کد خبر: 1009959
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
۱۲ هزار سالمند استان معلول هستند
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش جمعیت سالمند در استان هستیم، گفت: در کل ۴۰۰ هزار سالمند در استان داریم که از این تعداد ۱۲ هزار سالمند دارای معلولیت هستند و از خدمات سازمان بهره می‌برند.

فرگل صحاف  در دیدار مدیران  استان آذربایجان شرقی با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته بهزیستی با بیان اینکه 180 فعالیت در سازمان بهزیستی تعریف شده است، اظهار داشت: در این زمینه پنج معاونت در اداره کل، 60 رئیس اداره و 900 پرسنل ارائه خدمات می دهند. 

وی ادامه داد: 100 هزار نفر در استان تحت پوشش برقرار مستمری هستند و 11 درصد از افراد تحت پوشش در نوبت هستند و ما پیگیر برقراری مستمری این عزیزان هستیم. هم چنین در کل استان یک هزار و 272 دانشجو و شش هزار و 800 دانش آموز از حمایت های بهزیستی استفاده می کنند. 

صحاف با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در معاونت پیشگیری اداره کل گفت: اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم که از دو روز قبل آغاز شده، یکی از این موارد است و سال گذشته بیش از 157 هزار کودک با صرف هزینه ای بالغ بر 455 میلیون تومان در قالب این طرح خدمات دریافت کرده اند. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، معاینه توسط افراد حذف شده و این کار توسط 23 دستگاه و در 167 مرکز دائمی و چندین مرکز سیار انجام می شود. 

وی با اشاره به اهمیت تشخیص معلولیت های قبل از تولد، از انجام مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک در این راستا خبر داد و گفت: سال گذشته پنج هزار نفر با اعتبار 13 میلیارد ریال در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند. 

مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: 74 مرکز تخصصی درمان و بازتوانی در زمینه اعتیاد در استان فعالیت دارند و در این راستا در سال 98 با صرف اعتبار هفت میلیارد ریالی، 25 هزار نفر از اداره کل خدمات گرفته اند. 

وی انجام مشاوره های حضوری و تلفنی به منظور حل اختلافات خانوادگی و جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این مجموعه عنوان کرد و افزود: 164 مرکز دولتی و خصوصی در این زمینه در استان فعالیت دارند. 

صحاف در تشریح فعالیت های معاونت توانبخشی گفت: 132 مرکز تخصصی در استان به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف مشغول کار هستند. نزدیک به 76 هزار نفر معلول تحت پوشش این اداره هستند و از این تعداد برای حدود 53 هزار معلول ماهیانه مستمری پرداخت می شود. 

وی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش جمعیت سالمند در استان هستیم، اظهار کرد: در کل 400 هزار سالمند در استان داریم که از این تعداد 12 هزار سالمند دارای معلولیت هستند و از خدمات سازمان بهره می برند.

صحاف هم چنین از وجود بیش از یک هزار مهد کودک شهری و روستایی در استان و اشتغال بیش از چهار هزار مربی در مهدهای کودک خبر داد. 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با ایتام گفت: فعالیت های این بخش در دو محور نگهداری از فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست توسط 23 مرکز هیئت امنایی و شیرخوارگاه دولتی و هم چنین واگذاری حضانت ایتام به بستگان درجه یک و دو توسط دادگاه انجام می شود و اولویت این مجموعه نیز خانواده محور بودن اقدامات است. 

مدیرکل بهزیستی استان، از واگذاری 85 درصد خدمات مربوط به امور زنان سرپرست خانوار به بخش خصوصی خبر داد و اهم اقدامات صورت گرفته به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار را پرداخت مستمری ماهیانه، اعطای تسهیلات اشتغال با وام های کم بهره، کمک های بلاعوض و دریافت بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد.

 وی تاکید کرد: با مشارکت سازمان تامین اجتماعی در استان در سال 98، دو هزار  و 900 نفر از این قشر بیمه شده اند. 

صحاف با اشاره به تکالیف محول شده در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی گفت: بر اساس این برنامه مقرر شده است تا پایان این طرح، آسیب های اجتماعی 25 درصد کاهش یابد، به همین منظور مراکز اورژانس اجتماعی و مراکز کاهش طلاق در زمینه ارائه مشاوره های تخصصی و راهنمایی اقراد آسیب دیده یا در معرض آسیب فعالیت دارند. 

وی با قدردانی از حمایت های مردم استان و خیّرین در حمایت از اقشار نیازمند و آسیب پذیر گفت: 50 درصد از هزینه های این اداره کل از طریق حمایت های مردمی تامین می شود. 

صحاف با اشاره به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی گفت: در این راستا د با صدور مجوز  فعالیت برای 155 مرکز خصوصی در سال ۹۸ تعداد مراکز زیرنظر این اداره کل به ۱۷۰۰ رسیده و از این طریق برای بیش از 12 هزار نفر اشتغالزایی شده است. 

وی از ساخت و تحویل 581 واحد مسکن مددجویی در قالب تفاهم نامه با سایر ادارات و نهادها از جمله  بنیاد مستضعفان، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز و هم چنین قرارگاه خاتم الانبیاء و سپاه پاسداران در سال 98 خبر داد. 

مدیرکل بهزیستی استان شیوع ویروس کرونا را زمینه ساز بروز مسائل مختلف دانست و گفت: با شیوع این ویروس در استان مسئولیت ما چندین برابر شده است و به همین منظور اقدام به توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی بین جامعه هدف کرده ایم. 

وی ادامه داد: هم چنین به دلیل تعطیلی برخی مراکز از جمله مهدهای کودک در ایام شیوع کرونا، با اجرای «پویش همدلی» 164 مالک مهد کودک در استان در قالب این طرح از اجرای بهای چند ماه خود گذشته اند. 

صحاف از جمع آوری، یک میلیارد و 350 میلیون تومان کمک های مردمی در زمان شیوع کرونا در استان خبر داد. 

وی از زحمات تمام ادارات و سازمان هایی که با بهزیستی همکاری دارند و به خصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان قدردانی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر