کد خبر: 1011667
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
مسئول مخازن نسخ خطی و چاپ سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی اعلام کرد:
مجموعۀ ارزشمندی از نسخه‌های خطی و چاپ سنگی نفیس از حضرت جواد(ع) در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، نسخۀ‌ بی‌مانندی از حرز امام جواد(ع) به قدمت قرن دوازدهم قمری می‌درخشد.

‌مسئول مخازن نسخ خطی و چاپ سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی اعلام کرد: مجموعۀ ارزشمندی از نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی نفیس از حضرت جوادالأئمه(ع) شامل احادیث و روایات، ادعیه و زیارات، حرز حضرت و مانند آن در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

سید محمدرضا فاضل هاشمی ابتدا با این توضیح که حرز حضرت جوادالأئمه(ع) بیشتر در قالب نسخه‌های ارزشمند به‌صورت طومارهایی از جنس پوست کتابت شده که در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است، به نسخۀ ارزشمندی از حرز حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: این نسخه، در قطع طوماری به طول 6 متر و 97 سانتی‌متر و عرض 7 سانتی‌متر بر روی پوست دل آهو به شیوۀ ظریف و هنرمندانه‌ای کتابت شده است و قدمت آن به قرن دوازدهم قمری برمی‌گردد که در سال 1373 خورشیدی به‌دست عباس شیخی نارانی وقف آستان مقدس رضوی شده است.

وی با این توضیح که این نسخه بر روی یک طرف پوست بسیار ظریف و شفافی کتابت شده و رنگ‌ها از طرف دیگر آن مشهود است، افزود: از مهم‌ترین امتیازات این حرز آن است که کل قرآن بر روی آن به خط خوانا و زیبا کتابت شده است و حرز حضرت با شیوۀ نگارش خاص با استفاده از دو رنگ سیاهی و سرخی در دل متن قرآن طراحی شده و مشاهده می‌شود.

فاضل هاشمی ادامه داد: این نسخۀ طوماری ارزشمند، دارای سرلوحِ ظریفِ زرپوشِ زرینی به‌صورت یک کتیبه در آغاز حرز است که داخل آن، جملۀ «هذا حرز حضرت جواد علیه‌السلام» با خط ثلث و به شنجرف به چشم می‌خورد.

وی به دیگر ویژگی‌های این نسخۀ نفیس اشاره و اضافه کرد: رنگی‌نویسیِ آن، با سیاهی و سرخی و دارای جدول‌بندی مضاعف با طلا و لاجورد است و اسامی سوره‌های قرآن به لاجورد در زمینۀ زر درج و با رنگ طلایی چشم‌نوازی برجسته شده است.

‌مسئول مخازن نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، به نسخۀ ارزشمندی از فتحیه که شرح خطبۀ نکاحیۀ حضرت جوادالأئمه(ع) است اشاره و خاطرنشان کرد: این نسخۀ ارزشمند، در 18 ورق به خط نسخ 24 سطری به‌دست میرزای قمی در قرن سیزدهم قمری به زبان فارسی کتابت شده و اهدایی مقام معظم رهبری در خرداد 73 است.

فاضل هاشمی در پایان از نسخه‌هایی یاد کرد که بخشی از آن به حضرت جواد(ع) اختصاص یافته است و یادآور شد: بخش‌هایی از ناسخ‌التواریخ و بحارالأنوار علامه مجلسی مربوط به سخنان، شرح حال و احادیث امام جواد(ع) است و نیز نسخه‌ای از ترجمۀ زیارت جامعه با ترجمۀ محمدکاظم مشهدی به کتابت قرن دوازدهم که بخشی از دعاهای حضرت در آن موجود است، در کتابخانه نگهداری می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار