کد خبر: 1008881
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
بررسی وضعیت آمادگی قهرمانان در گفت‌وگوی «جوان» با پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک
پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک معتقد است که با توجه به تدابیر این کمیته و ورزشکاران، کرونا سبب نشده که آمادگی جسمانی و سلامت المپیکی‌ها به خطر بیفتد.
سعید احمدیان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: اگر شرایط عادی بود و خبری از کرونا نبود این روز‌ها المپیکی‌های کشورمان باید آخرین تمرینات‌شان را برای المپیک ۲۰۲۰ انجام می‌دادند تا یک ماه دیگر در توکیو در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا برای رسیدن به مدال و بالا بردن پرچم کشورمان تلاش کنند. یک ویروس ناشناخته، اما اواخر سال گذشته به جان کل دنیا افتاد تا امروز ورزشکاران خانه‌نشین شوند و المپیک هم یک‌سال عقب بیفتد و شمارش معکوس المپیکی‌ها برای حضور در المپیک تمدید شود. با این حال تا قبل از کرونا، ورزشکاران کشورمان توانستند ۵۲ سهمیه المپیک کسب کنند و در رشته‌های دیگر همه در انتظار ماه‌های پایانی سال و سال آینده برای حضور در مسابقات کسب سهمیه هستند. در چنین شرایطی با تعطیلی فعالیت‌های ورزشی و اردوها، آمادگی قهرمانان یکی از چالش‌هایی است که کشورمان نیز مانند تمام ورزش دنیا با آن درگیر است. در این زمینه در گفتگو با پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک، اقدامات این کمیته را برای حفظ آمادگی المپیکی‌ها مرور کرده‌ایم.

سلامتی قهرمانان اولویت اول ماست

فخری در ابتدای گفت‌وگویش با «جوان» از اقدمات کمیته ملی المپیک در روز‌های ابتدایی ورود کرونا به کشورمان صحبت می‌کند: «با توجه به اینکه سلامت قهرمانان در اولویت بود، خوشحالیم که کمیته ملی المپیک جزو اولین ارگان‌هایی بود که در اولین هفته‌ای که کرونا شیوع پیدا کرد با توجه به بخشنامه‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا، به صورت فوری به فدراسیون‌ها مسئله را ابلاغ و اردوی‌های ورزشی و خوابگاه را نیز تعطیل کردیم و منتظر ماندیم تا اگر شرایط بهتر شد و پروتکل‌های بهداشتی برای آغاز فعالیت‌های ورزشی اعلام شد، اردو‌ها را بازگشایی کنیم. این در صورتی بود که روز به روز شرایط بدتر شد.»

معاون کاروان ایران در المپیک توکیو به فشار‌هایی هم از جانب برخی فدراسیون‌ها اشاره می‌کند که قصد داشتند در آن شرایط سخت کرونا اردو برگزار کنند: «با وجود شرایط کرونایی برخی فدراسیون‌ها برای برگزاری اردو‌ها در قرنطینه فشار می‌آوردند و اعلام می‌کردند که کمیته ملی المپیک چرا کاری نمی‌کند. این در شرایطی بود که ورزش جهان با توجه به شیوع کرونا تعطیل بود و کمیته بین‌المللی المپیک هم فعالیت‌هایش را متوقف کرده بود.»

فخری تعویق المپیک را هم اینطور روایت می‌کند: «زمانی خبر تعویق المپیک اعلام شد که ما در کمیته ملی المپیک با توجه به ارزیابی که از کشور‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا داشتیم و نگرانی‌هایی که در کشور‌های مختلف برای تمرینات ورزشکاران وجود داشت، دو هفته قبل از اعلام رسمی تعویق المپیک، پیشنهاد به تأخیر افتادن بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ را به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کرده بودیم.»

حفظ آمادگی قهرمانان در کمپ مجازی

با افزایش شیوع کرونا و با توجه به خانه‌نشینی قهرمانان، کمیته ملی المپیک به گفته رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی، تدابیری را برای حفظ آمادگی المپیکی‌ها در نظر می‌گیرد: «ارسال بسته‌های تمرینی برای قهرمانان و ایجاد کمپ مجازی از جمله اقداماتی است که برای حفظ آمادگی المپیکی‌ها از طرف کمیته ملی المپیک انجام شده است. در این بسته‌های تمرینی وسایلی موجود است که یک ورزشکار برای حفظ آمادگی جسمانی در خانه به آن‌ها نیاز دارد و هدف اصلی این است که آمادگی بدنی قهرمان حفظ شود، اضافه وزن پیدا نکند و درصد چربی‌اش بالا نرود. این‌ها کار‌هایی بود که باید انجام می‌دادیم تا از سلامت قهرمانان حفاظت کنیم. نکته دیگر اینکه باید برای از سرگیری فعالیت‌ها و اردو‌ها منتظر بمانیم که در بحث شیوع کرونا چه اتفاقی می‌افتد و امیدواریم که شرایط بهتر شود.»

فخری در ادامه درباره بسته‌های تمرینی و کمپ مجازی برای قهرمانان توضیحات بیشتری می‌دهد: «این بسته‌ها برای ۱۰۰ قهرمان که شامل ۵۲ المپیکی و بقیه قهرمانانی که برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند ارسال شد. به عنوان نمونه در کشتی در شرایطی که تا امروز تنها دو سهمیه قطعی شده است، اما ۱۲ بسته تمرینی ارسال کردیم و برای وزنه‌برداری نیز که شانس کسب دو سهمیه را دارد، دو برابر آن چهار بسته تمرینی در نظر گرفته شد. برای رشته‌هایی مانند ژیمناستیک، قایقرانی و تنیس روی میز هم که شانس کسب سهمیه را دارند، بسته‌های تمرینی فرستاده شد.»

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک درباره کمپ مجازی هم می‌گوید: «هم به صورت آنلاین و هم به صورت ضبط شده، کمپ‌های مجازی برای حفظ آمادگی جسمانی قهرمانان روی اینستاگرام کمیته ملی المپیک در نظر گرفته شده است.»

جای نگرانی نیست

فخری با توجه به این شرایط معتقد است که کرونا به آمادگی المپیکی‌ها ضربه نزده است: «با مربیان ورزشکاران المپیکی در ارتباط هستیم و اوضاع قهرمانان را جویا می‌شویم. با این حال هیچ ورزشکاری بیکار ننشسته و تمرینات آمادگی‌اش را دنبال می‌کند. المپیک آنقدر رویداد بزرگی است که باعث شود ورزشکاران نگران وضعیت‌شان باشند. می‌دانیم که قهرمانان تحت نظر مربیان بدنساز تمرینات‌شان را انجام می‌دهند. خیلی از المپیکی‌ها در شهر‌های سفید درمراکز ورزش قهرمانی که باز است تمرین می‌کنند. در شهر‌های زرد هم المپیکی‌ها مشکلی برای برگزاری تمرینات ندارند. ورزشکارانی هم که در شهرشان با وضعیت قرمز از نظر کرونا مواجه هستند نیز تحت تدابیر اندیشیده شده تمرینات خود را پیگیری می‌کنند.»

معاون کاروان ایران در المپیک توکیو این وضعیت را برای همه ورزشکاران دنیا یکسان عنوان می‌کند: «در مجموع معتقدم که شرایط بدی نیست و ۱۳ ماه تا شروع المپیک باقی مانده و خیلی جای نگرانی نیست که بگوییم از بقیه ورزشکاران دنیا عقب می‌افتیم، به خصوص که این شرایط برای همه دنیا وجود دارد. یک درصد اگر خطایی کنیم و قهرمانی سلامتی‌اش به خطر بیفتد کسی خودش را نمی‌بخشد. با توجه به لزوم احتیاط برای حفظ سلامتی قهرمانان، من در ستاد کرونا دیگر دارم به این معروف می‌شوم که می‌گویم ببندید.»

البته به گفته فخری با توجه به برخی بازگشایی‌ها، چند رشته المپیکی مانند تیراندازی تمرینات‌شان را به صورت انفرادی آغاز کرده‌اند: «بچه‌های المپیکی تیراندازی تمرینات‌شان را آغاز کرده‌اند، اما اردویی شروع نشده است. رشته تیراندازی از رشته‌های بی‌خطر است و ورزشکاران تنهایی و با فاصله می‌ایستند و تمرین می‌کنند و مشکلی هم به وجود نمی‌آید. رشته‌هایی که امکان تمرین با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند از نظر کمیته ملی المپیک مشکلی برای تمرین انفرادی ندارند. درباره بقیه رشته‌ها در ارتباط با وزارت بهداشت از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی با توجه به آمار مبتلایان، درباره بسته ماندن یا بازگشایی آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار