کد خبر: 1008633
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
عمیق‌تر شدن شکاف‌ها همزمان با کاهش ظاهری دامنه اعتراضات
رهبـر جنبـش اعـتـــراضـی سیـاهپوسـتان امریکا در یک موضع‌گیری کم‌سابقه هشدار داده که اگر مطالبات معترضان برآورده نشود، مردم نظام سیاسی امریکا را به آتش خواهند کشید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ویدئویی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات ضد نژادپرستی یک شنبه شب در شهر دیترویت در ایالت میشیگان منتشر شده که نشان می‌دهد یک خودروی پلیس عامدانه جمعیت معترضان را زیر می‌گیرد. در این حادثه حداقل چهار معترض مجروح شدند. معترضان ضدنژادپرستی در پورتلند هم پرچم امریکا را در برابر دادگاهی پایین آورده، آن را به آتش کشیدند و به جای آن، پارچه نوشته‌ای با عبارت «جان سیاهپوستان با ارزش است» را برافراشتند. با چنین اوضاع و احوالی، به نظر می‌رسد، به رغم محدودتر شدن دامنه اعتراضات، عمق آن در حال افزایش است. سخنان هاوک نیوسام از رهبران جنبش اعتراضی «جان سیاهپوستان با ارزش است» در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز حکایت از آتش زیر خاکستری دارد که هر لحظه امکان دارد شعله‌ور شود. نیوسام هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را به باد انتقاد گرفته و هشدار داده است: «امریکا بر پایه خشونت و تهاجم بنا شده است و اگر دولت این کشور، مطالبات معترضان امریکایی را برآورده نکند، هم سیستم سیاسی را به آتش خواهند کشید و سیستم دیگری را جایگزین خواهند کرد. لوییس فراخان، چهره شناخته شده جنبش‌های مدنی امریکا هم در موضع‌گیری جداگانه گفته که کشورش که بر اساس کشتار سرخ‌پوستان و به بردگی گرفتن سیاهپوستان بنا شده است، سرنوشتی به غیر از زوال نخواهد داشت.

نمی‌توان علیه ویروس توئیت کرد

آنچه در چند ماه گذشته بیش از هر چیز، دونالد ترامپ را تحت فشار گذاشته بود، مدیریت او در مهار بحران کروناست؛ موضوعی که اکنون به اهرم فشاری علیه وی در کنار اعتراضات به نژادپرستی تبدیل شده است. در یکی از تازه‌ترین انتقاد‌ها از مدیریت کرونایی ترامپ، الکس آزر، وزیر بهداشت و خدمات انسانی امریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان اگرچه از انتقاد صریح از دولت خودداری کرد، اما هشدار داد که زمان برای امریکا برای تحت کنترل درآوردن شیوع ویروس کرونا رو به پایان است و افزود: «شرایط از دو ماه پیش بسیار متفاوت و کاملاً جدی است و روزنه امید برای غلبه بر ویروس کرونا و انجام هرگونه اقدام لازم در حال بسته شدن است.»‌شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به اظهارات آزر نوشت که این موضع‌گیری نشان می‌دهد موضع این مقام ارشد بهداشت و درمان امریکا با مواضع اخیر ترامپ و مایک پنس معاونش درباره بحران کرونا کاملاً متفاوت است.

آندرو کوومو، فرماندار ایالت نیویورک نیز روز یک شنبه در گفتگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که دولت ترامپ همچنان به انکار واقعیت درباره شیوع ویروس کرونا ادامه می‌دهد و افزود: «اگر شما به حرف‌های وزیر خدمات بهداشتی و درمانی، رئیس‌جمهور و کنفرانس‌های خبری کاخ سفید گوش کنید، آن‌ها همان چیزی را می‌گویند که سه ماه پیش می‌گفتند. آن‌ها اساس مشکل را انکار می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند به مردم امریکا حقیقت را بگویند.» فرماندار نیویورک همچنین از شکست تلاش‌ها برای توقف موج نخست کرونا خبر داد و گفت که افزایش شیوع ویروس کرونا در جنوب و غرب امریکا بخشی از موج دوم شیوع ویروس کرونا نبوده بلکه ادامه موج نخست این همه‌گیری است. کومو تصریح کرد: «این یک ویروس است و به سیاست جواب نمی‌دهد. شما نمی‌توانید علیه آن توئیت کنید بلکه باید به درمان آن بپردازید؛ کاری که ما هرگز آن را انجام ندادیم.»

احتمال کناره‌گیری ترامپ از انتخابات

رئیس‌جمهور امریکا طی دوران اعتراضات به نژادپرستی، بار‌ها معترضان را حامیان خشونت، هرج‌ومرج‌طلب و حتی تروریست‌های داخلی خطاب کرد. این رویکرد در لطمه زدن به وجهه وی آن‌هم چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نقش قابل‌توجهی داشته است. پولیتیکو به تازگی به نقل از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور امریکا نوشت که او با اکراه به کاهش محبوبیت خودش در نظرسنجی‌ها اعتراف کرد. سام نانبرگ، مشاور سابق سیاسی ترامپ در این مورد گفت: «روند تحولات به صورت فعلی، ترامپ را در آستانه یکی از بد‌ترین شکست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، قرار داده است. نظرسنجی‌های شبکه سی‌ان‌بی‌سی و روزنامه نیویورک‌تایمز در هفته گذشته نشان داد ترامپ در رقابت با جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات پیش رو، کمتر از ۴۰ درصد آرا را به دست خواهد آورد.»

به موازات درز چنین اطلاعاتی، یک منبع حزب جمهوریخواه امریکا هم به فاکس‌نیوز گفته است که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد حاکی از اینکه در صورتی که ترامپ به این باور برسد که شانسی در برابر بایدن ندارد، از رقابت ریاست جمهوری کنار می‌رود. این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت: «هنوز خیلی زود است، اما اگر نظرسنجی‌ها بد پیش برود شما سناریویی را شاهد خواهید بود که در آن ترامپ از گود رقابت خارج می‌شود. من این صحبت را شنیده‌ام، اما تردید دارم درست باشد. من شرط می‌بندم اگر ترامپ متوجه شود راهی برای پیروزی ندارد، کنار می‌کشد.» البته تیم مورتاگ، سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ چنین خبری را تکذیب کرد و به فاکس نیوز گفت: «همه می‌دانند نظرسنجی‌های رسانه‌ها همواره درباره ترامپ اشتباه است و هدف‌شان ارائه داستان‌های غیرواقعی است. اگر این نظرسنجی‌ها درست بود الان باید هیلاری کلینتون در کاخ سفید حضور داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار