کد خبر: 1010511
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
طالبان با پذیرش مسئولیت انفجار روز گذشته در ولایت سمنگان افغانستان که به کشته و زخمی شدن شماری منجر شد، بار دیگر نشان داد قصد دارد در عین حال که با افزایش حملات، دولت را وادار به مذاکره می‌کند، با تحت فشار گذاشتن کابل، اسرای مدنظر خود را آزاد کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز دو شنبه انفجاری مهیب در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان مقابل ساختمان ریاست امنیت ملی این ولایت رخ داد. محمدصدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان علاوه بر تأیید این واقعه گفت که صدای تیراندازی‌های پراکنده نیز از محل رویداد شنیده شده است. نخستین آمار‌ها حاکی از این بود که در حمله طالبان هفت پلیس جان باختند و ۴۳ زخمی از محل انفجار به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال شماری از آن‌ها وخیم گزارش شد. در اخبار تکمیلی شمار کشته‌ها دست‌کم۱۰ نفر و تعداد زخمی‌ها هم بیش از ۵۰ نفر اعلام شد. سخنگوی والی سمنگان درباره علت این انفجار گفت: «یک خودروی مملو از مواد انفجاری درون ساختمان ریاست امنیت ملی این ولایت منفجر و پس از آن درگیری میان مهاجم انتحاری با پلیس و نیرو‌های امنیت ملی آغاز شد.» در پی این انفجار، رازمحمد موحد، رئیس شورای استانی سمنگان به رسانه‌های محلی افغانستان گفت: «این یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده بود. در مرحله اول مهاجمان یک خودروی بمب‌گذاری شده را به در ورودی اداره امنیت ملی سمنگان کوبیدند و پس از انفجار مهاجمان با تیراندازی‌های مکرر وارد ساختمان شدند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه مسئولیت حمله دیروز به سمنگان را برعهده گرفته است. گروه طالبان پیش از این در استان قندوز در شمال افغانستان به پاسگاه‌های نیرو‌های دولتی حمله کرد که این حمله ۱۴ کشته از نیرو‌های دولتی بر جای گذاشت.

تأکید بر آزادی زندانیان طبق فهرست طالبان

بنابر توافق امریکا با طالبان، دولت افغانستان باید ۵ هزار نفر از زندانیان طالبان را آزاد کند. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز از آزادی ۱۸۰ زندانی دیگر طالبان از زندان‌های افغانستان خبر داد. به این ترتیب دولت افغانستان تاکنون ۴ هزار و ۱۹۹ زندانی طالبان را آزاد کرده است. فیصل ضمن انتقاد از اقدامات خشونت بار طالبان گفت که این گروه به تعهدات خود عمل نکرده و تاکنون یک هزار زندانی امنیتی را آزاد نکرده است. دولت افغانستان اعلام کرده بود که ۵۰۰ زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب این افراد به قتل و موضوعات اخلاقی آزاد نخواهد کرد و به جای آن طالبان باید فهرست جدیدی ارائه دهد. همزمان طالبان تأکید کرد تمامی زندانیانش باید براساس فهرست ارائه شده در توافقنامه صلح میان این گروه و امریکا آزاد شوند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حساب توئیتری خود ضمن اعلام آزادی ۱۰ زندانی دیگر دولت افغانستان در قندهار نوشت: «این موضوع بسیار حائز اهمیت است که آزادی زندانیان طالبان باید براساس فهرست ارائه شده در دوحه صورت بگیرد». ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دیگر طالبان در واکنش به درخواست‌ها برای کاهش خشونت‌ها، گفته بود که توقف جنگ پیش از گفتگو‌ها خواسته‌ای غیرمنطقی است. وی افزود: «جنگ شدت گرفته است. ما هنوز جایگزینی پیدا نکرده‌ایم.»

موضوع آزادی اسرا، همه انتقاد طالبان از دولت مرکزی نیست. رویگردانی طالبان از آتش‌بس در آستانه مذاکرات بین‌الافغانی، در دیدگاه این گروه مبنی بر متهم کردن کابل به سرکوب شعائر دینی در افغانستان نیز ریشه دارد. طالبان با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی رسمی این گروه مدعی شد که دولت افغانستان فرهنگ، ارزش‌ها و اخلاق غیراسلامی را بر مردم این کشور تحمیل می‌کند و با سکولار خواندن اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نوشت که وی از آغاز حاکمیتش برای ترویج و رونق فرهنگ غیردینی تلاش می‌کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در واکنش به حمله انتحاری دیروز طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حملات کور خلاف تعهدات در راستای شروع مذاکرات بین‌الافغانی، کاهش خشونت و برقراری صلح و آشتی در کشور است. تشدید جنگ و خشونت به پیشرفت در روند صلح افغانستان صدمه وارد می‌کند و مذاکرات پیش‌رو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار