کد خبر: 1008863
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
به برکت همیاری خیرین به ویژه مشارکت چشمگیر آن‌ها در گلریزان‌های مجازی ماه رمضان، جمعیت زندانیان غیرعمد از۱۲ هزارو۵۷۶ نفر در اسفند سال گذشته به۵ هزارو۹۷۳ در تیرماه کاهش یافت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: توجه مسئولان قضایی استان‌های ایلام، مرکزی و قم به بخشنامه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در قبال بدهکاران غیربزهکار هم موجب‌شده تا جمعیت زندانیان مهریه این استان‌ها به صفر برسد.

کمک‌های چشمگیر خیرین

ماه رمضان امسال در راستای تلاش برای آزاد‌سازی زندانیان نیازمند جرائم غیر‌عمد و با توجه به عدم امکان برگزاری مراسم جشن گلریزان به‌خاطر کرونا، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه، جذب کمک‌های خیرین از طریق گلریزان‌های رسانه‌ای، مجازی و تلفنی انجام شد. مشارکت مردمی به زندانیان غیرعمد در کنار کمک‌های خیرین ثابت ستاد دیه در ماه رمضان امسال افزایش چشمگیری داشت. به طوری که طبق آمار‌های ستاد دیه کشور بیش از ۲ هزار تراکنش واریزی با مبالغ کلان در ماه رمضان ثبت شده‌است.

شهریور ماه سال قبل هم رئیس قوه قضائیه در اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس‌زدایی، «دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» را ابلاغ کرد.

حمایت رؤسای دادگستری از زندانیان مالی

این دستور‌العمل تأکید کرده‌بود، قرار‌های تأمین کیفری از نوع کفالت و وثیقه تا حد امکان به نحوی صادر شود که متهم فرصت کافی جهت معرفی کفیل یا تودیع وثیقه داشته‌باشد.

در گامی بلندتر بهمن ماه هم دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. این دستورالعمل سازمان زندان‌ها را موظف کرد تا با بررسی سوابق، مشخصات دقیق و اسمی زندانیانی را که به لحاظ عجز از پرداخت به شاکی در زندان هستند، به صورت ماهانه به تفکیک هر استان و با ذکر جزئیات برای رؤسای کل دادگستری استان‌ها جهت نظارت بر امور اینگونه زندانیان ارسال کند.

این دستورالعمل با توجه به مبانی شرعی و قانونی مبنی بر منع بازداشت بدهکاران مالی معسر و با هدف جلوگیری از بازداشت محکومینی که قادر به ادای دین خود نیستند، صادر شد و خوشبختانه مؤثر هم بود.

بیشترین زندانیان مهریه در فارس

در همین راستا روز گذشته مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به موجودی زندانیان جرائم غیرعمد گفت: با مساعدت هموطنان عزیز به ویژه مشارکت چشمگیر آن‌ها در گلریزان‌های مجازی ماه رمضان جمعیت زندانیان از۱۲هزارو ۵۷۶ نفر در اسفند سال گذشته به۵ هزارو۹۷۳ مدیون مالی و بدهکار دیه ناشی از تصادف رانندگی یا حوادث کارگاهی کاهش یافته‌است.

سید اسدالله جولایی افزود: هم اکنون از جمع۵هزارو ۹۷۳ نفری زندانیان مالی ناشی از جرائم غیرعمد در کشور، بدهکاران مهریه با تعداد ۹۶۲ محکوم نزدیک به ۱۶ درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند. استان فارس با میزبانی از ۱۰۴ محبوس در صدر فهرست زندانیان مهریه قرار گرفته و در ادامه استان‌های تهران با ۹۸ محکوم و اصفهان با ۹۷ بدهکار در شمار پرجمعیت‌ترین استان‌ها به شمار می‌آیند.

۳ استان رکورد‌شکن

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از اقدامات ارزنده برخی از استان‌ها در توجه به بخشنامه ارسالی از سوی رئیس قوه قضائیه گفت: در این اقدام که با هدف کاهش حداکثری زندانیان و پیشگیری جدی در امر ورود بدهکاران صداق به زندان‌ها انجام گرفته مسئولان قضایی استان‌هایی نظیر ایلام، مرکزی و قم که همواره توصیه‌های اعم مراجع عظام تقلید مبنی بر عدم توجیه حبس در قبال بدهکاران غیربزهکار را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند، قابل‌توجه است که امروز جمعیت زندانیان مهریه را به صفر رسانده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا چهارمحال و بختیاری تنها یک زندانی مهریه و استان‌هایی، چون سمنان و اردبیل نیز فقط دو بدهکار ناشی از تعهدات مهریه دارند.

مساعدت کرونایی

جولایی تأکید کرد: در کاهش زندانیان غیرعمد به نصف جمعیت موجود نباید از حمایت‌های دستگاه قضا و عنایت ویژه رؤسای دادگستری استان‌ها در اعطای مرخصی ایام کرونا و تمدید آن در قبال بدهکاران غیربزهکار نیز غافل بود. در سایه همین همکاری و به نوعی استمهال در راستای رفع موانع احتمالی یا رقم محکوم‌به به حداقل ممکن رسید یا از ورود دوباره بسیاری از افراد به حبس پیشگیری شد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تشریح وضعیت زندانیان جرائم غیرعمد در کشور اظهار کرد: هم اکنون تعداد۵ هزارو ۹۷۳ نفر به دلیل ناتوانی در تأمین دیون در بند حضور دارند که ۱۸۵ نفر از این افراد بابت ناتوانی در تأمین دیات ناشی از حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی گرفتار بند شده و الباقی که جمعیتی مشتمل بر۵ هزارو۷۸۸ زندانی هستند به علت صدور چک، تعهد مهریه یا عجز در پرداخت نفقه در بند حضور دارند.

جالب اینجاست که در اجرای مقررات ماده ۵ «نظارت بر محکومان مالی» مبنی بر جدا‌سازی زندانیان دارای محکومیت مالی از دیگر محکومان کیفری، سازمان زندان‌ها مطابق قانون با همکاری دولت در اسرع وقت زمینه نگهداری و اشتغال محکومان مالی را در خارج از زندان هم باید فراهم کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار