کد خبر: 1009479
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
چهره‌های سیاسی در عراق با استناد به تشدید تحرکات امریکا و ترکیه در خاک کشورشان، به خصوص بعد از آزمایش سامانه دفاع پدافندی در سفارت امریکا در بغداد، خواستار پاسخگویی نخست‌وزیر عراق شده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعدازظهر شنبه گذشته، بنابر اعلام رسانه‌های عراقی سفارت امریکا در بغداد اقدام به راه‌اندازی و آزمایش سامانه دفاع هوایی در منطقه سبز بغداد کرده که منطقه‌ای دیپلماتیک محسوب می‌شود. این اقدام امریکایی‌ها اعتراض طیف‌ها و گروه‌های عراقی را با هشتگ «قاعده_مو_سفاره» به معنای (سفارت نیست پایگاه نظامی است) به دنبال داشت. این در حالی است که ترکیه نیز، دو عملیات نظامی را در شمال عراق با هدف نابودی عناصر پ. ک. ک، یکی از ۱۴ ژوئن با نام پنجه عقاب و دیگری از ۱۷ ژوئن با نام پنجه ببر اجرایی کرده که این اقدام نیز اعتراض شدید دولت و مقامات عراقی را به دنبال داشته است.

ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری از ریاست پارلمان عراق خواسته که پارلمان طی روز‌های آتی برای بررسی سه پرونده امنیت، بهداشت و اقتصاد، میزبان مصطفی الکاظمی باشد. فاضل جابر، نماینده این ائتلاف هم گفته که ممکن است جلسه حضور الکاظمی در پارلمان به دلیل عدم موفقیت وی در چند پرونده به جلسه استیضاح تبدیل شود. از طرفی دیگر، جاسم البخاتی، نماینده جریان حکمت ملی عراق در پارلمان این کشور نیز از دیدار قریب‌الوقوع با الکاظمی و تهیه فهرستی از سؤالات برای پرسش از وی خبر داد. البخاتی گفت‌: «اعضایی از پارلمان با الکاظمی دیدار خواهند کرد و به همین منظور ۱۴ سؤال برای پرسش از وی طرح شده است. این سؤالات درباره طرح‌ها و خدمات و ارتش است.»

تجاوز امریکا در پی ضعف دولت

مهدی تقی آمرلی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع با اشاره به اقدام اخیر امریکایی‌ها گفت که پارلمان عراق، تجاوزات امریکا به ویژه استقرار یک سامانه پدافندی امریکایی در داخل منطقه سبز را نقض فاحش حاکمیت عراق می‌داند و این کشور در تلاش است که عراق را به صحنه درگیری تبدیل کند و طرف‌های سیاسی زیادی نیز در پی این درگیری هستند، ولی نخست‌وزیر باید فوراً مداخله کند. میثاق ابراهیم، عضو ائتلاف الفتح نیز اقدام سفارت امریکا در تمرین نظامی در منطقه سبز بدون اطلاع دولت عراق را نشانه ضعف دولت مصطفی الکاظمی و تحقیر آن دانست.

این عضو پارلمان عراق در این مورد گفت: «اینکه سفارت امریکا در نزدیکی کاخ نخست‌وزیری عراق اقدام به برگزاری یک تمرین نظامی می‌کند، نشانه ضعف دولت الکاظمی است و پارلمان باید اقدامات تحریک آمیز امریکا را در اسرع وقت مورد بررسی قرار دهد، زیرا چیزی است که سکوت در برابرش جایز نیست.»

یک مقام امنیتی عراق هم روز شنبه گفت که نیرو‌های امریکایی با انجام تمرین‌ها و آزمایش نظامی در منطقه سبز موجب ایجاد ترس و وحشت در میان شهروندان و نیرو‌های امنیتی شدند. همچنین عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان همچنین تأکید کرد که دولت در قبال نقض حاکمیت عراق توسط امریکا باید موضع صریح و قاطعی اتخاذ کند و سکوت نکند.

سلام الشمری، نماینده ائتلاف سائرون در انتقادی سخت از موضع‌گیری دولت در قبال امریکایی‌ها گفت که امریکا به خاطر ضعف دولتمردان عراقی در تصمیم‌گیری، به تجاوزات خود ادامه می‌دهد و این رفتار مسئولان عراقی باعث شده که امریکا در رفتار‌های خود، هیچ احترامی برای بغداد قائل نباشد. وی بر این نکته نیز تأکید کرد که اقدامات امریکا علیه عراق، پس از مذاکرات واشنگتن- بغداد افزایش یافته و این نشان می‌دهد که امریکا در تعامل با عراق به عنوان یک حکومت مستقل، جدی نیست.

آسمان و زمین عراق محل جولان امریکا نیست

فاضل الفتلاوی، عضو ائتلاف الفتح در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه دولت را ملزم به اظهار مواضع خود و محکوم کردن این اقدام تحریک آمیز امریکا دانست و گفت: «حفاظت از سفارتخانه‌ها مسئولیت وزارت کشور و دولت عراق است و هیچ سفارتخانه‌ای حق برخورداری از سامانه دفاع هوایی را ندارد.» وی با اعلام اینکه آسمان و زمین عراق، میدان آزمایش ظرفیت‌های نظامی امریکا نیست، تأکید کرد: «ائتلاف الفتح هرگز اجازه تکرار این اقدامات تحریک آمیز از سوی امریکا را نخواهد داد و دولت هم باید در قبال این قضیه موضع بگیرد، زیرا آسمان و خاک عراق عرصه آزمایش ظرفیت‌های نظامی امریکا و سامانه‌های دفاع هوایی آن نیست». منصور البعیجی، نماینده پارلمان عراق علاوه بر اشاره به اقدامات امریکایی‌ها، تحرکات ترکیه در خاک عراق را نیز هدف انتقاد قرار داد و سکوت دولت عراق در برابر اقدام ترکیه در اشغال اراضی این کشور و نقض حریم هوایی عراق از سوی امریکایی‌ها را شرم‌آور دانست و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی این موارد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
سلام. غیر ممکن است فردی در کشورهای غربی ساکن بود باشد و با ثروت و مدرک برگردد و سرویس های امنیتی و جاسوسی سوار آن فرد نشوند. این تجربهً شخصی خودم است بعداز ۲۲سال زندگی در غرب ، در سوئیس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار