کد خبر: 1009527
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از اهدای اعضای بدن ۴۰ بیمار مرگ مغزی و نجات جان ۱۸۰ نفر تا پایان سال گذشته در استان خبر داد.

صدیق جدیدالاسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به لزوم نهادینه‌کردن فرهنگ اهدای عضو اظهار کرد: زیربنای همه مشکلات پیوند اعضاء مشکلات فرهنگی است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با وجود پیشرفت‌های حاصله در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور، همچنان اعضای سالم بسیاری از بیماران مرگ مغزی سالانه در خاک مدفون می‌شود و این در حالی است که بسیاری از افراد نیازمند پیوند عضو به دلیل نبود عضو پیوندی فوت می‌کنند.وی عمده‌ترین دلیل عدم رضایت خانواده‌ها به پیوند اعضای بستگان را ترس از سرزنش دیگران، باورهای مذهبی و ترس از مثله( قطعه قطعه کردن عضو) نام برد.

اهدای نفس با صدور یک کارت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد بلکه این کارت جنبه فرهنگی دارد، گفت: با توجه به اینکه آمار مراجعه‌کنندگان برای اخذ کارت اهدای عضو در چندین سال اخیر افزایش یافته است، اما عمده‌‌ترین مشکل، عدم اطلاع خانواده‌ از نیت فرد است و این روند کار را به تاخیر می‌اندازد.جدیدالاسلامی اضافه کرد: افراد متقاضی اهدای عضو با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان بعد از طی مراحل و ثبت‌نام کارتی برای آنها صادر می‌شود که در صورت مرگ مغزی به محض وارد کردن کد ملی به سیستم کامپیوتری رضایت وی به این کار تایید و اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه در اهدای عضو رضایت خانواده حرف اول را می‌زند و ربطی به داشتن کارت اهدا ندارد، افزود: عدم شناخت جامعه از مرگ‌مغزی به عنوان نوعی مرگ و نهادینه‌نشدن فرهنگ اهدا در سطح جامعه از عوامل اصلی عدم رضایت خانواده‌ها به اهدای اعضای بدن عزیزانشان است لذا نیروهای داوطلب نقش مهمی در زمینه فرهنگ‌سازی دارند چون این افراد تصمیم می‌گیرند که دلسوزانه و مسوولانه در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ اهدای عضو مشارکت کنند.

با اهدای عضو نجات‌بخش زندگی دیگران باشیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: دارنده کارت اهدای عضو در ایران فقط جنبه فرهنگی دارد و بارها پیش آمده که به دنبال مرگ‌مغزی دارنده کارت، خانواده وی رضایت نداده و بیمار فوت کرده است لذا دریافت کارت اهدای عضو نشان‌دهنده این است که فرد تمایل دارد اعضا و بافت‌های بدنش در زمان مرگ اهدا شود تا ادامه زندگی اجزای وجودش، نجات‌بخش زندگی دیگری باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با اعتماد به تیم تاییدکننده مرگ مغزی، اخذ تصمیم سریع و صحیح می‌توان جان بیماران نیازمند بیشتری را نجات داد و از خاکسپاری اعضای قابل‌پیوند فوت‌شدگان جلوگیری کرد.

  هر فرد مرگ مغزی می‌تواند به ۸ نفر زندگی دوباره بخشد

جدیدالاسلامی افزود: با استفاده از اعضای هر فرد دچار مرگ مغزی می‌توان به هشت نفر زندگی دوباره بخشید و با اهدای بافت‌های او از یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات داد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در فاصله طلایی بین شروع مرگ‌مغزی تا بروز ایست قلبی می‌توان در صورت رضایت خانواده از اعضای فرد فوت‌شده استفاده کرد و موجبات نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ حتمی فراهم کرد.

مرگ‌هایی که زندگی می‌آفرینند

  جدیدالاسلامی با بیان اینکه پیوند اعضا یکی از جدیدترین و در عین حال موفق‌ترین روش‌های درمانی در بیماران صعب‌العلاج است، ادامه داد: بنابراین اهمیت تشخیص مرگ‌مغزی در پیوند اعضا امری خداپسندانه و اهدای زندگی دوباره به بیماران محتاج عضو است.

وی به صدور مجوز اهدای عضو بعد از تایید مرگ مغزی گریزی زد و گفت: این مجوز بعد از تایید مرگ‌مغزی توسط ۴ پزشک بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی، با رضایت ولی دم در جلسه پزشکی قانونی صادر می‌شود و با رضایت خانواده به اهدای اعضای عزیزشان، فرد مرگ مغزی می‌تواند ناجی جان یک تا ۸ نفر باشدهمچنین در صورت تمایل فرد و خانواده به اهدای نسوج، پس از مرگ‌مغزی و یا قلبی می‌توان یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات داد و به زندگی فعال بازگرداند.

پیوند رایگان است

 جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، گفت: هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی و مراقبت از ارگان‌های وی در بیمارستان و همچنین هزینه پیوند اعضا به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بدن فرد اهداکننده بعد از عمل برداشت عضو به دقت ترمیم می‌شود و در هر نقطه‌ای از کشور که مدنظر خانواده باشد برای خاکسپاری تحویل خواهد شد.

نجات 1180 نفر با اهدای اعضای ۴۰ بیمار مرگ مغزی

وی افزود: در جریان پیوند اعضا، حفظ مقام و شان متوفی، کاهش زمان پریشانی اطرافیان متوفی و جلوگیری از تحمل هزینه‌های بی‌مورد به جامعه و وابستگان از جمله مهم‌ترین رسالت‌های کادر پزشکی پیوند اعضا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از اهدای اعضای بدن ۴۰ بیمار مرگ مغزی از سال ۸۳ تا پایان سال گذشته در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۳ نفر مرد و ۱۷ نفر زن بوده است.

شاخص اهدای عضو در کردستان ۲ است

وی با بیان اینکه بیشترین اهداکنندگان عضو در استان مربوط به شهرستان‌های بیجار، قروه و سنندج است، تصریح کرد: اهدای عضو ۴۰ بیمار مرگ مغزی در کردستان منجر به نجات جان ۱۸۰ نفر شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه میانگین شاخص اهدای عضو در کشور ۱۱ است، اضافه کرد: این شاخص در استان کردستان ۲ است.

بحران کرونا مانع اهدای عضو است

 جدیدالاسلامی اذعان کرد: شرایط ناشی از بحران بیماری همه‌گیر کرونا موجب توقف اعمال جراحی پیوند عضو در سراسر کشور و به تبع استان کردستان شده است.

وی افزود : مرگ مغزی تعدادی از بیماران مورد تایید قرار گرفته‌ است‌ اما به دلیل اینکه آنها قبلا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری بودند و تست کرونا آنان مثبت بود نتونستیم پیوند انجام دهیم.

و اما....

بیایید به اعضای بدنمان فرصت دوباره دهیم؛ اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

نحوه رضایت گیری از خانواده فردی که مرگ مغزی شده علمی است که در دنیا آموزش داده می شود، فرهنگ اهدا به شدت در حال تغییر است، بشتابیم تا چرخ قطار علم پیوند اعضا می‌چرخد فرهنگ‌سازی کنیم تا سال‌های بعد دچار چالشی از این منظر نباشیم.

از سویی دیگر حالا که شعار نیک‌بودن اهدا عضو را می‌دهیم قلم در دست گیریم مشخصات خود را در کارتی بنویسیم که سال‌ها بعد معجزه بازگشت بسیاری به زندگی و آرامشی ابدی در جهانی دیگر برای خودمان باشد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر