کد خبر: 1009915
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
در شرایطی که به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا همه اخبار روی این بیماری و حاشیه‌هایش متمرکز شده‌است، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمنی همچون دیابت با چالش کمبود یا نبود نوع خاصی از انسولین مصرفی‌شان مواجهند و حتی در تماس با سامانه ۱۹۰ هم نمی‌توانند انسولین قلمی پیدا کنند. راه‌اندازی خط تولید این انسولین‌ها در یک ماه گذشته هم این مشکل بیماران دیابتی را حل نکرده و همچنان بازار دارویی کشور با کمبود این دارو مواجه است. حالا آنطور که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید، کمبود این نوع انسولین اخیراً به دلیل تحریم و وجود مشکلات در تبادلات بانکی، تأمین به موقع ارز و مشکلات در حمل و نقل هوایی رخ داده بود که به زودی رفع می‌شود.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: انسولین قلمی موجود نیست؛ این چالشی است که بسیاری از بیماران دیابتی را در این روز‌های کرونایی از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان کرده‌است. کار به جایی رسیده که حتی این دارو در بازار سیاه ناصرخسرو هم پیدا نمی‌شود. البته دارو‌های جایگزین برای مصرف بیماران دیابتی وجود دارد، اما این مدل از انسولین توصیه بسیاری از پزشکان به بیمارانشان است و اغلب این پزشکان حاضر نیستند داروی جایگزین معرفی کنند. پیش از این نیز محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم با اشاره به اینکه انسولین یکی از اقلامی است که بالاترین میزان ارزبری‌های دارویی در کشور را دارد، درباره این کمبود‌ها گفته‌بود: «سال‌ها این دارو را به صورت ویال در کشور تولید می‌کردیم، اما به دلیل اینکه ذائقه و سلیقه بیماران عوض شده و به سمت «پن» و اقلام دیگر انسولین تغییر‌یافته، در تأمین این اقلام با مشکلاتی مواجه هستیم.» به گفته وی انسولین قلمی بیشترین ارزبری دارویی را در کشور دارد و هر سال معادل ۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات این محصول هزینه می‌شود.

ماجرای ورود انسولین قلمی به بازار

جایگزین شدن انسولین‌های قلمی با انسولین‌های تزریقی، چند سال پیش و با سرمایه‌گذاری کارخانه نوونوردیسک در ایران آغاز شد.

نوونوردیسک دانمارک، مهم‌ترین عرضه‌کننده داروی انسولین در جهان یکی از کمپانی‌هایی بود که با برجام وارد ایران شد تا روی بازار ۸۰ میلیون نفری ایران سرمایه‌گذاری کند. این شرکت که در سال ۹۵ از ماکت خود در ایران رونمایی کرد، بنا بود تا چهار سال آینده و با بهره‌برداری کامل از این واحد صنعتی تولیدی، ضمن تأمین نیاز دارویی بیماران ایرانی، امکان تأمین دارو‌های مورد نیاز بیماران را در کشور‌های غرب آسیا نیز به وسیله این واحد تولیدی فراهم کند. حالا چهار سال از آن زمان می‌گذرد، انسولین‌های نوومیکس تولیدی این شرکت هنوز وارداتی است.

البته رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده‌بود که برنامه‌ریزی برای تولید این اقلام شروع‌شده و دو شرکت به صورت تحت لیسانس و ژنریک اقدام به تولید خواهند کردو این وعده روز اول تیرماه محقق و از خط تولید انسولین قلمی رونمایی شد، اما نگار این انسولین‌ها هنوز به بازار نرسیده یا شاید پزشکان هنوز تمایل ندارند انسولین‌های وطنی را برای بیمارانشان تجویز کنند چراکه تماس‌های مخاطبان «جوان» و پیگیری‌های ما نشان می‌دهد این دارو هنوز در بازار وجود ندارد.

تحریم و کرونا عامل کمبود انسولین قلمی

حالا آنطور که مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید با توجه به مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل هوایی به دلیل بروز کرونا در دنیا ایجاد‌شده و همزمان هم به دلیل مشکلاتی که به علت تحریم‌ها در حوزه تبادلات بانکی و واردات ایجاد شده‌بود و در عین حال به دلیل مشکلاتی که ممکن است بعضاً به صورت مقطعی در تأمین ارز بروز کند، ممکن است ورود و عرضه برخی اقلام از جمله برخی از انواع انسولین‌های قلمی مطابق برنامه زمانی تعیین شده، پیش نرود.

وی با بیان اینکه این اتفاق یکی دو بار طی چند ماه اخیر برای برخی از انواع انسولین‌های قلمی رخ داده‌است، می‌افزاید: «البته در این زمینه انواعی از انسولین قلمی که دچار کمبود در بازار است، تأمین شده‌است و به زودی وارد و سپس برچسب‌گذاری و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.»

کمبود‌ها به زودی رفع می‌شود

جهانپور با اشاره به رونمایی از اولین خط تولید برخی از انواع انسولین‌های قلمی در کشور و راه‌اندازی دومین خط تولید در شرکت دیگر تصریح می‌کند: «راه افتادن خط تولید این دارو افزایش تولید داخل شده و ضریب اطمینان بیشتری را برای تأمین منظم انسولین‌های قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی در سراسر کشور فراهم می‌کند.»

به گفته مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، اولین خط تولیدی که در این حوزه راه‌اندازی شده، می‌تواند حدود ۲۰ میلیون دلار برایمان صرفه‌جویی ارزی داشته‌باشد و حدود ۱۰ درصد انسولین قلمی مورد نیاز را تأمین و بخشی از نیاز داخلی را با ضریب اطمینان بیشتری فراهم می‌کند. در صورت راه‌اندازی خط تولید‌های بعدی این روند افزایش یافته و ممکن است به زودی و طی ماه‌های آتی تا مرز خودکفایی انسولین قلمی در کشور برسیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار