کد خبر: 1008857
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
دولتی که مدعی بود خزانه را خالی تحویل گرفته، حال در یک سال چنان بدهی آفریده که دولت بعد باید در ابتدای فعالیتش به دنبال بازپرداخت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دولت روحانی باشد.

جهان نیوز نوشته که «از مجموع اوراق منتشر شده توسط دولت دوازدهم، بخشی سررسید شده، سررسید بخشی دیگر مربوط به سال ۱۳۹۹ و چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و سررسید مابقی مربوط به دولت سیزدهم خواهد بود. بررسی اسناد خزانه به عنوان عمده‌ترین اوراق دولتی نشان می‌دهد که سهم دولت سیزدهم در بازپرداخت اوراق مذکور به ارزش ۵۳/ ۵ هزار میلیارد تومان است که ۴۶ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اصل و ۷/ ۵ هزار میلیارد تومان سود آن می‌باشد.».

اما همه ماجرا به ارقام فوق ختم نمی‌شود، زیرا در قانون بودجه ۹۹ هم دولت مجوز انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید را دریافت کرده است. به علاوه، بنا بر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، مجوز انتشار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق دیگر به منظور اجرای عملیات بازار باز از سوی سران دریافت شده است.

جهان‌نیوز نوشته: «چنانچه ۱۵۰ هزار میلیاردتومان اوراق مذکور که بیش از درآمد‌های مالیاتی در سال گذشته هست منتشر شود، مجموع مجوز اوراق منتشر شده توسط دولت به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و با احتساب سود سالیانه ۱۵ درصد، رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز در هر سال به آن افزوده خواهد شد و مجموع این بدهی در صورت سررسید یک ساله اوراق به حداقل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته سررسید این اوراق معمولاً سه‌ساله است، بنابراین اگر سود سه سال را حساب کنیم مجموع رقمی که دولت سیزدهم باید بازپرداخت کند به بیش از این رقم می‌رسد. در هر حال اگر حداقل ارقام فوق را هم مد نظر قرار دهیم (۵۳/ ۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه + ۲۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی) دولت بعد باید در ابتدای فعالیتش به دنبال بازپرداخت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دولت روحانی باشد.»

مرداد ۹۶ حسن روحانی در مجلس گفت که «یک وقتی می‌گفتم خزانه خالی را تحویل گرفتیم بعد دیدیم صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود.» گرچه سخنان روحانی اثبات نشد، اما آنچه از هم اکنون روشن است، اوضاع سخت دولت بعدی در مواجهه با شرایط بدی است که دولت روحانی ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار