کد خبر: 1010538
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ؛
رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون نسبت به قبل از آن ۷۰ برابر شده که زمینه‌ساز جهش تولید است.

سید سعید سجادی به تاثیر این اقدام دولت در توسعه کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی و تحقق جهش تولید اشاره کرد و افزود: با حمایت دولت طی هفت سال اخیر برای گسترش مکانیزاسیون کشاورزی در خراسان رضوی اقدامات و حمایت‌های چشمگیر انجام شده و رشد قابل توجه در این زمینه حاصل شده است.

وی ادامه داد: دو شاخص ارزیابی در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد که شامل شاخص سطح مکانیزاسیون یا ضریب اسب بخار در هکتار و شاخص درجه مکانیزاسیون یا درصد ماشینی بودن عملیات‌های زراعی و باغی است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شاخص سطح مکانیزاسیون از ۱.۲ اسب بخار در هکتار طی سال ۹۲ به به ۱.۸۶ اسب بخار در هکتار رسیده است که افزایش چشمگیر محسوب می‌شود.

وی افزود: در شاخص درجه مکانیزاسیون نیز در زمینه برداشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک از حدود ۳۰ درصد به ۶۳ درصد رسیده‌ایم به این معنا که هم اکنون ۶۳ درصد کشت گندم آبی استان به صورت مکانیزه کشت می‌شود که این رقم امسال با حمایت‌های دولت قرار است به ۶۷ درصد ارتقا پیدا کند.

سجادی بر اهمیت پرداخت تسهیلات در توسعه و حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: دولت دکتر روحانی نسبت به این مهم رویکرد کارشناسی و توجه ویژه داشته لذا طی هفت سال اخیر اقدامات اجرایی و حمایتگرایانه بسیار موثری را در این حوزه برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۲ یعنی سال آغاز فعالیت دولت یازدهم سالانه ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی استان تعلق می‌گرفت که از سال ۱۳۹۲ تاکنون در مجموع چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش در استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: طی این دولت ۶ هزار دستگاه تراکتور، ۱۲۰ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۱۲۰۰ دستگاه انواع دیگر ادوات مکانیزه کشاورزی به ظرفیت بخش کشاورزی استان افزوده شده است.

بخش کشاورزی استان خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور با برخورداری از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های وسیع و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی و بیش از ۱۴میلیون واحد دامی، در مجموع با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان به ارزش ناخالص اقتصادی بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال، جایگاه تعیین کننده دراقتصاد ملی و استان داشته و نقش مهمی در تامین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ایجاد اشتغال دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار