کد خبر: 1010436
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نوشته این توافق به دنبال کاهش فشارهای آمریکا علیه هر دو کشور است و آنها نشان دادند در برابر فشار آمریکا راه چاره دارند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قصد ایران و چین برای امضای سند همکاری 25 ساله اشاره کرده و نوشته دو کشور سعی دارند از طریق «شراکت گسترده» فشارهای آمریکا را خنثی کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در تحلیل خود روز 12 جولای نوشته ایران و چین به دنبال رسیدن به شراکتی گسترده با هدف خنثی کردن فشار اقتصادی آمریکا و کاهش انزوای ایران در جهان هستند. این روزنامه نوشته سند پیش‌نویس این همکاری که هنوز نیازمند تأیید در مجلس شورای اسلامی ایران است مسیر را برای سرمایه‌گذاری چین در مناطق تجارت آزاد ایران و همچنین پروژه‌های مشترک در سایر حوزه‌ها هموار می‌کند. 

روزنامه آمریکایی نوشته این سند همچنین به دنبال توسعه مشارکت دو کشور در زمینه‌های دفاعی و مبارزه با تروریسم است. وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گسترش همکاری میان پکن و تهران را به روابط پر تنش هر دو طرف با آمریکا مربوط کرده و نوشته است: «حتی گفت‌وگوهای در شرف شکل‌گیری میان ایران و چین برای شراکتی در آن گسترده و با آن دوام نشانه‌ای از نگرانی‌های روزافزونی است که هر یک از دو طرف از آمریکا دارند.»

این روزنامه در ادامه درباره تنش‌های میان آمریکا با هر دو کشور می‌افزاید: «پکن و تهران هر دو درگیر رابطه‌ای پر تنش با واشنگتن هستند. چین وارد یک جنگ تجاری با آمریکا شده و اقتصاد ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌های آمریکا است.»

تحلیلگران گفته‌اند صرف وجود این توافق، حتی اگر بسیاری از پروژه‌های مندرج در آن هرگز به ثمر ننشینند نشان می‌دهد که هر دو کشور در برابر غرب راه چاره جایگزین دارند. چین تا به حال در برابر تلاش‌های آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران و رساندن آن به صفر مقاومت کرده و فروش نفت به چین هنوز بخش قابل توجهی از صادرات این محصول توسط ایران را تشکیل می‌دهد. 

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار