کد خبر: 1007262
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
روز گذشته و همزمان با اولین سالگرد سرنگونی پهپاد متجاوز MQ-۴C امریکا، اطلاعات جدیدی از عملیات هدف قرار گرفتن این پهپاد توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. بر این اساس، همزمان با پرواز پهپاد MQ-۴C از پایگاه هوایی الظفره امارات، یک فروند هواپیمای گشت دریایی P-۸ و یک فروند پهپاد MQ-۹ امریکایی نیز در حال پرواز در منطقه بوده که هواپیمای P-۸ در فاصله ۱۶ کیلومتری این پهپاد قرار داشته است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: غرب آسیا و به‌صورت مشخص‌تر خلیج فارس را شاید بتوان قتلگاه پرنده‌های ریز و درشت متجاوز فوق مدرن و جاسوسی ایالات متحده امریکا طی سال‌های اخیر نامید. اقدامی که سهم جمهوری اسلامی ایران در دفع پرنده‌های متجاوز بسیار پر رنگ است؛ به گونه‌ای که اکنون کلکسیونی از انواع پرنده‌های پیشرفته امریکایی در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد. در میان همه پرنده‌های ساقط شده، دو پرنده از ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای برخوردارند؛ یکی کنترل هواپیمای مرموز بدون سرنشین RQ-۱۷۰ که به نام «جانور قندهار» شناخته می‌شد و در ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۰ در تور پدافند نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران گرفتار و در وضعیت تقریباً سالمی به زمین نشانده شد و دیگر ساقط کردن پهپاد متجاوز MQ-۴C امریکا توسط سامانه سوم خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۳۰ خرداد سال گذشته. دو اتفاقی که نقطه عطفی در تاریخ توان دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از یک سو و آسیب‌پذیری ایالات متحده امریکا از سوی دیگر است. به این موارد باید حمله موشکی به پایگاه عین الاسد امریکایی‌ها در عراق را اضافه کرد که به اعتقاد تحلیلگران هژمونی امریکا در منطقه را فروپاشید.

اطلاعات جدید در سالگرد سرنگونی پهپاد امریکایی

روز گذشته و همزمان با اولین سالگرد سرنگونی پهپاد متجاوز MQ-۴C امریکا، اطلاعات جدیدی از عملیات هدف قرار گرفتن این پهپاد توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. بر این اساس، همزمان با پرواز پهپاد MQ-۴C از پایگاه هوایی الظفره امارات، یک فروند هواپیمای گشت دریایی P-۸ و یک فروند پهپاد MQ-۹ امریکایی نیز در حال پرواز در منطقه بوده که هواپیمای P-۸ در فاصله ۱۶ کیلومتری این پهپاد قرار داشته است.

پهپاد امریکایی پس از ارتفاع گرفتن به سمت تنگه هرمز پرواز می‌کند و در آن محدوده یک بار مرز هوایی ایران را نقض می‌کند و به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد و پس از دور زدن و بازگشت در فاصله ۴۹۰ کیلومتری به وسیله رادار کشف می‌شود. راداری که این پهپاد را کشف کرده، می‌تواند به صورت سه بعدی در فاصله ۵۰۰ کیلومتری بیش از ۲۰۰ هدف را آشکار کند که این رادار نیز ساخت متخصصان داخلی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است. پس از نقض FIR مرز هوایی) ایران از سوی این پهپاد، مأموریت هدف قرار دادن آن در محدوده زیر جاسک و کوه مبارک به دو سامانه مستقر واگذار می‌شود که هر دو سامانه روی آن قفل راداری انجام می‌دهند. رادار کشف سامانه این هدف را در ارتفاع ۱۲ کیلومتری، سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت و فاصله ۱۶۹ کیلومتری کشف می‌کند. سامانه سوم خرداد سرنگون‌کننده پهپاد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری روی این هدف قفل راداری را انجام می‌دهد و پس از آماده‌سازی موشک در فاصله ۹۰ کیلومتری موشک شلیک می‌شود و اصابت موشک به هدف در فاصله ۷۵ کیلومتری در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد. این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن در حال افزایش ارتفاع بوده و در زمان شلیک سامانه در ارتفاع ۱۴ کیلومتری در حال پرواز بوده است.

ساختار نظامی امریکا به چالش کشیده شد

خبرگزاری فارس به انگیزه اولین سالگرد سرنگونی پهپاد امریکایی به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفته تا دیدگاه آن‌ها را درباره توانمندی دفاعی نیرو‌های مسلح جویا شود. بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس در این زمینه گفت: سرنگونی این پهپاد امریکایی صرفاً یک مقابله نظامی نبود چرا که پیش از آنکه قدرت امریکا یک قدرت نظامی باشد بیشتر یک قدرت تبلیغاتی است. وی با بیان اینکه امریکایی‌ها در سال‌های متمادی تلاش کردند با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات قدرت نظامی‌شان را چند برابر نشان دهند و در این راستا از رسانه، سینما و فیلم استفاده بیشتری کرده‌اند، افزود: امریکایی‌ها به دنبال القای قدرت برتر نظامی خود در دنیا هستند و به همین دلیل تلاش می‌کنند طرف‌های مقابل خود را قبل از جنگ مغلوب کنند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولتمردان ایالات متحده امریکا تمام تلاش خود را بر ترساندن ملت‌های دیگر گذاشته‌اند و می‌کوشند پیش از آغاز هر جنگ و درگیری آن‌ها را از نظر روحی و روانی مغلوب کنند و اینگونه القا می‌کنند که قرار است طرف مقابل کن فیکون شود.

نوباوه گفت: انقلاب اسلامی و سپاه در چند سال اخیر هیمنه امریکایی‌ها را نابود کردند. این در حالی است که امریکایی‌ها همواره اعلام کرده‌اند که شعار مرگ بر امریکا برای‌مان پذیرفتنی نیست، زیرا آن‌ها هژمونی خود ساخته خود در دنیا را در خطر می‌بینند و به عینه مشاهده می‌کنند هیمنه‌شان در حال فرو ریختن است. وی گفت: هر چه در انقلاب اسلامی پیش رفته‌ایم مشاهده می‌کنیم شکست هژمونی امریکا بیشتر شده است. ضمن اینکه وقتی نیروی هوافضای سپاه یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های پهپاد امریکایی را ساقط کرد عملاً ساختار نظامی امریکایی‌ها را به چالش کشیده است. نوباوه با اشاره به غنیمت گرفتن پهپاد RQ۱۷۰ امریکا توسط سپاه و به دست آوردن علم و فناوری دیگر پهپاد‌های امریکایی عملاً امریکایی‌ها را خوار کرد. ضربات چند سال اخیر نیروی هوافضای سپاه به امریکایی‌ها به دنیا ثابت کرد قدرت ایالات متحده پوشالی است و تنها کسی که می‌تواند این قدرت را به چالش بکشد جمهوری اسلامی ایران است زیرا هم انگیزه انقلابی دارد و هم قدرت علمی. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: شکست قدرتی که امریکایی‌ها آن را به رخ دنیا می‌کشیدند بیش از احساس شکست ساقط شدن پهپاد امریکایی در خلیج فارس بود.

افول امریکا در منطقه نمایان شد

نماینده خمین در مجلس نیز با تأکید بر اینکه برآیند افول امریکا در منطقه بعد از ساقط کردن پهپاد امریکا کاملاً نمایان است، گفت: اقدامات سپاه در رفع مشکلات جنگ اقتصادی موجب به زانو درآمدن تحریم‌ها و شکست طرح تحریم فلج‌کننده ایران شد. علیرضا نظری افزود: سپاه به امریکایی‌ها و هم‌پیمانانش ثابت کرده که طبق فرمایش مقام معظم رهبری دوران بزن در رو تمام شده و به همین دلیل خود را از لحاظ علمی، فناوری و تجهیزاتی کاملاً آماده کرده است و آن‌ها می‌دانند اگر یکی بزنند قطعاً ۱۰ تا خواهند خورد، به همین دلیل دشمنان شب و روز وحشت دارند. وی گفت: برآیند افول امریکا در منطقه بعد از ساقط کردن پهپاد امریکا کاملاً نمایان است، ضمن اینکه در مسائل جنگ اقتصادی هم سپاه در کنار همه بخش‌های مختلف کشور نشان داده که تحریم‌ها را به زانو درخواهیم آورد و شکست خوردن طرح تحریم فلج‌کننده ایران را به آنان نشان خواهیم داد.

رونمایی از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد

همزمان با سی‌ام خردادماه سالروز هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز امریکایی در آب‌های جنوب کشور، تصاویر جدیدی از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار منتشر شد. بر این اساس، سامانه پدافندی سوم خرداد که به صورت محمول روی شناور شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه قرار گرفته است، در حین حرکت و دریانوردی این شناور در آب‌های خلیج فارس موفق می‌شود به سمت هدف خود شلیک و آن را مورد اصابت قرار دهد.

سامانه پدافندی سوم خرداد که با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه به صورت صددرصد بومی در این نیرو به صورت انبوه تولید شده است؛ همان سامانه پدافندی است که بامداد ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد فوق پیشرفته MQ-۴C ترایتون تروریست‌های امریکایی را در آب‌های جنوبی کشور و در محدوده کوه مبارک در ارتفاع ۵۰ هزار پایی هدف قرار داد. این سامانه که نخستین بار در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه از آن رونمایی شد، قابلیت درگیری همزمان با چهار هدف را دارد و مأموریت آن مقابله با هواپیما‌های تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند. سال گذشته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی خبر از طراحی و ساخت سامانه پدافندی داده بود که بر خلاف سامانه‌های موجود در دنیا که ثابت و استقراری هستند، این سامانه در حین حرکت با هدف درگیر می‌شود و آن را منهدم می‌کند. موشک طائر۲ که موشک اصلی سامانه پدافندی سوم خرداد است نیز در نیروی هوافضای سپاه توسعه یافته و به صورت انبوه تولید شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار