کد خبر: 1010694
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
پارلمان لیبی درخواست مداخله کرد، سرت تهدید به آزادسازی شد
تهدید آنکارا به آغاز عملیات آزادسازی شهر سرت در لیبی، علاوه بر اینکه انتقاد صریح فرانسه از ترکیه را به دنبال داشت، پارلمان وابسته به ارتش ملی در لیبی را نیز بر آن داشت تا به مصر اجازه‌دهد در صورت لزوم در لیبی مداخله نظامی کند.
آزاده‌سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بحران لیبی باعث شده تا ترکیه، مصر و اروپا در موضع تقابل با یکدیگر قرار گیرند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با تأکید بر ضرورت تحویل دو شهر سرت و الجفره به دولت وفاق ملی لیبی، از آمادگی برای عملیات نظامی در راستای آزادسازی شهر راهبردی سرت خبر داده است. وزیر امور خارجه ترکیه علاوه بر اینکه آتش‌بس در برهه کنونی را به سود دولت وفاق نمی‌داند، تحویل دو شهر الجفره و سرت به دولت وفاق را شرط اصلی آتش‌بس و آغاز گفتگو‌های سیاسی اعلام کرده است. چاووش‌اوغلو تأکید کرد: «سیاست ما در خصوص لیبی بر اساس توافقنامه‌هایی است که میان ما امضا شده است.» این موضع‌گیری ترکیه، واکنش پارلمان لیبی وابسته به ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر را به دنبال داشت. این پارلمان در بیانیه‌ای به نیرو‌های مسلح مصر اجازه داد که در صورت مشاهده خطری علیه امنیت کشورشان، برای حفاظت از امنیت ملی مصر در لیبی مداخله نظامی کنند. پارلمان همچنین خواستار افزایش تلاش‌های لیبی و مصر برای تحقق امنیت و ثبات در لیبی شد. عقیله صالح، رئیس پارلمان تأکید کرد که تداوم جنگ در لیبی پیامد‌های خطرناکی را به همراه خواهد داشت که ضرر‌های آن متوجه همه خواهد شد. وی افزود: «کشور‌های همسایه لیبی در حال فراهم کردن شرایط حل و فصل بحران کشور در سایه ابتکار عمل قاهره هستند.»

با تجاوزگری ترکیه مقابله خواهد شد

از طرفی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر حمله به سرت را خط‌قرمز کشورش خوانده است. سامح شکری، وزیر خارجه مصر در واکنش به اظهارات چاووش‌اوغلو مقدمات عملیات نظامی در شهر سرت را اقدامی خطرناک، ناقض قطعنامه شورای امنیت و قوانین مشروع و بین‌المللی و تحولی بسیار خطرناک در مورد وضعیت لیبی دانست و گفت که گمان نمی‌رود با این تجاوز که بسیاری از مردم لیبی آن را اشغالگری ترکیه عثمانی می‌دانند، مقابله نشود. ارتش ملی لیبی متعهد شده که با چنین حملات مقابله نظامی داشته‌باشد و از سرزمینش دفاع خواهد کرد. علاوه بر این در سطح بین‌المللی هم اقداماتی صورت خواهد گرفت.

رئیس پارلمان لیبی هم با اشاره به دیدار قریب‌الوقوع طی روز‌های آتی میان طرف‌های درگیر در لیبی گفته که فراخوانی برای گردهم آمدن تمامی طرف‌های لیبی برای گفتگو طی دو روز آتی و پایان دادن به بحران کشور وجود دارد که استقبال گسترده کشور‌های همسایه از ابتکار عمل قاهره و کشور‌های همسایه و جامعه بین‌الملل را به همراه داشت و می‌توان ابتکار عمل‌های دیگری را نیز برای تقویت ابتکار عمل قاهره پذیرفت. صالح گفت: «من به منظور ایجاد یک راه حل برای بحران لیبی به روسیه، مصر و ژنو سفر کردم و از هیئت اعزامی سازمان ملل درخواست کردیم که به تلاشش ادامه دهد.» همزمان، منابع خبری از ارسال تجهیزات گسترده نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر به شرق مصراته خبر دادند. در همین حال، استفانی ویلیامز معاون رئیس هیئت سازمان ملل در لیبی در تماسی تلفنی با خالد المشری، رئیس شورای عالی لیبی بر از سرگیری هرچه سریعتر روند سیاسی این کشور تأکید کرد و گفت: «هدف از تأکید دوباره بر از سرگیری روند سیاسی منصرف کردن لیبیایی‌ها از درگیری و درد و رنج بیشتر است.»

مداخله ترکیه در لیبی غیرقابل قبول است

محمد انور قرقاش، مشاور وزیر امور خارجه امارات روز سه‌شنبه در واکنش به تهدید ترکیه درباره احتمال آغاز حمله نظامی جدید در لیبی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «کوبیدن بر طبل جنگ درباره شهر سرت در لیبی تبعات سیاسی و انسانی بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت. ما از ترکیه می‌خواهیم هرچه سریعتر جنگ را در لیبی متوقف کند و راه تدبیر در پیش بگیرد و با طرف‌های لیبیایی طبق موازین بین‌المللی روشن وارد گفتگو شود و اقدامات تحرکات‌آمیز منطقه‌ای را در این‌باره کنار بگذارد.»

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه خواستار توقف مداخله خارجی در لیبی و توقف نقض تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور شد. پارلی به‌رغم تأکید بر بی‌طرفی پاریس در لیبی گفت که خلیفه حفتر نقش مهمی در مبارزه با مزدوران داعش در لیبی داشته است. او در بیانیه مطبوعاتی خود از کشور‌ها خواست که از نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی بپرهیزند و در پی تحقق راه‌حلی سیاسی باشند. او ضمن متهم کردن ترکیه به مداخله در لیبی گفت: «ما نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی را محکوم می‌کنیم. ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به لیبی آورده‌است و مداخله این کشور در لیبی غیرقابل قبول است و طبق مستندات سازمان ملل، ترکیه همچنان شمار زیادی از شبه‌نظامیان سوری را به لیبی اعزام می‌کند.» پیش‌تر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با تأکید بر اینکه بحران لیبی راه‌حل نظامی ندارد، خواستار آغاز فوری گفتگو‌ها و روند سیاسی در این کشور شد.

روز دوشنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام توافق اعضای این اتحادیه روی عملیات ممانعت از ارسال سلاح به لیبی موسوم به «آیرین»، از ترکیه خواسته بود به تحریم تسلیحاتی علیه این کشور پایبند باشد. حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، در واکنش به سخنان بورل، اروپا را به اتخاذ استاندارد دوگانه متهم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار