کد خبر: 1014119
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
وزیر بهداشت خبر داد
وزیر بهداشت از تلاش حداقل پنج گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن کرونا خبر داد و گفت: خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن‌ها بر روی انسان، آغاز شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر سعید نمکی در گفتگوی تصویری با خانم آلوارز - وزیر بهداشت نیکاراگوئه اظهار داشت: علیرغم تحریم‌های طولانی مدت علیه ایران، اما در مسائل بهداشتی و درمانی در شرایط مطلوبی قرار داریم. در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل ایران ساخته می‌شود و برای تولید سه درصد داروی وارداتی توسط شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های داروسازی ایرانی تلاش می‌کنیم تا از واردات دارو بی نیاز شویم.

وی افزود: در پاندمی کووید۱۹، دستاورد‌های بسیار خوبی در عرصه‌های بین المللی داشتیم. در مرحله ورود این بیماری به ایران علیرغم مشکلات ناشی از تحریم ها، توانستیم آزمایش‌های تشخیصی را با کیت ساخت داخل انجام دهیم و در حوزه کیت تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، ماسک و سایر اقلام مورد نیاز گرچه در روز‌های اول مجبور به واردات بودیم، اما در کمتر از ۵۰ روز به یک تولید کننده مقتدر در سطح منطقه تبدیل شدیم.

تولید دارو‌های فاویپیراویر و رمدسیویر در ایران

وزیر بهداشت یادآور شد: دارو‌های معروفی که علیه کووید۱۹ در جهان مصرف می‌شوند مانند فاویپیراویر را سریعا در کشور تولید کردیم و حتی داروی رمدسیویر که جدیدترین داروی ضد ویروس است در دو شرکت ایرانی تولید می‌شود و از هفته آینده در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

نمکی افزود: در ایران توانستیم با بسیج ملی علیه کرونا، درمرحله اول با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت ۷۸ میلیون نفر را غربالگری کنیم و در این راستا افراد را در مراحل اولیه تست مثبت شناسایی و ایزوله کنیم و تحت مراقبت قرار دهیم و بار بیمارستان‌ها در این شرایط، به شدت کاهش پیدا کرد و با جمیعت بیش از ۸۰ میلیون نفری، هرگز نیاز به تخت اضافه در بیمارستانها، پیدا نکردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر علیرغم اینکه در پیک جدید کووید۱۹ در ایران بعد از بازگشایی مشاغل، صنایع و اصناف قرار داریم، اما همه چیز تحت کنترل است و در استان‌هایی که مشکل داریم در حال مهار بیماری هستیم.

استفاده از زیرساخت‌های ارزشمند کشور برای مقابله با کرونا

وزیر بهداشت گفت: برای مقابله با کرونا از ظرفیت زیرساخت‌های ارزشمند کشور از جمله ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاها، بیش از ۱۰ هزار مرکز خدمات جامع سلامت در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها و ۸۰۰ بیمارستان در شهر‌ها استفاده کردیم. از سوی دیگر خوشبختانه تحقیقات گسترده‌ای در مورد کووید۱۹ در بیش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال انجام است و دستاورد‌های بسیار خوبی در پروتکل‌های درمانی و اثربخشی دارو‌های جدید داشته ایم و به نتایج خوبی هم رسیده ایم.

تلاش حداقل ۵ گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن در کشور

نمکی تاکید کرد: در حال حاضر حداقل ۵ گروه بسیار برجسته ایرانی بر روی ساخت واکسن در ایران کار می‌کنند و خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن‌ها بر روی انسان، آغاز شود. همچنین در طول پاندمی کرونا در جهان، در ایران بر روی بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سایر بیماری‌های شایع، کار گسترده‌ای در نظام ارائه خدمات در حال انجام است.

وی یادآور شد: در ایران مراکز درمانی ارائه خدمات به بیماران کرونا از سایر خدمات مجزا است و تمام خدمات درمانی و پیشگیرانه و مراقبت‌های مورد نیاز گروه‌های مختلف جامعه از جمله واکسیناسیون و مراقبت از مادر و کودک به خوبی ارائه می‌شود.

آماده انتقال تجربیات به نیکاراگوئه هستیم

وزیر بهداشت اظهار داشت: آمادگی داریم که تمام تجربیات خودمان را در اختیار دولت نیکاراگوئه قرار دهیم. همچنین در زمینه تفاهم نامه‌های قبلی نیز کاملا پایبند هستیم و آمادگی داریم که تفاهم نامه‌ها را ادامه داده و علاوه بر مسائل مورد توافق، در سایر حوزه‌ها از جمله صادرات دارو و انتقال دانش فنی نیز آماده همکاری هستیم.

نمکی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که نیکاراگوئه پیشرفت‌های خوبی از سال ۲۰۰۷ تا کنون در حوزه سلامت داشته و بدون شک هرگونه سرمایه گذاری در بخش سلامت می‌تواند بقیه بخش‌ها را حمایت کند. در دولت دکتر روحانی نیز با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اتفاقات بسیار خوبی در سال‌های اخیر رخ داد.

بخشی از توفیقات طرح تحول نظام سلامت در ایران

وی افزود: در دولت دکتر روحانی بیش از ۴۰ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه شده، بیمه سلامت همه شهروندان را تحت پوشش قرار داد، پرداخت از جیب بیماران به شدت کاهش یافت، برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، مشوق‌هایی ایجاد شد و سهم بخش سلامت از GDP از حدود ۶ درصد به حدود ۹.۵ درصد رشد پیدا کرد.

با تکیه بر توان داخلی و بردباری می‌توان بر فشار‌های تحریم‌ها غلبه کرد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در ایران ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد و تمام دستگاه‌های اجرایی مهم با محوریت وزارت بهداشت و مسئولیت رییس جمهور، به طور مرتب جلسات هفتگی برگزار می‌کنند. تردید نداریم که ملت ایران و نیکاراگوئه با تکیه بر توان داخلی و بردباری می‌توانند بر فشار‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا، غلبه کنند.

استبداد و زورگویی به ملت‌ها قطعا محکوم به شکست است

نمکی خاطرنشان کرد: هیچ استبداد و زورگویی به ملت‌ها در جهان دوام نیاورده و قطعا محکوم به شکست است. ایران آمادگی هر کمکی به دولت نیکاراگوئه را دارد و برای تداوم همکاری‌های گذشته و همچنین انتقال دانش فنی، آموزش و دانش پزشکی با توجه به وجود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در ایران، تربیت متخصص در همه رشته‌ها و دارو و تجهیزات پزشکی آمادگی کامل داریم.

وی یادآور شد: پیشنهاد بنده این است که برای تداوم و تقویت همکاری‌های دو کشور، یک نفر از سوی وزارت بهداشت نیکاراگوئه به همراه سفیر ایران در آن کشور و دکتر اسدی لاری از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و سفیر نیکاراگوئه در ایران، در تعامل باشند و گزارش‌ها را مرتب به ما ارائه کنند.

علاقه مندیم از پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی ایران استفاده کنیم

خانم آلوارز وزیر بهداشت نیکاراگوئه نیز در این گفتگو با اشاره به تلاش‌های کشورش برای پیشگیری و رسیدگی به درمان بیماران کووید۱۹، گفت: بین جمعیت ۶ میلیون نفری نیکاراگوئه و بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران، تفاوت زیادی وجود دارد، اما علاقه‌مند هستیم که از پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی ایران استفاده کنیم.

وی یادآور شد: دولت نیکاراگوئه از سال ۲۰۰۷ تا کنون اقداماتی را برای تقویت نظام سلامت به ویژه در حوزه تقویت زیرساخت ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سیار انجام داده تا خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز به نقاط دوردست کشور نیز ارائه شود. جمعیت نیکاراگوئه حدود ۸ درصد از جمعیت ایران است و تعداد جمعیتی که باید به آن‌ها خدمات ارائه کنیم، خیلی کمتر از ایران است، اما برای تقویت نظام سلامت کشورمان در حوزه پیشگیری و درمان تلاش‌های زیادی کرده ایم.

آلوارز گفت: در حال حاضر ۷۳ بیمارستان مجهز، ۱۴۳ مرکز درمانی، یک هزار و ۳۳۳ خانه بهداشت، دو هزار و ۸۴۸ مرکز درمانی در محلات مختلف در شبکه‌ای شامل دو هزار و ۷۷۶ نقطه ارائه خدمات درمانی را تقویت و اجرا کردیم. پرسنل وزارت بهداشت نیکاراگوئه حدود ۳۳ هزار نفر هستند، اما با حمایت مردم و شبکه‌ای محلی با مشارکت بیش از ۴۲ هزار نفر از داوطلبان، خدمات مامایی، پزشکی و سایر خدمات پیشگیری و درمانی را ارائه می‌کنیم.

وزیر بهداشت نیکاراگوئه افزود: یکی از بحث‌های مهم از سال ۲۰۰۷ تا کنون، آموزش و ارتقای پرسنل بود و در این مدت، سه هزار پزشک جدید را در ۲۵ تخصص تربیت کردیم و یکی از تخصص‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شد و جدیدا به آن توجه شده، تربیت نیرو برای بخش‌های ICU بوده است.

تشکیل کمیسیون بین وزارتی در نیکاراگوئه برای مقابله با کرونا

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با کرونا در نیکاراگوئه، کمیسیون بین وزارتی تشکیل شد که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است و همه فعالیت‌ها برای مدیریت کرونا توسط این کمیسیون انجام می‌شود. پروتکل‌های پاسخگویی و رسیدگی به موقع و همچنین مراقبت‌های تقویت شده در این حوزه را تعریف و اجرایی کردیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، آلوارز یادآور شد: نیکاراگوئه بر خلاف ایران برای واکسن مستقیما عمل نکرده، اما با حمایت موسسه سنت پترزبورگ روسیه کار بر روی واکسن را انجام می‌دهیم و در این زمینه کار‌هایی را شروع کرده ایم، اما متاسفانه به واردات خارجی وابسته هستیم و وابستگی به واردات باعث شده که قیمت برخی از تجهیزات و وسایل مورد نیاز بسیار بالاتر رود و از آنجایی که کشور ما تحت فشار و محدودیت است، کمیت خرید کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد که بر روی مردم و دولت ما فشار وارد می‌شود.

وی در پایان ضمن تقدیر از حمایت‌های دولت و ملت ایران از نیکاراگوئه، یادآور شد: علاقه مندیم تا ضمن استمرار توافقات قبلی، شاهد تبادل تجربیات ایران در حوزه مقابله با کووید۱۹ و سایر موارد پیشگیرانه، خدمات بهداشتی و درمانی، دارو و جنبه‌های نظارت بر قوانین صادرات دارو به نیکاراگوئه و سایر حوزه‌ها باشیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار