کد خبر: 1009850
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
سازمان جهانی بهداشت رسماً پنجشنبه اعلام کرد ویروس کرونای جدید می‌تواند در اماکن سرپوشیده در هوا معلق شده و از فردی به فردی دیگر منتقل شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه رسماً اعلام کرد ویروس کرونا می‌تواند در اماکن سربسته و پرازدحام در هوا معلق و از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را نادر و کم‌اهمیت دانسته بود، اما به تازگی چند تحقیق علمی نشان داده‌اند انتقال ویروس از این طریق هم میسر است.

بیش از ۲۰۰ دانشمند روز دوشنبه در نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت از این سازمان خواستند اعلام کند ویروس کرونا از طریق هوا قابل انتقال است.

دانشمندان در این نامه نوشته‌اند: «مطالعات با قطعیت نشان داده‌اند که ویروس‌ها حین تنفس، صحبت و سرفه به صورت قطراتی که به اندازه کافی ریزند تا در هوا شناور باقی بمانند انتشار می‌یابند.»

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌های قبلی تأکید کرده که راه انتقال کووید-۱۹ از طریق قطرات تنفسی با اندازه‌های بزرگتر است که هنگام سرفه یا عطسه فرد بر روی زمین می‌افتند. این سازمان احتمال انتقال ویروس از طریق هوا، مگر در شرایط خاص پزشکی را رد کرده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه نوشته سازمان جهانی بهداشت در راهنمایی‌های به‌روزرسانی‌شده خود برای اولین بار به صراحت اذعان کرده که ویروس کرونا از طریق ناقلان خاموش یا بدون علامت هم قابل انتشار است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است: «افراد مبتلا می‌توانند ویروس را هم در زمانی که نشانه‌های بیماری را دارند و هم زمانی که فاقد این نشانه‌ها هستند انتقال دهند.»

این سازمان پیش از این گفته بود انتقال بیماری از طریق ناقلان خاموش با آنکه ممکن است رخ دهد پدیده‌ای «بسیار نادر» است.

ذرات هواپخش، قطرات تنفسی با اندازه‌هایی به قدری کوچک هستند که می‌توانند در هوا معلق شودند.

سازمان جهانی بهداشت در توضیحات جدیدش درباره نحوه شیوع ویروس نوشته انتقال ویروس از طریق ذرات هواپخش ممکن است دلیل شیوع کووید-۱۹ در برخی اماکن سربسته از قبیل رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه، عبادتگاه‌ها یا محل کار بوده باشد، زیرا در این اماکن افراد ممکن است داد بزنند، صحبت کنند یا آواز بخوانند.

متن کامل توضیحات سازمان جهانی بهداشت درباره انتقال کرونا از طریق هوا به این شرح است:

«گزارش‌هایی از شیوع کووید-۱۹ در برخی اماکن سرپوشیده اعم از رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه، عبادتگاه‌ها یا اماکن محل کار وجود داشته است. این‌ها اماکنی هستند که افراد ممکن است در آن‌ها فریاد بزنند، صحبت کنند یا آواز بخوانند. در اینگونه موارد شیوع، انتقال از طریق ذرات هواپخش به خصوص در اماکن سربسته پرازدحام با فضای تنفس ناکافی که افراد مبتلا ممکن است در آن‌ها ساعات طولانی را با دیگران بگذرانند، منتفی نیست. هنوز به مطالعات بیشتری برای تحقیق درباره این موارد و ارزیابی اهمیت آن‌ها در انتقال کووید-۱۹ نیاز است.»

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌های قبلی گفته بود انتقال ویروس از طریق هوا تنها در برخی شرایط خاص پزشکی که کادر درمان کار‌هایی را انجام می‌دهند که ذرات معلق تولید می‌شود موجب نگرانی است.

در بیانیه جدید این سازمان آمده است که افراد، علاوه بر پرهیز از تماس با افراد مبتلا و شستشوی مداوم دست‌ها باید از حضور در اماکن شلوغ و سربسته که در آن‌ها فضای تنفس اندک و تماس‌های نزدیک میان افراد زیاد است خودداری کنند.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار