کد خبر: 1008770
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان:
رسول هاشمیان با بیان اینکه از اقدامات خوب این دوره شورای شهر اصفهان تصویب عوارض فضای سبز بود، گفت: درآمد حاصل از این عوارض که سه درصد از مبلغ تراکم همه پروانه های ساختمانی را شامل می شود، صرف گسترش زیرساخت های فضای سبز، توسعه و نگهداری آن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،در پنجاه و پنجمین نشست از «سلسله نشست های خبری سه شنبه ها با رسانه » مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دوره پنجم مدیریت شهری اصفهان حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز ناژوان در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: امسال ردیف بودجه تولید اکسیژن برای ناژوان در شورای شهر تصویب شد و این بودجه صرف توسعه فضای سبز این منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه گونه زمین در ناژوان وجود دارد، ادامه داد: دسته اول زمین هایی که در حریم رودخانه زاینده رود قرار دارد که تصمیم گیری در مورد این نوع زمین ها با وزارت نیرو است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان تصریح کرد: سایر زمین ها در اختیار شهرداری و دسته سوم هم زمین های متعلق به کشاورزان و باغداران منطقه است.

وی با اشاره به اینکه 200 هکتار از زمین های ناژوان در تملک شهرداری و 800 هکتار در اختیار باغداران و کشاورزان است، گفت: زمین های در اختیار شهرداری به بیشه زار تبدیل شده است و هر زمینی هم که شهرداری تملک کند با همین کاربری حفظ می شود.

هاشمیان با بیان اینکه جمعا یک هزار و 200 هکتار جزو ریه های شهر اصفهان به شمار می رود و در محدوده حفاظتی ناژوان تعریف شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات ما برای حفظ فضای سبز احداث مخزن آب و خط کلکتور هشت کیلومتری در شمال ناژوان است. همچنین دراین زمینه یک مخزن بتنی هم در حال احداث است.

وی با بیان اینکه با همفکری مدیریت ناژوان و سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گونه های مقاوم به کم آبی در ناژوان کاشته شده است، گفت: وصل شدن به شبکه آب اصفهان و اجرای آبیاری قطره ای نمونه ای از نتایج این تعامل است.

52 کیلومتر مادی در ناژوان؛ پر آب شدن همه مادی های ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: در ناژوان 52 کیلومتر مادی امتداد دارد که خوشبختانه همه مادی ها در این قسمت آبگیری شد و اکنون با مشکل کم آبی در ناژوان مواجه نیستیم. برخی از این مادی ها بعد از سالها آبگیری شد. 

وی با بیان اینکه با صاحبان املاک در ناژوان تعارضی نداریم، تصریح کرد: در این زمینه تعاملاتی با سازمان جهاد کشاورزی داشتیم و سال گذشته در همین راستا نشستی مشترک بین شهرداری، شورای شهر و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار و به این توافق دست پیدا کردیم که کشاورزانی که می خواهند باغات خود را احیا کنند از طرف شهرداری به جهاد کشاورزی معرفی شوند.

هاشمیان به تعطیلی مجموعه های گردشگری ناژوان در ایام کرونا به عنوان اولین مجموعه اشاره و اظهار کرد: هرچند با این کار ضربه زیادی به مراکز گردشگری ناژوان وارد شد اما چاره ای جز این وجود نداشت. در همین راستا شهرداری اصفهان به ویژه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری حمایت های خوبی را از این مجموعه برای جبران خسارت ها انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه و نگهداری فضای سبز ماموریت و هدف اصلی ما در ناژوان است، گفت: با دستور و تاکید و دغدغه ویژه شهردار اصفهان، دیگر بنا نداریم سازه سخت مانند آکواریوم و ... در ناژوان احداث کنیم و از این به بعد با احترام کامل به طبیعت، دیگر احداث مجموعه هایی مانند باغ خزندگان، آکواریوم و .... در ناژوان دیده نخواهد شد.

تعریض کوچه زاینده رود برای کاهش ترافیک دسترسی به ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در مورد ساماندهی ترافیکی ناژون برای تردد گردشگران نیز تصریح کرد: بار ترافیکی منطقه روی خیابان باغ فردوس است که طی تعاملی که با شهرداری های مناطق 13 و 9 داشتیم، قرار است کوچه زاینده رود در محله نصرآباد تعریض تا بار ترافیک باغ فردوس کاسته شود.

وی بیان کرد: برای تعریض خیابان های اطراف ناژوان محدودیت داریم؛ اکثر زمین های اطراف این منطقه با کاربری کشاورزی است و تغییر کاربری آن کار دشواری است.

هاشمیان به تعامل شهرداری با پلیس به ویژه کلانتری های مستقر در منطقه ناژوان برای حفظ امنیت این منطقه اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه ناژوان یک محیط خانوادگی است باید امنیت آن به لحاظ اخلاقی تامین شود.

وی همچنین از احداث جاده ای مخصوص پیاده روی در ناژوان خبر داد و گفت: هم اکنون از جاده سلامت برای پیاده روی و دوچرخه سواری استفاده می شود که باید محلی به پیاده روی اختصاص داده شود. متاسفانه مردم عادت کرده اند با خودروهای خود در ناژوان تردد کنند اما این فضا به گونه ای است که بهتر است خودروهای خود را در پارکینگ ها پارک و از این محیط برای پیاده روی استفاده کنند.

موضوع بستن راه های ناژوان در پایان هفته

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: طی تعاملی که پلیس داشتیم، اگر از این به بعد موتورسواران در جاده سلامت تردد و اعمال قانون شوند، وسیله آنها به مدت یک ماه در پارکینگ توقیف خواهد شد.

وی در مورد مسدود شدن راه های ورود به ناژوان در روزهای پایانی هفته هم تصریح کرد: با رایزنی هایی که شهرداری با فرمانداری اصفهان داشته، قرار است موضوع بسته شدن مسیرهای ناژوان در شورای تامین مطرح و برای این موضوع چاره اندیشی شود.

هاشمیان به وجود هفت پارکینگ در ناژوان اشاره و اظهار کرد: دو پارکینگ طبقاتی نیز در ناژوان و در زمین پارکینگ های فعلی ساخته خواهد شد.

جمع آوری 30 هزار تن برگ از ناژوان برای تبدیل به کود

وی در مورد بازیافت برگ ها و چوب های درختان ناژوان هم افزود: از ابتدای پاییز تا اواخر دی ماه حدود 30 هزار تن برگ در ناژوان جمع آوری می شود که به منظور تولید خاکبرگ به سیلوها منتقل و سال بعد برای کوددهی و حفر چال کود مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد: در هرس زمستانه سرشاخه درختان هم این ضایعات تبدیل به چیپس چوب شده و برای مصارفی مانند کود آلی و تزیین مسیرهای پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین درختانی که طی تشخیص با دستگاه توموگرافی نیاز به قطع شدن داشته باشند بعد از قطع در بخش های گردشگری ناژوان به عنوان صندلی و نرده مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشمیان به کاشت سالانه 18 هزار اصله درخت در ناژوان اشاره و بیان کرد: در این بین سه هزار درخت مقاوم به خشکی در بدنه مادی ها کاشته می شود.

وی در مورد اشکالات محیط زیستی به مجموعه هایی مانند باغ خزندگان و آکواریوم ناژوان هم گفت: در این خصوص مشکلاتی وجود داشت که با تعامل شهرداری و سازمان محیط زیست، 90 درصد اشکالاتی که محیط زیست وارد دانسته بود برطرف شد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: ما از حضور سرمایه گذاران استقبال می کنیم؛ زمینه های سرمایه گذاری در بخش کاشت گیاهان دارویی و گل ها در ناژوان فراهم است و سرمایه گذاران می توانند در این خصوص روی زمین های در اختیار شهرداری با ما همکاری کنند.

ساخت ایستگاه آتش نشانی ناژوان با سازه سبز

وی با بیان اینکه زمینی چهار هزار و 500 متری برای احداث ایستگاه آتش نشانی در ناژوان مدنظر بود که به 2500 متر کاهش یافت، گفت: این ایستگاه بیش از هزار متر ساختمان سازی ندارد و باید با سازه سبز هم ساخته شود تا موضوع عدم اضافه شدن سازه سخت به ناژوان رعایت شود.

هاشمیان درختان در اختیار شهرداری در ناژوان را هم 170 هزار اصله درخت عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود این تعداد درخت وجود یک ایستگاه آتش نشانی در منطقه ضرورت داشت و امیدواریم با توجه به اینکه این پروژه همه مجوزهای لازم را دریافت کرده و بودجه آن در منطقه 5 پایدار شده است، در کمیسیون امور زیربنایی استانداری هم تصویب شود. به گفته وی، برای ساخت ایستگاه آتش نشانی ناژوان، منتظر نظر کمیسیون امور زیربنایی استانداری است.

وی با بیان اینکه از اقدامات این دوره شورای شهر اصفهان تصویب عوارض فضای سبز به منظور کمک به تولید و توسعه اکسیژن بود، گفت: درآمدهای حاصل از این عوارض که سه درصد از مبلغ تراکم همه پروانه های ساختمانی را شامل می شود، صرف گسترش زیرساخت های فضای سبز، توسعه و نگهداری آن خواهد شد.

فضای سبز ناژوان با آب زاینده رود آبیاری نمی شود

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر اینکه برای آبیاری فضای سبز ناژوان از آب رودخانه زاینده رود استفاده نمی شود، ادامه داد: هنگام احداث یکی از مخازن این سوءتفاهم برای برخی ایجاد شده بود که ما قصد استفاده از آب زاینده رود را برای آبیاری فضای سبز داریم که با توضیحات شهرداری این موضوع برطرف شد.

وی در مورد آتش سوزی های ناشی از روشن کردن آتش در ناژوان هم، رفع این چالش را در گرو همکاری مردم و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: اگر همه ما به این نقطه برسیم که بدانیم ناژوان یک پهنه حفاظتی است و باید زنده باشد، مراقبت از آن هم جدی گرفته می شود.

هاشمیان هزینه نگهداری مستقیم ناژوان در سال 98 را 30 میلیارد تومان دانست و افزود: در این منطقه ساخت و ساز خلاف وجود ندارد اما از آنجا که مرز بین ناژوان و منطقه 13 و 9 مشترک است، ممکن است برخی تصور کنند ساخت و ساز خلاف در ناژوان صورت گرفته است که این چنین نیست. 

وی تعداد موارد قطع درخت در ناژوان طی سال گذشته توسط برخی افراد را سه مورد عنوان و اظهار کرد: این موارد هم با شکایت شهرداری در دستگاه قضایی در دست پیگیری است و این افراد قطعا مجازات می شوند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: تعداد بازدیدکنندگان از باغ پرندگان در سال گذشته 500 هزار نفر بوده است و با توجه به اینکه ناژوان مورد توجه مردم اصفهان و گردشگران است، برای تامین روشنایی آن مذاکراتی با شرکت برق داشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر