کد خبر: 1009680
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
درست زمانی که تصور می‌شد ویروس کرونا در حال کمرنگ شدن در سطح دنیاست ناگهان ورق برگشت و همه چیز دوباره به هم ریخت. کرونا با شدت بیشتری اکنون به حضور خود در سطح جوامع و البته ایران ادامه می‌دهد.
سرويس جامعه جوان آنلاين: آمار مبتلایان به کرونا دوباره افزایش یافته و در ایران فوتی‌ها متاسفانه مجددا سه رقمی شده اند.

دوباره سوال‌های متعددی پیرامون این بیماری به وجود آمده است. آیا ویروس جهش یافته است؟ آیا با افزایش دما از بین می‌رود؟ آیا در بدن مبتلایان پادتن تولید می‌کند؟ آیا قدرت سرایت آن بالاتر رفته است؟ ده‌ها سوال دیگر وجود دارد.

دکتر شروین شکوهی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در اینباره به جام جم آنلاین گفت: میزان درک مردم از ویروس کرونا با میزان فروکش کردن آن ارتباط مستقیم دارد. مشکل این است که بسیاری از مردم شیوع کرونا را جدی نگرفته اند.

دکتر شکوهی با تاکید بر شکستن زنجیره انتقال برای متوقف کردن شیوع این بیماری گفت: گرما به آن شدتی که تصور می‌شود در از بین برد ویروس کرونا نقش ندارد. ویروس بر روی سطح اجسام باقی می‌ماند، اما گرما آن را از بین می‌برد. اما افزایش دما چه در ایران و چه در سایر نقاط به معنای از بین رفتن زنجیره انتقال نیست. گرما نه، فقط رفتار‌های بهداشتی می‌تواند این زنجیره انتقال را قطع کند. اما به هر حال ماهیت ویروس کرونا به گونه‌ای است که در گرما مدت زمان کمتری به حیات خود ادامه می‌دهد، ولی نظریه کاهش قدرت ویروس کرونا با افزایش گرما ۱۰۰ درصد غلط است

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: مردم به شدت در سطح شهر رفت و آمد میکنند و درک بالایی از این بیماری هنوز برای بسیاری از افراد وجود ندارد. بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند این تجمعات و این رفت و آمد‌ها چقدر خطرناک است.

شکوهی بیان داشت: قابلیت انتقال بستگی به سیستم ایمنی افراد دارد. دوره نهفتگی هنوز از چند روز آغاز می‌شود تا حتی به چهار هفته هم میرسد. دوران نهفتگی یکی از اصلی‌ترین دلایل انتقال ویروس به افراد است، چون فرد با علائم نهفته مسلما خبر ندارد که بیمار است و به همین ترتیب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

این پزشک فوق متخصص با بیان اینکه احتمال ابتلای مجدد افراد بعد از بهبودی از کرونا وجود دارد گفت: با اینکه مدت زمان قابل توجهی از شیوع این ویروس در جهان می‌گذرد، اما هنوز مطالعات بیشتری باید انجام شود تا ماهیت آن واضح به نظر برسد. باید توالی ژنتیکی کرونا بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

شکوهی افزود: احتمال تولید پادتن در بدن فرد بهبود یافته وجود دارد، اما این موضوع تضمین شده نیست. ولی به هر حال این اطمینان در بسیاری از مواقع وجود دارد که یک فرد بهبود یافته از کرونا می‌تواند پادتن تولید کند.

وی در پایان گفت: بازگشایی مجدد بسیاری از اماکن کار صد در صد اشتباهی بود. مردم هم رعایت نمی‌کنند و در این شرایط بهتر است تا مردم جز در ضرورت از خانه خارج نشوند. رعایت فاصله اجتماعی یک اصل است و زدن ماسک یک وظیفه همگانی.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار