کد خبر: 1010239
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میزان حساسیت و ویژگی تست‌های تشخیص کرونا با یکدیگر متفاوت است، استفاده از سی تی اسکن را به علت قیمت مناسب و حساسیت بالا رایج‌ترین روش تشخیص این بیماری در کشور عنوان کرد.
سرويس جامعه جوان آنلاين: دکتر شروین شکوهی درباره انواع آزمایش‌های تشخیص بیماری کرونا توضیح داد: یکی از تست‌هایی که از ابتدای شیوع کرونا استفاده می‌شد، تست مولکولی «RT_PCR» است که با نمونه گیری از حلق، بینی یا از طریق «برونوسکپی» انجام می‌شود و احتمال مثبت شدن تست در هریک از این روش‌ها با دیگری متفاوت است.

وی میزان حساسیت تست مولکولی «RT_PCR» را که برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ نمونه آن از حلق گرفته می‌شود، ۳۰ درصد، بینی را ۶۰ درصد و حساسیت تستی را که نتیجه آن از طریق نمونه برونوسکپی بررسی می‌شود، بیشتر از نمونه حلق و بینی عنوان کرد.

این متخصص درباره معنای حساسیت تست‌ها توضیح داد: برای مثال اگر گفته می‌شود میزان حساسیت یک تست ۳۰ درصد و نتیجه آن تست منفی شده است، به این معنا است که ۳۰ درصد می‌توان گفت که یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیست و درباره ۷۰ درصد احتمال آن نمی‌توان صحبتی کرد.

شکوهی گفت: تست مولکولی «RT_PCR» در ابتدای شیوع بیماری به علت در دسترس نبودن، گران قیمت بودن و میزان پایین حساسیت چندان توسط پزشکان مورد استفاده قرار نگرفت. پزشکان به همین خاطر برای تشخیص کرونا از سی تی اسکن که حساسیت قابل قبولی دارد و با کم کردن اشعه، برای بیمار مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند و قیمت مناسبی دارد، استفاده بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه عکس برداری ساده از سینه حساسیت و ویژگی بالایی ندارد، گفت: تست دیگری که اخیرا رایج شده و به دنبال حذف آن هستیم، تست «سرولوژی» است که بسیاری از کسانی که برای تشخیص کرونای بیمار از این تست استفاده می‌کنند، توانایی معنا کردن آن را ندارند.

این متخصص با بیان اینکه این نوع تست، مثبت و منفی کاذب زیادی دارد و کاربرد قابل قبولی در تشخیص بیماری ندارد، گفت: کاربرد این تست آن است که از طریق آن تشخیص داده شود چه کسانی در گذشته به این ویروس آلوده شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته تست‌های دیگری نیز برای تشخیص کرونا وجود دارد که در کشور ما از آن‌ها استفاده نمی‌شود و رایج‌ترین تست‌ها همین انواعی است که نام برده شد، اما هیچ یک از این تست‌ها نمی‌تواند ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا را قطعی ثابت کند.

شکوهی درباره افرادی که بدون داشتن علامت بیماری اقدام به انجام تست کرونا می‌کنند، توضیح داد: انجام چنین تست‌هایی در صورتی مطلوب است که بعد از مشخص شدن نتیجه تست، قدرت و اراده‌ای برای انجام اقدامات لازم وجود داشته باشد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از وی اعلام کرد: هرچقدر تست‌های بیشتری انجام شود، مبتلایان بی علامت بیشتری شناسایی می‌شوند، اما شناسایی این افراد به تنهایی کافی نیست و این موضوع زمانی کارایی دارد که فرهنگ فرد مبتلا به سطحی رسیده باشد که اگر فهمید مبتلاست، قرنطینه را رعایت کند یا اینکه ارگان‌های مربوطه این قدرت را داشته باشند که فرد مبتلا را ملزم به رعایت قرنطینه کنند.

آیا علائم ابتلا به کووید ۱۹ تغییر کرده است؟

این متخصص با بیان اینکه علائم ابتلا به کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تاکنون تغییر چندانی نکرده است، توضیح داد: زمانی که تعداد مبتلایان افزایش یابد، تظاهرات نادر بیماری نیز دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به میلیون‌ها نفر رسیده است، مشاهده علائم گوناگون و متنوع این بیماری را ناشی از افزایش شمار مبتلایان دانست.

این متخصص با بیان اینکه در حال حاضر علائم گوارشی از نشانه‌های ابتلا به کرونا به شمار می‌آید، گفت: در اوایل شیوع اپیدمی عارضه‌های گوارشی را به عنوان علائم کرونا تلقی نمی‌کردیم، اما رفته رفته دیده شد که مشکلات گوارشی نیز می‌تواند از علائم کرونا باشد.

شکوهی افزود: این بدان معناست که اگر چهار ماه پیش کسی بدون تنگی نفس و تب با علائمی مانند اسهال و حساسیت پوستی به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد، از وی تست کرونا گرفته نمی‌شد، اما در حال حاضر با توجه به سطح انتقال بیماری در کشور اگر کسی با همین شرایط به پزشک مراجعه کند، از وی تست کرونا گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه علائم بیماری کرونا تغییر نکرده است، تاکید کرد: علت اینکه برخی تصور می‌کنند علائم بیماری تغییر کرده است، این است که در اوایل اطلاعات درباره علائم بالینی بیماری کافی نبود که البته هنوز هم کافی نیست و ممکن است سه ماه آینده نسبت به اکنون اطلاعات خیلی بیشتری از بیماری کرونا داشته باشیم.

وی همچنین درباره علت دیگر این تصور که علائم بیماری کرونا تغییر کرده است، توضیح داد: زمانی که تعداد بیماران مبتلا افزایش می‌یابد، عوارض و علائم نادر بیماری نیز به تعداد زیادی مشاهده می‌شود.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار