کد خبر: 1009496
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
درکارگروه توسعه صادرات استان اصفهان مطرح شد:
درکارگروه توسعه صادرات استان اصفهان ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری درسیاست های صادراتی کشور، بر لزوم رفع مشکل تخصیص ارز برای وارد کنندگان مواد اولیه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان فرشته امینی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان تاکید کرد: تا زمانیکه بین صادرکننده و واردکنندگان مواد اولیه در کشور فاصله ایجاد کرده و به واردکننده به چشم مجرم و به صادرکننده به عنوان فرشته نجات نگاه کنیم مشکلات صادرات کشور رفع نخواهد شد.

وی رفع مشکل تخصیص ارز برای وارد کننده مواد اولیه را منجر به تامین مواد اولیه صنایع تولیدی و در نهایت کمک به توسعه صادرات دانست.

ولی اله هادیان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: صادرات کالا وخدمات با توجه به محدودیت های ارزی یکی از اولویت های استان اصفهان بوده و تلاش برای رفع موانع صادراتی کشور امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی برگشت ارز حاصل از صادرات را یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های روز فعالان اقتصادی بیان و تصریح کرد: از این رو گسترش فعالیت های تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا در این دوره  از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید از فرصت های  موافقتنامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا بهره برداری شود.

اسماعیل نادری، معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه در این دوران با وجود محدودیت های موجود، آمار صادرات از کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان امسال مطلوب بوده است، افزود: به دلیل بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، آمار صادراتی کشور و بالطبع اصفهان تحت تاثیر قرار گرفته و منجربه از دست دادن برخی از بازارها شد. وی همچنین از برگزاری جلسات تخصصی به منظور طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان و موارد مبتلابه کشوربا معاونین صنایع و بازرگانی داخلی وزارت صمت و همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با حضور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از روسای انجمن ها و اتحادیه های اصفهان و فعالان اقتصادی و دستاوردهای مطلوب این سفر خبر داد.

در ادامه این جلسه رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان به ارایه گزارش تحلیلی صادرات و واردات استان پرداخت و گفت: در حال حاضر انجام نشدن مباحث مربوط به تامین ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان مانعی برای تجارت و مشکل بزرگی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده و لازم است این مورد از سوی مسئولان پیگیری و راهکارهای مربوطه ارایه شود.

وی افزود: در سال گذشته استان اصفهان با 2 میلیارد و 639 میلیون دلار صادرات، دارای رتبه پنجم صادرات استان های کشور بوده که 1225 قلم کالای صادراتی از این استان به 98 کشور صادر شده است.

کوهستانی تصریح کرد: در سال 98، 50 درصد سهم ارزشی ما از حجم صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا با حدود 29 میلیون دلار صادرات به روسیه انجام شده که نسبت به سال 97 تقریبا 319 درصد رشد داشته و ارمنستان نیز در رتبه دوم صادرات به اوراسیا قرار گرفته است این در حالی است که در سه ماهه سال 99 صادرات به روسیه تحت تاثیر انتشار کرونا با کاهش محسوسی مواجه بوده و به 462 هزار دلار تنزل یافته است.

مدیرکل گمرک تصریح کرد: این در حالی است که در سه ماهه نخست سالجاری به دلیل مشکلات ناشی از بحران کرونا و بسته شدن مرزها صادرات استان به 294 میلیون دلار و رتبه هفتم صادرات استانهای کشور را داشته که نسبت به  مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 44 درصد و از نظر ارزشی 50 درصد کاهش یافته است. کوهستانی برقراری پروازهای مستقیم به کشورهای حوزه اوراسیا و در نظر گرفتن بسته های تشویقی برای کمک به کرایه های حمل هوایی را در افزایش صادرات استان مهم دانست.

محمد امینی، رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان نیز در این جلسه عدم تخصیص ارزبرای واردات مواد اولیه و ماشین آلات به تولید کنندگان را از مهم ترین مشکلات صادرکنندگان و زنجیره تامین آنها دانست و افزود: در صورت حل نشدن این مشکل، صادرات کشور با مشکلات جبران ناپذیری روبرو خواهد شد. وی مسایل مربوط به بازگشت ارز، زمانبر بودن روند استرداد ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی و ایجاد ضوابط یکسان برای بازگشت ارز را از دیگر مشکلات صادرکنندگان بیان کرد و گفت: لحاظ نمودن کشور و نوع کالا در بخشنامه بازگشت ارز موجب تسهیل روند بازگشت ارز برای صادرکنندگان خواهد شد.

علی شریعت ، دبیر انجمن صادرکنندگان استان مذاکره برای آغاز حمل ریلی از مبدا اصفهان، اضافه کردن حداقل دو ماه به زمان بازگردانی ارز، اضافه کردن میز مربوط به اوراسیا و همچنین رایزنان ایران در کشورهای منطقه در اتاق اصفهان ، تاسیس مرکز تجاری ثابت با حمایت نهادهای دولتی و اتاق بازرگانی، دریافت اقلام مورد نیاز وارداتی اوراسیا و سپس مقایسه با ظرفیت های صادراتی استان، ایجاد و حذف قوانین و یا محدویت های روند صادرات و ایجاد مرکز تدوین دستورالعمل هماهنگ صادرکنندگان در سازمان توسعه تجارت را از جمله پیشنهادات این انجمن در خصوص افزایش مبادلات با اتحادیه اوراسیا بیان نمود.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر