامه واشنگتن‌تایمز مصاحبه‌ای با مشرف داشت که در آن ژنرال مستعفی از ریاست جمهوری، اعلام کرده بود خروج آمریکا از افغانستان یک اشتباه فاجعه‌بار است.
پرویز مشرف افزوده بود: تأخیر در افزایش نیروها در افغانستان به عنوان نشانه ضعف آمریکا و متحدانش خواهد بود.
وی در این مصاحبه حمایت سرویس امنیتی پاکستان (ISI) از طالبان را رد کرد اما اطلاعاتی وجود دارد که ثابت می‌کند برخی اعضای ISI به دلیل مناسبات قومی و مالی که با گروه‌های تشکیل دهنده طالبان دارند به آنها کمک می‌کنند. ضمن اینکه پاکستان به افغانستان به عنوان حوزه نفوذ خود می‌نگرد.
تحلیلگران معتقدند ممکن است شخص مشرف به قدرت برنگردد اما ارتش بار دیگر در پاکستان به قدرت برسد و یکی از یاران رئیس جمهور سابق یکی مثل ژنرال اشفق پرویز کیانی در رأس قرار گیرد.
بازگشت ژنرال‌های پاکستان به قدرت به معنای سرکوب توأمان طالبان به دست اسلام‌آباد و واشنگتن خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار