کد خبر: 1010860
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
با گذشت حدود هفت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی و چالش‌های به وجود آمده در تأمین بازار، همچنان مسئولان مربوطه راهکاری برای حل این مسئله ندارند و تلاش آن‌ها در حد چند وعده بی‌سرانجام باقی مانده است، به طوری که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی با تکذیب وجود بازار آزاد نهاده‌ها وعده داد مشکلات تأمین نهاده تا ماه آینده برطرف می‌شود.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از نوسان قیمت‌ها و آشفتگی بازار نهاده‌های دامی هفت ماه می‌گذرد. وارد‌کنندگان انحصاری نهاده‌ها با گرفتن نبض بازار، قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و با توزیع قطره‌چکانی نهاده با قیمت مصوب تلاش می‌کنند کالایی که با ارز دولتی وارد شده در بازار آزاد با چند برابر قیمت به فروش برسانند. متأسفانه در این مدت اقدام عاجلی از سوی دولت و مسئولان دیده نشده و فعالان صنعت دام و طیور کشور بار‌ها درباره ادامه روند فعلی و عواقب آن هشدار داده‌اند و از دولتمردان خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر راهکار مناسبی برای حل این مشکل اتخاذ کنند. اخیراً نیز بانک مرکزی ترخیص کالا قبل از تخصیص ارز را ممنوع کرده که این اقدام به تشدید مشکلات منجر شده است. در این خصوص اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به دبیر کارگروه تنظیم بازار خواستار حل مشکل ترخیص کالا‌های اساسی رسوبی در بنادر و گمرکات شده و اعلام کرده است: از مورخ سوم تیر سال‌جاری بانک مرکزی طی نامه‌ای به تمامی بانک‌های عامل صدور تأییدیه برای ثبت سفارش کالا‌های در صف تأمین و تخصیص ارز را ممنوع کرد که این امر می‌تواند در روند تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز صنایع وابسته به نهاده‌های دام و طیور مشکلاتی را ایجاد کند، چراکه دیگر ترخیص کالا‌های اساسی رسوبی شده، به شکل درصدی صورت نمی‌گیرد. واردکنندگان نهاده‌های دامی معتقدند با اقدامی که بانک مرکزی انجام داده عملاً ترخیص کالای اساسی متوقف شده است، چون نه ارز به واردکننده داده می‌شود و نه اجازه ترخیص درصدی و اعتباری را می‌دهند.

توزیع نهاده‌های دامی ٣٠ درصد کاهش یافت

مجید موافق‌قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با مهر با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به انواع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام ۵/ ۱ میلیون تن است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۹۰ هزار تن جو دامی، ۸۴۲ هزار تن کنجاله سویا و یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن ذرت توسط شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام در کشور توزیع شده که این رقم حداقل ۳۰ درصد کمتر از نیاز کشور به نهاده دامی است.

قدیری تصریح کرد: جهت کاهش تنش‌های ناشی از کمبود نهاده‌های دامی در بازار باید به مدت محدود حداقل ۳٠ درصد بیش از نیاز کشور انواع نهاده‌های دامی در بازار عرضه شود تا عطش بازار فروکش کند و فاصله عرضه تا تقاضا‌هایی که از بهمن سال گذشته انباشت شده است، کاهش یابد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ناگفته پیداست که اگر مشکلات حل و فصل نشود تا چند ماه آینده با کاهش تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت و مرغ مواجه خواهیم شد؛ چراکه در حال حاضر نیز به دلیل عدم تأمین به موقع و با قیمت مصوب دولتی مواد اولیه تولید خوراک، انگیزه جوجه‌ریزی و پرورش کاهش یافته و مشکل عدم تأمین به موقع ارز از جانب بانک مرکزی نیز کماکان پابرجاست.

همچنین سیداحمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران کشور پیش از این از کاهش جیره غذایی دام‌ها خبر داده بود و در گفتگو با مهر با بیان اینکه با چنین شرایط و روندی عجیب نیست که دام‌ها به کشتارگاه فرستاده شوند، افزود: احتمال دارد همان اتفاقی که برای صنعت طیور رخ داد برای دامپروری نیز بیفتد. البته کمبود تولید مرغ را می‌توان طی ۴۵ روز تا دو ماه جبران کرد، اما برای جبران کمبود دام سه تا چهار سال زمان نیاز است.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب‌رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: نگرانی از تأمین نهاده در ماه‌های آینده باعث شده که تولیدکنندگان میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند. از این‌رو دولت باید این مسئله را جدی بگیرد تا در ماه‌های آینده دچار مشکل نشویم.

در چنین شرایطی وزارت جهاد کشاورزی وجود بازار آزاد نهاده‌های دامی را انکار کرده است. مسعود بصیری، مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که چرا تولیدکنندگان مدعی هستند که نهاده‌های دامی را از بازار آزاد و با قیمت‌های گزافی تهیه می‌کنند و حتی معتقدند بازار سیاه در این بین به راه افتاده، گفته است: هر نهاده دام و طیور که وارد کشور می‌شود در سامانه بازارگاه ثبت می‌شود و بعد از تأیید معاونت امور دام هر استان به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد، بنابراین بازار آزاد معنایی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار