کد خبر: 1014541
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
گمانه‌زنی‌ها درباره سورپرایز دولتی‌ها از «گشایش اقتصادی» که از اواخر هفته گذشته با سخنان رئیس‌جمهور آغاز شد و با توئیت‌های رئیس دفتر و مشاور ارشد او ادامه پیدا کرد، همچنان ادامه دارد و در فضای مجازی و حقیقی گزینه‌های مختلفی عنوان می‌شود که محتمل‌ترین آن «پیش‌فروش نفت یا پیش‌فروش اوراق ارزی بر پایه نفت است».
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اقدامی که بر اساس آن دولت، نفتِ دو یا سه سال آینده را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سر‌رسید، با نرخ روز ارز و نفت، اقدام به باز پرداخت می‌کند؛ موضوعی که از سوی مقامات مسئول در دولت تاکنون نه رد و نه تأیید شده‌است.

سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مبنی بر «مشارکت مردم در اقتصاد» می‌تواند این احتمال را تقویت کند که هر آنچه قرار است تحت عنوان گشایش اقتصادی اتفاق بیفتد، از مسیر مشارکت مردم در اقتصاد خواهد گذشت. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تقویت اقتصاد در میان آحاد مردم گفت: بدون قوی‌شدن تک‌تک مردم، نه ایران قوی می‌شود و نه دولت قوی خواهد شد.

دکتر محمدباقر قالیباف با اشاره به بحث‌هایی که درباره گشایش اقتصادی در جامعه مطرح است، گفت: نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت، بلکه اثر اقدامات در فصل‌های پیش‌رو دیده خواهد شد. قالیباف با بیان اینکه این روز‌ها درباره گشایش اقتصادی در جامعه سؤالاتی مطرح است، اظهار داشت: همانطور که در روز پنج‌شنبه در بازدید سرزده از واحد‌های خبری صدا و سیما گفتم، ما تحقق آینده خوب را از مسیر سخت ممکن می‌دانیم،، ولی نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت، بلکه اثر اقدامات در فصل‌های پیش‌رو دیده خواهد شد.

وی بدون اشاره به جزئیات طرح دولت درباره گشایش اقتصادی افزود: طرح مهمی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در حال بررسی است که می‌تواند بر اقتصاد تأثیر ملموسی بگذارد، اما باید تصریح کرد که این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مد‌نظر قرار گیرد می‌تواند به اهداف خود برسد. در این زمینه اختلاف‌نظر کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده‌است. بنابراین باید صبر کرد و اجازه داد این بحث‌ها در فضای کارشناسی بررسی شود و به نتیجه نهایی برسد.

مردمی کردن اقتصاد به نفع طبقه متوسط و محروم

رئیس قوه مقننه در عین حال به مردم اطمینان داد که مجلس با ترکیبی از نمایندگان توانمند در عرصه اقتصاد و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها با رعایت نظرات کارشناسی، منافع مردم را تأمین خواهد کرد و همانطور که در بسته اقتصادی مردمی توضیح داده‌شد، مجلس مبنای عمل خود را مردمی کردن اقتصاد به نفع طبقه متوسط و محروم قرار داده و معتقد است بدون قوی شدن تک‌تک مردم، نه ایران قوی می‌شود و نه دولت قوی خواهد شد.

از طرح‌های سورپرایزی ذهنیت خوبی نیست

فارغ از اینکه محتوای طرح گشایش اقتصادی دولت دوازدهم آن هم در سال پایانی عمر آن چیست و با چه کیفیتی قرار است اجرا شود، برخی نگرانی‌ها از سابقه طرح‌های مشابه در پایان عمر دولت‌ها نشان می‌دهد که مجلس شورای اسلامی باید با نگاه کارشناسانه و مسئولانه‌تری با آن برخورد کند؛ موضوعی که مورد توجه سید نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران نیز قرار گرفت و او در توییتی نوشت: «از هر اقدام دولت در جهت گشایش اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم حمایت می‌کنیم، اما از طرح‌های سورپرایزی که فقط چند نفر اطلاع دارند و عقبه کارشناسی آن مشخص نیست (مثل طرح بنزین) ذهنیت خوبی نداریم. آقای روحانی قبل از اجرای هر طرحی باید ابعاد آن را با مردم و نمایندگان در میان بگذارد.»

چنانچه طرح گشایش اقتصادی دولت همان پیش‌فروش نفت به مردم باشد، برخی فعالان اقتصادی نیزاین اشکال را به آن وارد کرده‌اند که پول حاصل از فروش نفت به مردم را این دولت می‌گیرد و تعهدات آن به دولت بعدی منتقل خواهد شد! و لذا برای اینکه بحث این دولت و آن دولت نباشد و ملزومات ملی و مردمی در آن لحاظ شود، باید با دقت کارشناسی شود.

سایت اقتصادنیوز روز گذشته در مطلبی نوشت که به جزئیات گشایش اقتصادی دولت که این هفته اعلام خواهد شد، دست یافته است. بر این اساس گویا دولت قصد دارد با هدف تأمین نقدینگی مورد نیاز تا سقف ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در بورس پیش‌فروش کند. اقتصادنیوز تحلیل کرده است، حالا اگر قیمت نفت در زمان تحویل بالاتر از زمان پیش‌خرید باشد سود آن به خریدار می‌رسد، اما اگر قیمت اوراق پایین‌تر از زمان پیش‌خرید باشد، دولت به میزان نرخ سود سپرده بلندمدت به خریداران مابه‌التفاوت پرداخت خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار