کد خبر: 1008763
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
دامنه اختلافات امریکا و آلمان به حدی گسترش پیدا کرده است که رئیس‌جمهور امریکا در پی انتقاد صدراعظم آلمان از میزان نفوذ امریکا در جهان در جریان تماسی تلفنی با وی، الفاظ تحقیر‌کننده‌ای به کار برده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بنابر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با آنگلا مرکل به حدی غیرمعمول بوده است که مقامات آلمانی سعی کردند محتوای آن را مخفی نگه دارند. کارل برنشتاین، خبرنگار باسابقه روزنامه واشنگتن‌پست گفته که ترامپ به شکلی تقریباً سادیستی برای مرکل قلدری کرده است. او مرکل را احمق خواند و وی را متهم کرد که تحت تأثیر و نفوذ روس‌ها قرار دارد. یک مقام آلمانی به این شبکه گفت: «از تعداد مقاماتی که مسئول نظارت بر تماس‌های مرکل با ترامپ هستند کاسته شده و تنها دایره کوچکی از افراد باقی مانده‌اند و دلیل اصلی این مسئله هم آن است که این تماس‌ها مشکل‌ساز هستند.»

سی‌ان‌ان همچنین اعلام کرد که مرکل به اظهارات رئیس‌جمهور امریکا توجهی نکرد و با بیان واقعیات به سخنان توهین‌آمیز او پاسخ داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای خطاب به بیزنس اینسایدر و در پاسخ به گزارش سی‌ان‌ان تلاش کرد با ادعا درباره توان مذاکره ترامپ برای پیشبرد منافع امریکا، این گزارش را کم‌اثر کند. صدراعظم آلمان روز جمعه در مصاحبه با شش روزنامه اروپایی از کشور‌های اروپایی خواست زمانی که بحث نفوذ جهانی امریکا مطرح می‌شود به یک حقیقت جدید بیندیشند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم روز یک شنبه گفت دوران روابط خوب کشور‌های اروپایی با امریکا به سر رسیده است. ماس در گفتگو با خبرگزاری آلمان گفت: «تنش‌های اخیر میان امریکا و آلمان صرفاً به خاطر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیست و بیانگر تغییرات عمیق‌تر در حوزه بین‌الملل است و هر کس گمان می‌کند شراکت فرا آتلانتیک با حضور رئیس‌جمهوری دموکرات در امریکا به آنچه بود بازمی‌گردد، تغییرات ساختاری را دست کم می‌گیرد.»

روابط میان برلین – واشنگتن از زمان روی کار آمدن ترامپ رو به تیرگی نهاده است. امریکا تأکید دارد که آلمان باید ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را صرف بودجه امنیتی کند. ترامپ می‌خواهد تا زمانی که برلین بدهی‌هایش به ناتو را پرداخت نکرده است، ۱۰ هزار نیروی امریکایی را از این کشور خارج کند. شش سناتور امریکایی از جمله لیندسی گراهام و مارکو روبیو از اقدام خود برای جلوگیری از طرح ترامپ برای خروج نیرو‌های امریکایی از آلمان خبر داده‌اند. آن‌ها قصد دارند با محدود کردن استفاده از بودجه برای کاهش سربازان امریکایی در آلمان مانع از این اقدام ترامپ شوند. واشنگتن همچنین با حمایت آلمان از پروژه گاز رسانی نورد استریم ۲ روسیه مخالف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار