کد خبر: 1008892
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
ترامپ باز هم پکن را به باد انتقاد گرفت
ترامپ یک روز بعد از اجرایی شدن اجرای قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، بر آتش تنش با پکن دمید و گفت که از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا عصبانی‌تر شده است. نیروی دریایی امریکا هم از افزایش حضور ناوگروه‌های خود در آب‌های اقیانوس آرام و هند برای مواجهه احتمالی با ارتش چین خبر داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر در اظهارنظری توئیتری گفته که از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا عصبانی‌تر شده است. ترامپ در این پیام توئیتری نوشت: «همزمان که من در حال مشاهده گسترش چهره زشت این همه‌گیری در سراسر جهان هستم، از جمله آسیب عظیمی که این بیماری به امریکا وارد کرده، از چین بیشتر و بیشتر عصبانی می‌شوم. مردم می‌توانند آن را ببینند و من می‌توانم آن را حس کنم.» همزمان، وزیر امور خارجه امریکا با بیان اینکه کشورش در کنار مردم هنگ‌کنگ خواهد بود، تأکید کرد که برابر حملات چین به هنگ‌کنگ خواهند ایستاد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفت: تصمیم حزب کمونیست چین مبنی بر اعمال قوانین سختگیرانه امنیت ملی در هنگ‌کنگ باعث می‌شود استقلال هنگ‌کنگ نابود شود. وزیر امور خارجه امریکا در بخشی دیگر از سخنان خود چین را به نقض شرایط اعلامیه مشترک در هنگ‌کنگ که در سال ۱۹۸۴ با انگلیس امضا شده بود، متهم کرد. همزمان که امریکا بر آتش لفظی تنش با چین می‌دمد، اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای با مطرح کردن این ادعا که چین بدون در نظر گرفتن جامعه مدنی هنگ‌کنگ، قانون امنیت ملی را تصویب کرده، تأکید کرد: «اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را از این قانون که بدون هیچ‌گونه رایزنی مؤثر قبلی با شورای قانونگذاری و جامعه مدنی هنگ‌کنگ به تصویب رسید، ابراز می‌کند.» موازی با این تنش‌های لفظی، فرماندهی ناوگان اقیانوس آرام امریکا هم اعلام کرده که ناوگروه‌های «یواس‌اس نیمیتز» و «رونالد ریگان» در حال انجام عملیات در دریای فیلیپین هستند و کشتی‌ها و هواپیما‌های این ناوگروه طی مأموریت‌های هماهنگ از ۲۸ ژوئن (یک شنبه ۸ تیر) در آب‌های بین‌المللی مشغول فعالیتند. امریکا دلیل تحرک جدید نظامی خود را در منطقه کمک به آزادی دریانوردی در آب‌های منطقه عنوان کرده است.

چین‌: بگذارید مردم امریکا نفس بکشند

مقامات چینی ضمن رد ادعا‌های امریکا درخصوص نقض حقوق بشر در این کشور از مقامات کاخ سفید درخواست کردند به وضعیت تبعیض نژادی در کشور خودشان رسیدگی کنند و بگذارند مردم‌شان نفس بکشند. به نوشته خبرگزاری شینهوا، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری گفت، دولت این کشور به‌طور برابر از حقوق قانونی و منافع همه مردم به‌ویژه اقلیت‌ها دفاع می‌کند. وی با رد ادعا‌های پمپئو گفت: از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸، جمعیت «اویغورها» در استان «سین‌کیانگ» چین از ۵۵/۵ میلیون به ۶۸/ ۱۱ میلیون نفر رسیده است و حدود نیمی از کل جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد. لیجیان گفت: این در حالی است که اقلیت‌های قومی در امریکا از دیرباز از قلدری، محرومیت و تبعیض نظام‌مند اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر جنبه‌ها رنج برده‌اند که از زمان کشتار سرخ‌پوستان تا قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست امریکایی در ماه گذشته ادامه داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «از سیاستمداران امریکایی همچون پمپئو می‌خواهیم یکجانبه‌گرایی و استاندارد‌های دوگانه را کنار گذاشته و به مسائل تبعیض نژادی در کشور خود رسیدگی کنند و زمان و انرژی بیشتری برای تقویت وضعیت حقوق بشر در این کشور صرف کنند». وی در ادامه گفت: «آن‌ها باید فوراً از اتهام‌زنی و مداخله در امور داخلی چین از طریق شایعه‌پراکنی درباره سینک‌جیانگ دست بکشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار