کد خبر: 1010342
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
­آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقشه راه جدید ایران و چین شکستی را برای آمریکا رقم خواهد زد که در منطقه بی نظیر خواهد بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قرارداد راهبردی ایران و چین گفت: این یک قرارداد نیست بلکه نقشه راه است که راهبرد و حوزه ما را در منطقه مشخص می‌کند.

او افزود: در این راهبرد قراردادی به امضا نرسیده است، چون قرارداد در موضوعات مشخص است در قرارداد جزئیات باید مشخص باشد.

سایه روشن قرارداد راهبردی ایران و چین

آقامحمدی گفت: طرف‌های استراتژیک داخلی این ارتباط و راهبرد را نگاه بلندمدت جمهوری اسلامی دانسته‌اند، اما آمریکا در این رابطه تعبیرات تندی داشته است، چون این سند نشان داد که ایران با قدرت اول آینده جهان رابطه برقرار کرده که دوطرف با هم تفاهم کرده‌اند اگر طرف سومی وارد شد از توافق انجام شده و نقشه راه حفاظت می‌کنند و اجازه مداخله کشور دیگر را نمی‌دهند.

او افزود: با این سند تحریم‌ها از بین می‌رود به همین دلیل است که وزیر خارجه آمریکا بسیار ناراحت است.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: با بستن این راهبرد و رابطه نقاط کلیدی تحریم‌ها بسته و از میان برداشته می‌شود وقتی چین در این رابطه با ایران وارد شود تحریم تسلیحاتی ایران برای آمریکا بسته می‌شود.

آقا محمدی افزود: آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌های ایران رفع شود، چون با این سند تحریم‌ها بهم می‌خورد و نقشه راه مشترک ایران و چین بسیاری از برنامه‌های آمریکا را بهم می‌ریزد.

او افزود: قرارداد ۲۵ ساله با چین فقط خرید نفت و گاز نیست؛ خرید نفت و گاز جز کوچک آن است، ایران و چین در تمام حوزه‌های اقتصادی مشارکت خواهند داشت.

مسئله کلیدی این رابطه این است که روابط اقتصادی، دفاعی دو کشور منسجم‌تر خواهد شد بنابراین هماهنگ شدن ایران و چین می‌تواند منطقه را از دست آمریکا خارج کند و در جا‌هایی که تفاهمات صورت گرفته طرف خارجی نمی‌تواند ورود کند چراکه روابط از سوی دوطرف محافظت می‌شود.

او افزود: ایران با این روابط آمریکا را کنار می‌زند و هیمنه آمریکا در منطقه شکسته خواهد شد و نقشه آمریکا برای منزوی کردن ایران با شکست مواجه خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره واگذاری جزیره کیش نیز گفت: این سند نقشه راه است و این خبر نتیجه افکار پهلوی است و حرفی سبک و سطحی است.

او افزود: هدف آمریکا این است که ایران نتواند از منافع ملی خود در منطقه‌ای که آمریکایی‌ها ناامن کرده‌اند دفاع کند، حکومت پایداری خود را از دست بدهد و بتوانند تغییر حکومت دهند. آمریکا اکنون بیش از ۴ هزار فرد را مسئول تحریم‌های ایران کرده است. تلاش آمریکا گرفتن منطقه خاورمیانه و محور قرار دادن اسرائیل است به همین دلیل است که همه کشور‌ها را مجبور کرده اسرائیل را به رسمیت بشناسد و منافع فلسطین را بگیرد و کرانه باختری را نیز در اختیار اسرائیل قرار دهد.

آقا محمدی گفت: توافق ایران و چین شکستی را برای آمریکا را رقم خواهد زد که در منطقه بی نظیر خواهد بود.

او افزود: قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران باچین رابطه پولی ریال با یوان را تقویت خواهد کرد و در عمل تحریم‌های آمریکا بی تأثیر خواهد شد.

آقا محمدی در ادامه گفت: عده‌ای غرب را همه کاره می‌دانند و از بیان اقتدار چین طفره می‌روند و آمریکا را قدرت برتر می‌دانند بنابراین گرایش جمهوری اسلامی ایران به سمت چین و هند و شرق به ضرر آنهاست. عده‌ای هم شرق را غیرقابل اعتماد می‌دانند عده‌ای دیگر نیز دموکراسی را فقط در آمریکا می‌دانند و معتقدند در چین دموکراسی وجود ندارد به همین علت بیشتر به ارزش‌های غربی گرایش دارند.

او افزود: مهم نوع رابطه ایران است و بر اساس منافع و مصالح ملی است که روابط برقرار می‌شود.

آقا محمدی گفت: این سند ۲۵ ساله از ده سال پیش در دست بود، اما اجرای آن به تعویق افتاد، چون هماهنگی دستگاه‌ها را به دنبال داشت که باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار