کد خبر: 1009951
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
رابطه امریکا با چین و روسیه به حدی متشنج‌شده که وزیر خارجه چین مشکلات کشورش را با امریکا در طول چند دهه گذشته بی‌سابقه توصیف کرده و همتای روس وی نیز واشنگتن را مسئول تضعیف امنیت جهان دانسته‌است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا پنج‌شنبه شب از تحریم یک نهاد و چهار مقام پیشین و کنونی چین در ارتباط با نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های قومی در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ خبر داد؛ اقدامی که وزارت خارجه چین روز جمعه آن را دخالتی خطرناک در امور داخلی خود و عامل آسیب به روابط دوجانبه با واشنگتن دانست. پکن همچنین تهدید کرده که تحریم‌های جدید امریکا را تلافی می‌کند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز با اعلام اینکه روابط کشورش و امریکا درگیر بیشترین چالش‌ها در چهار دهه گذشته شده‌است، تصریح کرد که جهان نباید تنها سیاه یا تنها سفید باشد، اختلافات نظام نباید به مجموع صفر منجر شود. چین نمی‌خواهد و نمی‌تواند به یک امریکای دیگر تبدیل شود. وانگ یی گفت: چین با تمدن پنج هزار ساله‌اش هرگز ژن تجاوزگری نداشته و مدل‌های خارجی را کپی و مدل‌های خود را صادر نمی‌کند و هرگز از کشور‌های دیگر نمی‌خواهد که شیوه‌های چین را کپی کنند.» وی ادامه داد: «چین و امریکا نباید به دنبال اصلاح یکدیگر باشند، بلکه باید مشترکاً راه‌هایی را برای همزیستی مسالمت‌آمیز نظام‌ها و تمدن‌های مختلف کشف کنند.» وزیر امور خارجه چین همچنین از امریکا خواست تا از سیاسی کردن موضوع کرونا دست بردارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه به تنش آفرینی‌های اخیر امریکا با چین در موضوعات مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم به بهانه‌های حقوق بشری اشاره کرد و گفت: «مسکو نگران اتهاماتی است که واشنگتن به پکن می‌زند و امید دارد این وضعیت به نقطه بدون بازگشت نرسد.» لاوروف با انتقاد از فشار‌های واشنگتن بر پکن برای وارد کردن این کشور به مذاکرات استراتژیک افزود: «نشانه‌های بسیار نگران‌کننده‌ای وجود دارد که مقامات امریکایی به شکل فزاینده‌ای موضوع را شخصی کرده و حالت خشنی به خود می‌گیرند. این نشان‌دهنده سطح بالایی از تنش بین دو طرف است و این تنش بالا نگران‌کننده است.»

خطر جنگ هسته‌ای از قبل بیشتر است

لاوروف به خروج امریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه هم اشاره کرد و گفت: امنیت جهانی کاهش پیدا کرده؛ چراکه واشنگتن مشغول از بین بردن نظام کنترل تسلیحاتی در جهان است. از این‌رو روسیه در جلسه آتی شورای امنیت سازمان ملل در موضوع هسته‌ای با حضور امریکا، چین، فرانسه و انگلیس، نگرانی شدید خود را از احتمال فزاینده وقوع درگیری هسته‌ای اعلام خواهد کرد. در بیانیه‌ای که به این منظورمنتشر شده آمده‌است: «قبول دارم که خطرات هسته‌ای اخیراً افزایش چشمگیری داشته و وضعیت امنیتی و ثبات استراتژیک بین‌المللی آشکارا رو به زوال بوده‌است. دلایل آن نیز برای همگان روشن است. امریکا می‌خواهد سلطه جهانی خود را باز یابد و در چیزی که آن را رقابت قدرت‌های بزرگ می‌خواند، به پیروزی برسد.» لاوروف درباره معاهده هسته‌ای جدید با امریکا نیز گفت که سرنوشت پیمان نیو استارت از همین الان مشخص است، زیرا واشنگتن نمی‌خواهد آن را تمدید کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار