کد خبر: 1010548
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی؛
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اعتضادی به شماره 116 در شهرستان گناباد خبر داد.
ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: منزل اعتضادی در بافت تاریخی روستای قوژد گناباد قرار دارد که تاریخ ساخت آن به گفته محققان و کارشناسان به اواخر دوره پهلوی اول می‌رسد.
وی درباره معمار بنا اظهار کرد:به گفته افراد سالخورده روستا برخی از منازل بافت تاریخی روستای قوژد معماری از یزد بوده است، معماران دیگری که از آن‌ها یاد می‌شود استاد ابوالقاسم یزدی،استاد اسدی کاخکی و حسن عالی می‌باشند که در طول سال‌های مختلف در بنا تغییراتی ایجاد می‌کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: بافت قدیمی این روستا که مجموعه‌ای کامل از بناهای تاریخی با معماري بسیار زیبا را در خود جای‌داده یکی از بافت‌های باقی‌مانده در گناباد است که هم‌اکنون به‌عنوان بافت تاریخی آن اقداماتی صورت گرفته است.
وی افزود: این بافت که یکی از طرح‌های گردشگری استان محسوب می شود هم اکنون دارای سکنه است و به عنوان يكي از روستاي هدف گردشگري انتخاب شده، كه مرمت برخي منازل و بناهاي شاخص مانند مساجد انجام گرفته است. 
هم‌چنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حرائم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: منزل اعتضادی با فاصله کمی از اولین میدان روستا قرار دارد که با ورود به اولین کوچه از سمت راست دسترسی به آن ممکن می شود.
وی ادامه داد: منزل اعتضادی با طول 21.62 متر و عرض حداکثری 18.86 متر و به وسعت 296.77 متر مربع، از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی قرار دارد.
طغرایی گفت: نمای بیرونی منزل اندود کاهگل و دارای آجرکاری است که دیواره های خارجی را ساده و بدون تزئین خاصی قرار داده است، سر در ورودی در ضلع شرقی بنا با طاق گهواره ای پوشیده شده است، سر در به وسیله دالانی با یک زاویه 90 درجه و پوشش ضربی به حیاط مرکزی وصل می شود. حیاط مرکزی مستطیل شکل است که در ضلع جنوبی حیاط ایوان قرار گرفته است، کف حیاط دارای پوشش آجر فرش است.
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: فضای داخلی اتاقها دارای پوشش فیلپوش و طاق عدسی است. این بنا دارای پنج اتاق که سه تای آن اطراف ایوان و یک مطبخ در گرداگرد حیاط قرار دارد.
طغرایی افزود: زیرزمین بنا (سرداب) در زیر اتاق ضلع غربی ایوان قرار دارد که دسترسی به آن از ضلع جنوبی حیاط و چسبیده به ایوان صورت می گیرد که توسط 2 پله و به ارتفاع 82 سانتیمتر پایین تر از سطح حیاط قرار دارد.
وی درباره ويژگي های خاص اثر گفت: استقرار اتاق های متعدد در اطراف حیاط و ایوان بلند در ضلع جنوبی اثر، رخ بام با تزیینات دندان موشی و و دو ردیف ساده چینی در بالای آن و زیر زمین یا سردابه که ورودی آن از ضلع جنوبی باز می شود از ویرگی های خاص این اثر تاریخی است.
گفتنی است: روستاي قوژد در 10 کیلومتری شمال شهر گناباد واقع شده است، گناباد در فاصله 285  کیلومتری مشهد قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار