کد خبر: 1008728
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
کشور درگیر مشکلات گوناگون و به‌هم‌ریختگی‌های ناشی از ناکارآمدی دولتی است که اصلاح‌طلبان بر سر کار آورده‌اند، اما خود اصلاح‌طلبان مشغول انتخاب کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری سال بعد هستند و هر روز یکی دو نفر را به لیست کاندیدای دو جناح اضافه می‌کنند. محمدرضا عارف از کسانی است که اصلاح‌طلبان از او به عنوان یکی از کاندیدا‌های انتخابات سال آینده نام می‌برند.

۲۶ خرداد ۹۹ خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب منتشر کرد با تیتر «اصلاح‌طلبان هنوز به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ورود نکرده‌اند»، اما کل گفتگو در مورد انتخابات سال بعد بود و نشان می‌داد رسانه‌های اصلاح‌طلب مباحث انتخاباتی را یک سال زودتر آغاز کرده‌اند. در همان گفتگو، منتجب‌نیا می‌گوید که «اسحاق جهانگیری که در انتخابات ۹۶ به نفع روحانی فعالیت کرد و در این هفت سال معاون اول رئیس جمهور بود، به انتخابات ۱۴۰۰ ورود می‌کند مخصوصاً که مورد حمایت حزب کارگزاران است. افراد دیگری هم مثل محمدرضا عارف هستند که ممکن است وارد انتخابات شوند.» او در مورد احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی هم می‌گوید: «امام خمینی (ره) راضی نبود اعضای بیت ایشان وارد مسئولیت‌های اجرایی شوند. به خاطر جایگاه بیت امام (ره)، مصلحت نیست که سیدحسن خمینی وارد انتخابات شود.»

۱۰ روز پیش از آن و در ۱۷ خرداد ۹۹، اسماعیل دوستی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از کاندیداتوری ظریف و جهانگیری می‌گوید: «ظریف یک دیپلمات خوب است و شاید سبک مدیر اجرایی خوب در حد ریاست جمهوری نباشد، ظریف انصافاً یک وزیر خارجه خوب و یک دیپلمات عالی است، اما به نظرم یک مدیر اجرایی برای اداره کشور نیست. آقای جهانگیری شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و به نظرم کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود.»

عبدالله ناصری، مشاور خاتمی در ۱۳ خرداد ۹۹، از اسامی بیشتری برای کاندیداتوری نام می‌برد: «دوره ظریف، جهانگیری، عارف و لاریجانی و محسن هاشمی تمام شده و اصلاح‌طلبان باید با معین یا صفایی فراهانی به انتخابات ۱۴۰۰ وارد شوند.»

علاوه بر این، رسانه‌های اصلاح‌طلب در ماه‌های اخیر، ده‌ها گفتگو و یادداشت و گزارش پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ منتشر کرده‌اند و عملاً فضای ذهنی جامعه را با بحث‌های سیاسی بی فایده سرگرم می‌کنند. آن‌ها حتی در مورد کاندیدای جناح دیگر هم گمانه زنی می‌کنند و از قالیباف و رئیسی و جلیلی با تحلیل‌های توهمی به عنوان کاندیدا یاد می‌کنند. در حالی که اولاً اکنون وقت انتخابات ۱۴۰۰ نیست؛ ثانیاً اصلاح‌طلبان در هفت سال گذشته، امتحان خود را پس داده‌اند و اکنون باید به جای سرگرم سازی مخاطبان با گمانه‌زنی‌های بی سود انتخاباتی، پاسخگوی عملکرد خود باشند. این در حالی است که برخی اصلاح‌طلبان هم همزمان از تحریم انتخابات سخن می‌گویند! روشن است که چنین بحث‌هایی می‌تواند ذهن مردم را از ناکارآمدی مجلس و دولت اصلاح‌طلب دور کند و به همین دلیل مورد علاقه اصلاح‌طلبان است.

اما نظرات صادق زیباکلام هم در این میان جالب است. او می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند آن بدنه اجتماعی که به اصلاح‌طلبان باور داشت و به آنان رأی می‌داد، بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم، اعتقاد و باور خود را از دست داد؛ بنابراین اینکه الان اصلاح‌طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا عارف و یا مرعشی و محسن هاشمی را کاندیدا می‌کنیم، هیچ فرقی ندارد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار